Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:19

30
شهریور
اگر می خواهيد كفش بخريد

اگر می خواهيد كفش بخريد

انگشتان پا باید حدود یک سانتی‌متر با جلوی کفش فاصله داشته باشند. کفش با پاشنه خیلی بلند نخرید و در صورت خرید، بیش از 3 ساعت در روز از آن استفاده نکنید.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

بیشتر مردم به فکر سلامت پاهایشان نیستند و آن را چندان مهم نمی‌دانند. در حقیقت آن‌ها تنها زمانی به یاد این عضو حیاتی می‌افتند که مشکلی برایش ایجاد شده باشد، در حالی که متخصصان، نظری بر خلاف این دارند. آن‌ها عقیده دارند پا یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، برای راه رفتن و تحرک داشتن نیز باید پاها را سالم نگه داریم و قدر آن را بدانیم. بسیاری از مشکلاتی که برای پاها ایجاد می‌شود، با کمی دقت و مراقبت بیشتر قابل پیشگیری است. بنابراین بهتر است به فکر راه‌حلی برای آن‌ها باشید .در آستانه سال نو، طبق سنت دیرین مردم این دیار کهن، خرید لباس نو بخصوص کیف و کفش برای استقبال از بهار، شهروندان را به جنب و جوش وا می‌دارد. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا به یک سری نکات در زمینه خرید کفش‌های نامناسب که برای سلامتی پاهای شما مضر است آشنا شوید. کفش جهت حفاظت پاست، ولی بعضی‌ها شیکی را به راحتی پا ترجیح می‌دهند. کفش نامناسب و تنگ واقعا زجرآور است و نباید راحتی پا را فدای شیکی کفش کنیم و هنگام خرید کفش كرد. کفش را بعد از ظهر بخرید، چون اندازه پا در بعد از ظهر حدود 8 درصد بزرگ‌تر از پا هنگام اوایل صبح است. انگشتان پا باید حدود یک سانتی‌متر با جلوی کفش فاصله داشته باشند. کفش با پاشنه خیلی بلند نخرید و در صورت خرید، بیش از 3 ساعت در روز از آن استفاده نکنید. 

 

درد پاشنه

در پا و مچ پا، 26 استخوان وجود دارد که استخوان پاشنه بزرگ‌ترین آنهاست. طبق گزارش انجمن جراحان پا و مچ پای آمریکا در سال 2010، درد مچ پا شایع‌ترین درد در پاست. درد پاشنه پا یا در قدام یا در خلف و یا در سطح کف پایی آن می‌باشد و مهم‌ترین علتش، پوشیدن کفش تنگ است.

 

بدشکل شدن انگشتان پا

انگشت چکشی نوعی خارج شدن از شکل طبیعی انگشتان پاست که بیشتر در اثر پوشیدن کفش تنگ ایجاد می‌شود. در این عارضه مفاصل انگشتان پا بد شکل می‌گردد، به‌خصوص کسانی که دیابت دارند بیشتر در معرض آن قرار دارند. برای بچه‌ها باید به طور مرتب کفش جدید خریداری شود، چون پای آنها رشد می‌کند و کفش تنگ باعث کج شدن انگشتان آنها در سنین بالاتر می‌شود.

 

کجی شست پا

حتما دیده‌اید که در قاعده شست بعضی از پاها برجستگی وجود دارد. به این برجستگی بونیون گفته می‌شود. کسی که استعداد این عارضه را داشته باشد، اگر کفش تنگ بپوشد، چون شست پا به طرف خارج و انگشتان دیگر انحراف پیدا می‌کند، احتمال برجسته شدن بونیون و درد و کجی شست پا که به آن هالوکس والگوس می‌گویند، بیشتر می‌شود که در بعضی مواقع بسیار دردناک است و منجر به عمل جراحی خواهد شد.

 

در خانم ها
اگر علاوه بر کفش تنگ، کفش پاشنه بلند هم بپوشند، مشکل مضاعف می‌شود. در انتهای همین مطلب مشکلات کفش پاشنه بلند نیز توضیح داده شده است.

 

افراد مبتلا به دیابت
کفش تنگ در افراد دیابتی باعث ایجاد زخم‌هایی در پا می‌شود که گاهی اوقات غیرقابل درمان و حتی منجر به قطع پا می‌گردد. چون حس در پای افراد دیابتی کم است و گاهی حس ندارند، بنابراین متوجه زخم نمی‌شوند و این زخم‌ها عمیق‌تر و عفونی می‌شوند و گاهی عفونت به استخوان می‌رسد و منجر به قطع پا می‌شود. بنابراین کفش افراد دیابتی باید فضای کافی برای انگشتان داشته باشد، نرم باشد، مرتب کفش‌ها را بشویند و جوراب‌ها را عوض کنند و همیشه پا خشک باشد؛ یعنی از پوشیدن کفش با پای مرطوب خودداری ورزند.

 

پینه، میخچه و تاول

کفش تنگ باعث ایجاد پینه، میخچه و تاول می‌شود. اگر مرتب کفش تنگ می‌پوشید، با گذشت زمان بدن با بافتی به شکل تاول که محتوی مایع است، سعی در حفاظت قسمت‌های برجسته پا می‌کند. خود تاول می‌تواند مرتب تحریک و دردناک شده و درد آن باعث خراب شدن ایام شما ‌گردد. گاهی پوست جهت حفظ خود در برابر کفش تنگ سخت می‌شود که به آن میخچه می‌گویند و گاهی پینه ایجاد می‌شود.

 

پای ورزشکاران
پوشیدن کفش تنگ در درازمدت باعث شرایطی در پا می‌شود که به آن پای ورزشکاران (Athlete’s foot) می‌گویند که پایی خشک همراه با خارش و سوزش بین انگشتان پا یا در کف پا است و در اثر رشد قارچ ایجاد می‌شود. چون قارچ محیط گرم و مرطوب را دوست دارد و کفش تنگ باعث عرق پا می‌شود، بنابراین محیط جهت رشد قارچ ایجاد می‌گردد. اگر دچار این عارضه شدید، پاها را روزانه شست‌وشو دهید، آنها را به خوبی خشک كرده و از داروهای ضد قارچ موضعی استفاده کنید و با پوشیدن کفش سبک و راحت و جادار، به پا اجازه نفس کشیدن بدهید و جوراب‌ها را مرتب عوض کنید.

 

مچ پای متورم
کفش تنگ باعث فشرده شدن پا می‌شود و مایع به طرف مچ پا می‌آید و مچ پا متورم و دردناک می‌گردد، یا اگر مچ پا متورم و دردناک است، بدتر می‌شود.

 

درد پا
پوشیدن کفش تنگ باعث درد پا می‌شود. با گذشت زمان چربی موجود در کف و پاشنه پا نازک شده و باعث درد پا می‌شود. کفش تنگ این عارضه را تسریع می‌کند. بنابراین به‌خصوص هنگام ورزش یا استفاده از تردمیل در نوع کفش دقت كنید. کفشی بپوشید که تنگ نباشد، کف آن به اندازه کافی «padding» داشته باشد، فضای کافی جهت انگشتان و طرفین کفش وجود داشته باشد و به‌خصوص هنگام دویدن، پاشنه پا به درستی در قسمت عقب کفش قرار بگیرد. هنگام خرید کفش ورزشی دنبال ارزانی نباشید و کفش مناسب و اندازه پا با شرایط بالا بخرید.

 

فرو رفتن ناخن در گوشت
حتی با پوشیدن جوراب تنگ هم ممکن است این اتفاق بیفتد که معمولا شست پا گرفتار می‌شود. در این حالت ناخن به مرور داخل پوست مجاور رشد می‌کند و باعث درد و گاهی اوقات عفونت می‌شود. پاهای خود را در آب گرم گذاشته، به آرامی پوست  را از روی ناخن به عقب بکشید و با دقت ناخن را بگیرید. برای پیشگیری از این عارضه کفش تنگ را کنار بگذارید، ناخن‌ها را خیلی کوتاه نکنید و آن‌ها را به صورت منحنی در نیاورید.

 

چند نكته در مورد کفش پاشنه‌بلند
کفش پاشنه‌بلند باعث اختلال تعادل هنگام راه رفتن می‌شود؛ بنابراین احتمال زمین خوردن بیشتر است؛ چون قسمت جلوی پا پایین‌تر از پاشنه قرار می‌گیرد و تاندون آشیل که در پشت پاشنه قرار دارد، کوتاه‌تر می‌شود؛ در نتیجه هنگام راه رفتن این تاندون به خوبی کار خود را انجام نمی‌دهد و به مرور پشت پاشنه و مچ پا دردناك می‌گردد. هر چقدر پاشنه بلندتر باشد، این درد بیشتر است؛ زیرا هنگام راه رفتن وزن در قسمت جلوی پا بیشتر است. فشار روی اعصاب بین انگشتان و تحریک دائمی این اعصاب باعث رشد غیرطبیعی آنها و ایجاد بیماری به نام «Morton neuroma» می‌شود که بسیار دردناک است و درد زیادی بین انگشتان پا، به‌خصوص بین انگشت سوم و چهارم حس می‌شود. با پوشیدن مداوم کفش پاشنه بلند عضلات پشت ساق مانند تاندون آشیل، کوتاه می‌شوند و کم‌کم این کوتاهی باعث سفتی و کارایی ناکافی آنها می‌گردد. چون هنگام پوشیدن کفش پاشنه بلند وزن بدن به جلو منتقل می‌شود، لگن و ستون مهره‌ها که باید در یک امتداد باشند، از این حالت خارج شده و افزایش گودی کمر و کمردرد و آرتروز زودرس زانو‌ها را به‌وجود می‌آورد. با پوشیدن مداوم کفش پاشنه بلند، فشار روی قسمت کفی پنجه‌ها بیشتر شده و استخوان‌های کف پای دردناك می‌شوند.

 

برچسب ها: کفش مناسب، کفش راحت، کفش، خرید کفش، راهنمای خرید کفش، ویژگی های کفش مناسب تعداد بازديد: 1130 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز