Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 11:51

22
آذر
مردان؛ مشتريان جديد بازار لوازم آرايش!

مردان؛ مشتريان جديد بازار لوازم آرايش!

مردان دوره قاجار نیز تمایل شدیدی به آرایش کردن داشتند.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

جایگاه آرایش در میان مردان ایرانی قدیم 
به گفته هرودوت یونانی، مردان ایرانی آرایش می‌کرده‌اند! هرودت از زبان نمایندگان یونان؛ پارسیان رو مردانی توصیف کرده که تمامی صورت و بدن خود رو آرایش کرده و از زیورآلات استفاده می‌کردند و به پوشیدن لباس‌های فاخر علاقه داشتند. این جمله شاید برای بسیاری از ما عجیب و غیر قابل باور باشد اما «لیلا پاپلی»، باستان‌شناس این گفته را تایید کرده و توضیح داده است که نگاره‌های باقی مانده از دوره هخامنشیان نشان می‌دهد که مردان در آن دوران از سرمه چشم استفاده کرده و موهایشان را فر می‌کردند.

این شوک تاریخی به اینجا ختم نمی‌شود زیرا نقش برجسته‌ها و اشیاء بدست آمده از حفاری‌ها نشان می‌دهد که شاهان ساسانی هم آرایش می‌کردند به طوری که این شاهان موهای فر شده‌شان را در تور می‌پیچیدند و بالای سر جمع می‌کردند و گوشوار و گردن بند به خود می‌آویختند و این رسم حتی تا دوره قاجار نیز ادامه داشته ‌است. مردان دوره قاجار نیز تمایل شدیدی به آرایش کردن داشتند، به طوری که بررسی‌های نقاشی‌هایی به جا مانده از فتحعلیشاه نشان دهنده علاقه وی به آرایش کامل است.  

هزینه‌های گزاف زیباتر شدن مردان 
در آرایشگاه‌های مردانه برداشتن ابرو که به آن «کار ابرو» اطلاق می‌شود، هزینه‌ای بین 15 تا 35 هزار تومان دارد. هر چند خدمات آرایشی به مردان به اینجا ختم نمی‌شود و بسیاری از مردان جوان به ویژه دامادها تمایل دارند از خدماتی مانند مش و رنگ مو نیز بهره ببرند که حداقل برایشان 200 تا 250 هزار تومان هزینه دارد. گویا اشتهای تغییر کردن در پسران، سیری‌ناپذیر است زیرا آنان نیز دوست دارند انواع بافت‌های فانتری، اکستنشن، پاکسازی و جوانسازی صورت را حتی با قیمت‌های گزاف برای یک بار هم که شده امتحان کنند.

در این میان پاکسازی و جوان‌سازی پوست حکایت جداگانه‌ای دارد و معمولا این کار با استفاده از ماسک‌هایی مانند ماسک جوش،  ماسک‌های میوه‌ای، کرم خاویار، نعنایی و آلوورا طرفداران بی‌شماری داشته و تقریبا بین 30 تا 50 هزار تومان هزینه دارد. جالب اینکه مشتریان ماسک‌های پاکسازی صورت هفته‌ای 3 جلسه باید مراجعه کنند. 

علل گرایش مردان به استفاده از لوازم آرایش
همان طور که گفته شد چند سالی است مردان علاوه بر داشتن اندامی زیبا، به فکر زیباتر کردن و تغییرات اساسی چهره خود افتاده و تمایلشان برای استفاده از لوازم آرایشی بیشتر شده است. دکتر مصطفی اقلیما، رئیس انجمن مددکاری ایران درباره علل گرایش مردان به استفاده از لوازم آرایشی می‌گوید: در یک دهه گذشته برخی از مردان به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن چهره و اندامی زیباتر به آنها کمک می‌کند تا جوان‌تر و جذاب‌تر به‌نظر برسند و در نتیجه این عوامل به موفقیت آنان در موقعیت‌های خانوادگی و شغلی کمک می‌کند.

وی می‌افزاید: در دهه‌های گذشته معمولا مردان تمایل زیادی به نشان دادن جذابیت‌های ظاهری خود نداشتند و نوعی سادگی در ظاهر آنان دیده می‌شد اما چند سالی است این رویه تغییر کرده است. وی بیان می‌کند: گروه همسالان و دوستان در گرایش مردان جوان به لوازم آرایشی موثرند و پس از این گروه‌ها باید از خانواده به عنوان عامل مهمی نام برد زیرا دیده شده استفاده از لوازم آرایش توسط مردان و پسران جوان در بعضی خانواده‌ها پذیرفته شده است و آنان معمولا مخالفتی با این کار فرزندان خود ندارند اما هستند خانواده‌هایی که به شدت با آرایش و ابرو برداشتن و مدل موهای فشن جوانان مشکل دارند و به این کار اعتراض می‌کنند اما معمولا مخالفت آنها اثر معکوس دارد.

این آسیب‌شناس اجتماعی توضیح می‌دهد: نباید فراموش کرد برخی از عوامل مانند فیلم‌های سینما و تلویزیون در افزایش تمایل مردان به استفاده از محصولات آرایشی زنان بسیار موثر است زیرا این محصولات به چهره‌های برخی بازیگران در فیلم‌ها یا تابلوهای تبلیغاتی، جلوه‌ای متفاوت می‌بخشد و سبب می‌شود تا ایرادهای چهره افراد به خوبی پوشیده شود. وی تاکید می‌کند: اکنون پنج جراحی در میان مردان طرفداران بسیاری یافته که کاشت مو و جراحی بینی در صدر این عمل‌ها قرار دارند.

کمرنگ شدن جلوه‌های مردانه 
اکنون تعداد لوازم آرایشی که به زیباتر شدن چهره مردان کمک می‌کند در فروشگاه‌ها بیش از قبل شده و هر از چندی به دلیل استقبال آقایان به لیست این محصولات نیز افزوده می‌شود. دکتر مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری بیان می‌کند: رشد وشتاب استفاده از لوازم آرایشی زنانه در مردان جوان زنگ‌های خطر را به صدا درآورده و سبب نگرانی‌های عمیقی در جامعه ایرانی شده است. وی می‌افزاید: معمولا لوازم آرایشی بهداشتی مورد استفاده جوانان شامل شامپو‌ها، کرم‌های برنزه‌کننده و کرم‌های سفید‌کننده و انواع ژل‌های موی سر می‌شود.

وی می‌گوید: این روزها برخی از مردان جوان تمایل به برداشتن زیر ابرو، جراحی بینی و تزریق چربی به لب و استفاده از رژ لب‌ها و کرم‌ها دارند. به اعتقاد این استاد دانشگاه، رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما نقش فراوانی در پیشگیری یا اشاعه اینگونه تمایلات دارد و از طریق آنها می‌توان از گسترش چنین فرهنگ‌هایی جلوگیری کرد.

ابهری در ادامه تصریح می‌کند: برای پیشگیری از این موارد در مرحله نخست خانواده‌ها و به ویژه پدران و برادران بزرگتر باید الگوی مناسبی برای پسران جوان باشند. وی خاطر نشان می‌کند: در هر صورت باید توجه کرد که کشور ما یک کشور اسلامی است و فرهنگ و عرف اینگونه رفتارها را شایسته مردان و پسران جوان نمی‌داند بنابراین باید با برنامه ریزی‌های فرهنگی چنین مشکلاتی را ریه یابی و حل کرد.

 

برچسب ها: لوازم آرایش، آرایش کردن مردان، آرایش مردان ایرانی، زیبایی مردان، آرایش مردان قاجار تعداد بازديد: 876 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز