Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:56

26
تیر
چین‌هایی كه با بارداری می‌آیند

چین‌هایی كه با بارداری می‌آیند

بارداری یكی از فوق‌العاده‌ترین دوران زندگی یك زن است؛ ولی یك جنبه از این دوران چندان خوشایند نیست و آن چین و چروك‌هایی است که زنان در نیمه آخر بارداری در بدن خود دارند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

بارداری یكی از فوق‌العاده‌ترین دوران زندگی یك زن است؛ ولی یك جنبه از این دوران چندان خوشایند نیست و آن چین و چروك‌هایی است كه 57 تا09 درصد از زنان در نیمه آخر بارداری و پس از پایان آن شاهد بروز آن در بدن خود هستند.

این چین و چروك‌ها با توجه به رنگ بدن فرد ممكن است به رنگ‌های صورتی، ارغوانی یا قهوه‌ای باشند كه هیچ خطری برای مادر یا جنین ندارند، ولی برای مادر ایجاد اضطراب و تشویش می‌كنند. این خطوط در نقاطی از بدن ایجاد می‌شوند كه چربی تجمع پیدا می‌كند؛ مانند شكم، ران‌ها، باسن، سینه‌ها و بازوها.

 افزایش وزن و چروك

این خطوط در دوران بارداری به خاطر افزایش وزن سریع در پایین تنه و ران‌ها ایجاد می‌شوند. با افزایش وزن، كلاژن و الاستین موجود در پوست كه مسؤول حفظ شكل و سفتی پوست می‌باشد تا مرز پاره شدن كشیده می‌شود. كوریوم لایه‌ای از پوست است كه زیر اپیدرم قرار دارد و در واقع لایه قابل مشاهده پوست است.

فیبرهای الاستیك در كوریوم با كشیده شدن ضعیف می‌شوند و به طور طبیعی سطوح كورتیزون تولیدشده در سه ماهه آخر بارداری افزایش می‌یابد. وقتی این فیبرها از هم جدا می‌شوند و پوست كشیده می‌شود، كلاژن بیش از حد تولید می‌شود و اِسكاری روی پوست بر جا می‌ماند كه به شكل خطوط و چروك‌هایی خود را نشان می‌دهد.

 نحوه درمان چروك‌ها

این چروك‌ها هیچ درمان قطعی ندارد. روند ایجاد اسكاری كه در پوست شكل گرفته قابل برگشت نیست، ولی به مرور زمان صاف‌تر و كمرنگ‌تر می‌شوند. كرم‌های حاوی استروئید، مانند هیدروكورتیزون یا كرم‌هایی مانند ترتینوئین، در دوران بارداری نباید مصرف شوند و این مسأله به خصوص در سه ماه اول بارداری بسیار اهمیت دارد؛ چرا كه جنین در این دوران بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر است.

تكنیك‌های جراحی پلاستیك مانند درمابراسیون یا لیزر می‌توانند در از بین بردن این خطوط موثر باشند، ولی گران هستند و دوام آنها همیشگی نیست.

نقش عوامل ژنتیكی

عوامل ژنتیكی در ایجاد این خطوط نقش مهمی دارند و اگر مادر شما در دوران بارداری شاهد بروز این چین و چروك‌ها بوده باشد، امكان اینكه شما هم در دوران بارداری به این عارضه دچار شوید زیادتر خواهد بود؛ ولی عوامل دیگری هم هستند كه نقش پررنگ‌تری دارند.

این عوامل عبارتند از: وزن، نوع پوست، نوع تغذیه در دوران بارداری و شدت ایجاد این خطوط. پوست‌هایی كه آب كافی دریافت كرده و سالم باشند، راحت‌تر كشیده می‌شوند و كمتر آسیب می‌بینند؛ بنابراین نوشیدن آب فراوان و خوردن غذاهای حاوی ویتامین C، ویتامین E‌، روی و سیلیس كه در تولید كلاژن نقش دارد، مفید خواهد بود.

مشورت با پزشك

لوسیون‌ها یا كرم‌ها و دیگر درمان‌های موضعی به لایه كوریوم پوست نمی‌رسند، ولی می‌توانند در تسكین خارش و خشكی همراه این چروك‌ها موثر باشند. مرطوب نگه داشتن پوست ناراحتی حاصل از بروز این چروك‌ها را كاهش می‌دهد.

اگر به محض بروز این خطوط برای درمان آنها چاره‌ای اندیشیده شود، می‌توان تا حد زیادی از شدت آنها كاست؛ ولی پیش از مصرف هر نوع كرم یا لوسیون با پزشك خود مشورت كنید، چرا كه ممكن است برخی از این مواد برای شما و جنین ضرر داشته باشند و با جذب آنها در بدن به جنین در حال رشد شما آسیب برسد.

 دیگر توصیه‌ها

ماساژ پوست با روغن‌های طبیعی، مانند روغن جوانه گندم و جوجوبا كه حاوی ویتامین E هستند، به ترمیم لایه اپیدرم كمك می‌كند و همچنین جریان خون را در اطراف آن ناحیه افزایش داده باعث می‌شود فرایند ترمیم بهتر صورت گیرد. چروك‌های حاصل از بارداری ممكن است به خاطر برخی بی‌نظمی‌های هورمونی یا مصرف بعضی از داروها هم ایجاد شود.

در هرحال كرم‌های ضد چروك یا مرطوب‌كننده یا ضد اسكار نمی‌توانند این خطوط را به طور كامل از بین ببرند و آرایش هم به طور كامل آنها را نمی‌پوشاند. ولی به زنان باردار توصیه می‌شود از همان ابتدا كه این چروك‌ها را می‌بینند از مایعات حاوی ویتامین E استفاده كنند و پس از حمام و خشك شدن بدن‌شان، از این مایع به قدر كافی به باسن و شكم‌شان بمالند.

همان طور كه گفتیم نوشیدن آب و مایعات به مقدار كافی در جلوگیری از بروز این چروك‌های ناخوشایند موثر است؛ ولی چای و قهوه كه كافئین دارند باعث از دست رفتن آب پوست می‌شوند و آن را در برابر این چروك‌ها آسیب پذیرتر می‌كنند. این چروك‌ها به مرور زمان كمرنگ می‌شوند، ولی بهترین توصیه برای پیشگیری از بروز آنها تلاش برای حفظ سلامت پوست است.

 

برچسب ها: بارداری، افزایش وزن در بارداری، زایمان، چروک های بارداری، چین های دوران بارداری، درمان چروک های بارداری تعداد بازديد: 718 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز