Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 09:36

18
مرداد
مراسم تقدیر از خبرنگاران

مراسم تقدیر از خبرنگاران

هم‌زمان با روز خبرنگار، مراسم گرامیداشت و پاسداشت این روز، مراسمی ‌با حضور بیژن نوباوه وطن و دکتر اصغر نعمتی؛ مدیران مسئول، خبرنگاران و همکاران برگزار شد.

هم‌زمان با روز خبرنگار، مراسم گرامیداشت و پاسداشت این روز، مراسمی ‌با حضور بیژن نوباوه وطن و دکتر اصغر نعمتی؛ مدیران مسئول، خبرنگاران و همکاران در سالن اجتماعات موسسه فرهنگی دنیای تغذیه و سلامت برگزار شد.

گلایه اهالی رسانه از طوفان ناملایمات

هم‌زمان با روز خبرنگار، مراسم گرامیداشت و پاسداشت این روز، مراسمی ‌با حضور بیژن نوباوه وطن مدیرمسئول روزنامه عصر ایرانیان، خبرنگاران و همکاران روزنامه‌های تجارت و عصر ایرانیان و روشنگر و نشریات وابسته در سالن اجتماعات موسسه فرهنگی افق رسانه پویا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم اصغر نعمتی مدیرمسئول روزنامه تجارت با گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی‌گفت: درود و سلام نثار خبرنگارانی باد که از قلم،‌ سلاح و از رسانه، سنگری برای مبارزه با زر و زور و تزویر ساخته و در مبارزه با ارتجاع و جاهلیت از جان خود گذشته و به معبود رسیدند.

نعمتی با تأکید بر اینکه خبرنگاران همواره باید از بعد آگاهی و دانایی یک گام از جامعه جلوتر باشند افزود: آگاهی و دانایی بیشتر مسئولیت آفرین است و ازاین‌روست که خبرنگاران در قبال منافع ملی باورها و اعتقادات جامعه هنجارها و کژروی‌های مسئولان باید از هوشیاری و حساسیت بالاتری برخوردار باشند.

مدیرمسئول موسسه فرهنگی دنیای تغذیه و سلامت همچنین با یادآوری این نکته که ما در رسالت حرفه‌ای خود باید همواره حق‌گویی، حق‌جویی و تعهد وامانت داری سرلوحه رفتار رسانه‌ای خود قرارداد یادآور شد:‌ خبرنگاران همواره باید عملکرد خود را با معیارهای اخلاقی رسانه سنجیده و تطبیق دهند.

نعمتی با انتقاد از موج بی‌مهری‌هایی که به رسانه‌های مکتوب می‌شود از اظهارات یکی از اساتید پیش‌کسوت که خبرنگاران را آدم‌های کوکی دانسته که زیر باد کولر به دنبال خبر هستند انتقاد کرد و گفت: فضا و مقتضیات فعالیت در رسانه‌های مکتوب تغییر کرده است و نمی‌توان با عینک دهه 50 و 60 مسائل روزنامه‌نگاری و مشکلات آن را تحلیل کرد چراکه امروز ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که درج خبر دیگر هدف و کارکرد رسانه‌ها نیست چراکه جامعه امروز در خبر غرق است.

جامعه‌ای که 67 میلیون کاربر اینترنتی پرسرعت دارد، ‌در روزبه دنبال خبر نیست. مخاطب از روزنامه‌ها قدرت پیش‌بینی و تحلیل می‌خواهد.

ما در میان ابرمتن‌ها نیازمند تحلیل و حتی فرا تحلیل هستیم. بنابراین جستجوی مستمر اخبار و تعمق در آن‌ها باهدف تنظیم یک تحلیل منطقی نیاز و ضرورت امروز تحریریه‌هاست و نباید نکوهش شود.

مدیرمسئول روزنامه تجارت افزود: در دهه 50 تنها کانال ارتباطی مردم، روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون بود و حضور خبرنگار در محل وقوع رویداد ضرورتی انکارناپذیر بود.

اما امروز باوجود شبکه‌های اجتماعی و فراهم بودن بستر اطلاع‌رسانی آنلاین، جامعه تشنه تحلیل است. خبر را به‌صورت آنی دریافت کرده و در پی تحلیل خبر است.

ازاین‌روست که چرخش از واقعه‌نگاری به سمت تحلیل گری ضروری است و این امر نیازمند "سرچ" مستمر متون اخبار است.

گلایه اهالی رسانه از طوفان ناملایمات

وی همچنین گفت: برای اثبات این مدعا تحلیل چند ماه اخیر روزنامه‌ها را می‌توان به‌عنوان دلیل ذکر کرد. اغلب تحلیل‌هایی که روزنامه‌های اقتصادی در خصوص نقد سیاست‌های ارزی دولت منتشر کردند، به واقعیت پیوست به‌طوری‌که درهمان زمان ابلاغ بسته ارزی بیشتر روزنامه‌ها ازجمله روزنامه تجارت هشدارهای خود را در قالب تحلیل‌های مستند و معقول ارائه کردند و بر ناکارآمدی آن اذعان داشتند و این‌گونه سوءاستفاده‌ها را در آن زمان گوشزد کردند. که اگر توجه می‌شد،‌امروز با این سطح از آشفتگی مواجه نبودیم.

نعمتی با اشاره به اینکه رسانه‌های مکتوب با ناملایمات و بی‌مهری‌های بسیاری روبه‌رو هستند ادامه داد: به‌تازگی یکی از کارشناسان اقتصادی در مصاحبه خود اعلام داشته تخصیص ارز 4200 تومانی به کاغذ، دزدی آشکار است که از این کارشناس تعجب می‌کنم. زیرا درحالی‌که روزنامه‌ها به دلیل قیمت سرسام‌آور کاغذ در حال تعطیلی هستند و موج تعدیل و بیکاری فعالان این حوزه را تهدید می‌کند و اطلاع‌رسانی مانند نان شب برای مردم ضرورتی انکارناپذیر است، چنین اظهارات ناامیدکننده‌ای مطرح می‌شود.

وی گفت: جای شگفتی است که تخصیص ارز به موز، اتو، حبوبات و ... دزدی آشکار تلقی نمی‌شود اما کاغذ که شاهرگ حیاتی رسانه‌های مکتوب است، این‌گونه با بی‌مهری مواجه می‌شود.

نعمتی وضعیت رسانه‌های مکتوب را بحرانی خواند و افزود: عدم پرداخت یارانه‌ها و مقدار ناچیز آن، بحران اقتصادی، کسادی بازار آگهی و مخاطب روزنامه‌ها را به سمت یک زندگی نباتی سوق داده است که اگر فکری عاجل نشود، سرنوشت محتوم تعطیلی در انتظار آن‌هاست.

مدیرمسئول روزنامه تجارت گفت: در چنین شرایطی افزایش بهره‌وری و اثر‌بخشی در فعالیت‌ سازمان‌های رسانه‌ای ضرورتی انکار‌ناپذیر است و ما باید با چابک سازی خود از این گردنه سخت عبور کنیم.

وی در پایان، با تقدیر از حضور بیژن نوباوه وطن در جلسه گفت: نوباوه مصداق عینی یک خبرنگار با خصلت‌های ممتاز است که همواره صداقت و انصاف و امانت‌داری را سرلوحه کار خود قرار داده است.

در ادامه مراسم بیژن نوباوه نیز با اشاره به ارزشی بودن حرفه خبرنگاری گفت: کسانی که در این عرصه وارد کار و فعالیت می‌شوند، انگیزه مالی و دنیوی ندارند، بلکه عشق به میهن و ارتقای فرهنگ و گرایش‌های معنوی برای آنان اولویت دارد.

وی گفت: درآمد ناچیز خبرنگاری در زندگی معمولی آنان بیانگر این مدعا است و نام نیک تنها ودیعه‌ای است که خبرنگاران از خود به‌جای می‌گذارند.

نوباوه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: خداوند در قرآن به قلم سوگند یادکرده است و ازاین‌رو خبرنگاران از جایگاه رفیعی در دین اسلام برخوردارند.

وی مال‌اندوزی و ثروت را در تعارض باکار خبری دانست و افزود: روحیه حق‌گویی با منفعت‌طلبی هم‌خوانی ندارد و خبرنگار مطالبه گر کسی است که وامدار نباشد.

وی افزود: هنوز برایم کارت خبرنگاری بالاترین ارزش را دارد و همواره باافتخار خود را خبرنگار معرفی می‌کنم.

در ادامه این مراسم ضمن تقدیر و اهدای لوح و هدایا به خبرنگاران حاضر در گردهمایی، از دو پیشکسوت عرصه خبر که بیش از 50 سال فعالیت خبرنگاری داشته و هم‌اکنون با موسسه نیز همکاری دارند با اهدای حلقه‌گل و هدایای ویژه تقدیر شد.

 

 

برچسب ها: روز خبرنگار، موسسه فرهنگی دنیای تغذیه و سلامت، تقدیر از خبرنگاران، بیژن نوباوه، دکتر اصغر نعمتی، مراسم روز خبرنگار، مراسم تقدیر از خبرنگاران تعداد بازديد: 672 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز