Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 11:52

30
آذر
سیزده بدر از منظر شهید مطهری

سیزده بدر از منظر شهید مطهری

یك مسلمان، شیعه واقعى، در عمل به این امور اعتنا نمى‏كند؛ اگر مى‏خواهد به مسافرت برود، صدقه بدهد، به خدا توكل كند.

تحریریه ماهنامه آشپزباشی

 

استاد شهید مطهری در خصوص برداشت غلط از آداب روز سیزدهم نوروز چنین می‌گوید:

آیا پیغمبر در كارها و در متد خودش از سعد و نحس استفاده مى‏كرد؟ ما برویم سیره پیغمبر را از اول تا آخر ببینیم، تمام كتبى را كه شیعه و سنى در تاریخ پیغمبر نوشته‏اند مطالعه كنیم ببینیم آیا پیغمبر اكرم در روش و متد خودش یكى از چیزهائى كه از آن استفاده مى‏كرد مسأله سعد و نحس ایام بود یا نه؟ مثلاً آیا مى‏گفت امروز دوشنبه است براى مسافرت خوب نیست یا امروز سیزده عید نوروز است، هركس بیرون نرود گردنش مى‏شكند آنهم از سیزده جا نه از یك جا؟! آیا چنین حرف‌هائى هست؟ ما هرگز نمى‏بینیم كه پیغمبر یا ائمه اطهار خودشان در عمل از این حرف‌ها یك ذره استفاده كرده باشند، بلكه عكسش را مى‏بینیم.

در نهج‌البلاغه هست كه وقتى كه على علیه‌السلام تصمیم گرفت برود به جنگ خوارج، اشعث قیس- كه آن وقت جزو اصحاب بود- با عجله و شتابان آمد: یا امیرالمؤمنین! خواهش مى‏كنم صبر كنید، حركت نكنید، براى اینكه یكى از خویشاوندان من كه منجم است یك حرفى دارد و مى‏خواهد به عرض شما برساند.

فرمود: بگو بیاید. آمد گفت: یا امیرالمؤمنین! من منجمم و متخصص شناختن سعد و نحس ایام. من در حسابهاى خودم به اینجا رسیده‏ام كه اگر شما الآن حركت كنید بروید به جنگ قطعاً شكست مى‏خورید، و شما و اكثریت اصحاب شما كشته خواهند شد. فرمود: هركس كه تو را تصدیق كند پیغمبر را تكذیب كرده، این مزخرفات چیست كه مى‏گویى؟! اصحاب من! «سیروا عَلَى اسْمِ اللَّه» بگویید به نام خدا، به خدا اعتماد و توكل كنید و حركت كنید بروید. على‌رغم نظر این شخص، همین الآن حركت كنیم برویم. و مى‏دانیم كه در هیچ جنگى على علیه‌السلام به اندازه این جنگ فاتح نشد.

یك مسلمان، شیعه واقعى، در عمل به این امور اعتنا نمى‏كند؛ اگر مى‏خواهد به مسافرت برود، صدقه بدهد، به خدا توكل كند، به اولیاى خدا توسل بجوید و به هیچ یك از این امور اعتنا نكند.

 

برچسب ها: عید نوروز، سبزه نوروز، سیزده بدر از منظر شهید مطهری، مراسم سیزده بدر، مراسم نوروز، آئین نوروز تعداد بازديد: 945 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز