Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:03

19
تیر
خانم‌های باردار به جای دو نفر نخورند

خانم‌های باردار به جای دو نفر نخورند

کم کردن وزن و رژیم کاهش وزن در بارداری توصیه نمی‌شود و اثرات بدی بر جنین دارد.

دکتر مجید حاجی فرجی

 

 

معمولا گفته می‌شود مادر باردار باید به اندازه 2 نفر غذا بخورد، اما علم نشان داده است که این عقیده صحیح نیست. مادر باردار تنها به 100 تا 300 کالری انرژی بیشتر از قبل بارداری خود نیاز دارد. با این حال افزایش وزن در بارداری اجتناب ناپذیر است و با مقدار و سرعت مناسب به رشد بهتر جنین کمک می‌کند.

کمتر از نیمی از کل وزن افزوده شده در بارداری مربوط به جنین، جفت و مایع آمنیوتیک است و باقی ناشی از افزایش بافت تولید مثلی، خون و ذخیره‌های مادر (بویژه چربی) است.

 آیا کاهش وزن در دوران بارداری مجاز است؟

کم کردن وزن و رژیم کاهش وزن در بارداری توصیه نمی‌شود و اثرات بدی بر جنین دارد. بجای آن با متخصص تغذیه خود مشورت کنید و رژیم سالم داشته باشید و مطمئن شوید که انرژی و مواد مغذی کافی برای رشد جنین را دریافت می‌کنید. از مصرف غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید و از میان وعده‌های سالم‌تر استفاده نمایید.

مقدار و سرعت افزایش وزن چگونه باید باشد؟

مقدار وزنی که شما باید در بارداری اضافه کنید به وزن و نمایه توده بدنی (وزن (کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد (متر)) شما قبل از بارداری بستگی دارد.

 مادرانی که بیش از یک جنین دارند نیاز به افزایش وزن بیشتری دارند.

اگر در بارداری دچار کاهش وزن شدید یا وزنتان برای مدتی ثابت ماند با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

طبیعی                     25-17

اضافه وزن                 23-14

چاق                        19-11

افزایش نیافتن وزن چه خطری را در پی دارد؟

بسیاری از مادران در سه ماه اول به علت بیماری صبحگاهی (تهوع و استفراغ) در افزایش وزن مشکل دارند و نگران اثر این وضعیت بر جنین خود هستند. خوشبختانه، در این زمان جنین نیاز به انرژی و موادمغذی زیادی ندارد، اما ادامه این شرایط می‌تواند پیامدهای بدی مانند وزن کم هنگام تولد نوزاد و تولد نوزاد نارس را در پی داشته باشد.

آیا افزایش وزن بیش از حد توصیه شده خطرناک است؟

افزایش وزن بیشتر از حد توصیه شده پیامدهای زیر را بدنبال دارد:

دیابت بارداری، کمردرد، درد پاها، خستگی، واریس، افزایش احتمال سزارین و پرفشاری خون.

به علاوه کم کردن این وزن افزوده شده بعد از زایمان مشکل است و پیامدهای آن در طول زندگی گریبانگیر مادر خواهد بود. در صورت افزایش وزن بیش از حد انتظار حتما با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

 

برچسب ها: دیابت بارداری، بارداری، حاملگی، سزارین، افزایش وزن بارداری، جنین، مادر باردار، کاهش وزن در بارداری تعداد بازديد: 957 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز