Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 14:40

16
تیر
فطر، جشن بازگشت به فطرت الهی

فطر، جشن بازگشت به فطرت الهی

رمضان با هرم گرمای طاقت فرسایش، با ساعات طولانی روزهایش و البته با الهام‌های آسمانی دلنوازش سپری شد تا حجتی شود برای «آنان كه گفتند خدای ما «الله» است و سپس استقامت ورزیدند؛ آنانكه ملائكه رحمت بر ایشان وارد می شوند.

مهندس اصغر نعمتی 

 

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت                                                                      صد شكر كه این آمد و صد حیف كه آن رفت

ماه زیبای رمضان، با همه خاطرات معنویش پایان یافت تا بار دیگر برای همه ما نمادی از گذران ایام عمر همچون برق و باد باشد.

رمضان با هرم گرمای طاقت فرسایش، با ساعات طولانی روزهایش و البته با الهام‌های آسمانی دلنوازش سپری شد تا حجتی شود برای «آنان كه گفتند خدای ما «الله» است و سپس استقامت ورزیدند؛ آنانكه ملائكه رحمت بر ایشان وارد می شوند و مژده می دهند كه دیگر هیچ ترسی و هیچ حزن و اندوهی از گذشته خود ندارید و شما را به همان بهشتی كه وعده داده شده، رهنمون می كنیم.»

آری رمضان بر بهانه جویانی كه عشق شان به حضرت ربوبی، زبانی و ظاهری است نیز گذشت.

بی‌شك رحمت واسعه الهی در این ماه نصیب كسانی هم كه دل و جانشان در گرو ایام و ساعات و لحظات گرانقدر این ماه بود و پیوسته در حسرت روزه‌داری بودند، اما عذر موجه‌شان مانع از آن می‌شد، گردیده است.

از سویدای دل می‌گویم خوشا به حال آنان كه از كوره گدازان رمضان، سربلند بیرون آمدند؛ آنانكه علاوه بر دهان و كام، چشم و زبان و گوش‌شان نیز روزه دار بود.

برای همه كسانی كه ماه مبارك رمضان را به امید پاداش الهی روزه داشته‌اند و بویژه در سال های اخیر كه ایام ماه مبارك رمضان با گرمای طاقت فرسای هوا قرین شده و تحمل تشنگی را دشوار كرده است، به عشق اطاعت از امر معبود، خویشتن خویش را به زیور تقوا آراسته اند، قنوت نماز عید فطر، حال و هوایی دیگر دارد:

«… اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلى الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تدخلنى فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنى من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انى اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون‏».

یعنی بارالها! به حق این روز که آن را براى مسلمانان عید و براى محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار داد، از تو مى‏‌خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستى و مرا در هر خیرى وارد کنى که محمد و آل محمد را در آن وارد کردى! و از هر سوء و بدى که محمد و آل محمد را از آن خارج ساختى خارج کن! درود و صلوات تو بر او و آنها! خداوندا، از تو مى‏‌طلبم آنچه بندگان شایسته‏‌ات از تو خواستند و به تو پناه مى‏‌برم از آنچه بندگان خالصت ‏به تو پناه بردند.

اینك كه ماه رحمت و مغفرت، ماه صبر و ایمان و تقوا پایان یافته و غفران الهی انشاءالله شامل حال همگان و بویژه روزه‌‌داران این ماه شده است چقدر زیباست كه این معنویت و صفا كه در روزهای رمضان در میان مردم موج می‌زند در روزهای آتی نیز تداوم یابد تا شاهد اجتماعی مالامال از رایحه لطف و از خود گذشتگی و صمیمیت باشیم و رمضان امسال را با چنین حال و تقوایی به صیامی دیگر كه انشاءالله روزی همه مشتاقان شود، متصل كنیم.

از امام سجاد(ع) در كتاب شریف صحیفه سجادیه نقل است كه در پایان ماه مبارك رمضان چنین فرمودند: پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدى مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایى قرار ده که بر ما گذشته است: که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهى و گناهانمان را بشویى و بر ما ببخشایى گناهانى را که در پنهان و آشکارا انجام دادیم…

خداوندا! در این روز عید فطر، که براى مؤمنان روز عید و خوشحالى و براى مسلمانان روز اجتماع و گردهمایى است، از هر گناهى که مرتکب شده‌‏ایم و هر کار بدى که کرده‏‌ایم و هر نیت ناشایسته‌‏اى که در ضمیرمان نقش بسته است، ‏بسوى تو باز مى‏‌گردیم و توبه مى‌‏کنیم، توبه‌‏اى که در آن بازگشت‏ به گناه هرگز نباشد و بازگشتى که در آن هرگز روى آوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت‏ بسوى خود و توبه از گناهان عطا فرما.

امیرمومنان علی(ع) درباره عید سعید فطر می فرمایند: امروز روزی است که خداوند آن را برای شما مسلمانان عید قرار داده و شما را شایسته و سزاوار این عید ساخته است. پس همواره به یاد خدا باشید تا خدا نیز به یاد شما باشد. او را بخوانید تا اجابت کند، در این روز سعید، زکات فطره خویش را بپردازید که به راستی این سنت پیامبر شماست و از سوی پروردگار بر شما واجب شده است.

دنیا محل مسابقه است و آخرت زمان اجر گرفتن، بهشت جایزه برندگان این مسابقه و جهنم جزاى بازندگان است. اى مردم! این روز شما روزى است كه نیكوكاران در آن پاداش می‌‌گیرند و زیانكاران و تبهكاران در آن مایوس و ناامید می‌‌گردند و این شباهتى زیاد به روز قیامت دارد.

پس با خروج از منازل و رهسپارى به سوى جایگاه نماز عید، خروج‌تان را از قبر و رفتن‌تان را به سوى پروردگار به یاد آورید، و با ایستادن در جایگاه نماز، ایستادن در برابر پروردگارتان را یاد كنید، و با بازگشت‏ به سوى منازل خود، بازگشتتان به سوى منازلتان در بهشت‏ برین را متذكر شوید. اى بندگان خدا.

كمترین چیزى كه به زنان و مردان روزه‏‌دار داده می‌‏شود، این است كه فرشته‌‏اى در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می‌دهد و مى‏‌گوید: هان! بشارتتان باد، اى بندگان خدا كه گناهان گذشته‌‏تان آمرزیده شد! پس به فكر آینده خویش باشید كه چگونه بقیه ایام را بگذرانید؟

 

برچسب ها: ماه رمضان، عید فطر، اعیاد مذهبی، جشن مذهبی، عید رمضان، نماز عید فطر، رحمت الهی تعداد بازديد: 893 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز