Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:12

2
شهریور
خانواده مخلوط

خانواده مخلوط

اگر خانواده مخلوط را برای زندگی انتخاب کرده‌اید، جا دارد احساس خود را درباره چنین موقعیتی بسنجید تا ببینید آیا می‌‌توانید از پس آن بر آیید یا نه‌؟ ادامه مطلب را بخوانید.

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

 

ازدواج با کسی که از قبل فرزند دارد یا در حال نگهداری از مادر، پدر یا خواهر و برادر معلول یا ناتوان است، نیازمند تفکر و تأمل زیادی است.

از آن جا که خود ازدواج در بهترین شرایط، نیازمند اندیشه و کشف همخوانی‌‌ها و هماهنگی‌هاست برای ازدواج با چنین فردی لازم است چند برابر تلاش کنیم و شرایط، توانمندی‌‌ها و مشکلات موجود را بشناسیم و سپس تصمیم‌گیری کنیم‌.

البته خیلی خوب است که در نقش مادر یا پدر یک کودک یا نوجوان محروم از مادر یا پدر ظاهر بشویم.

خیلی خوب است که از آقا یا خانم سالمند یا دختر یا پسری ناتوان پرستاری و نگهداری کنیم اما هر کسی برای ایفای این نقش‌‌ها آمادگی ندارد و وقتی آمادگی یا تمایل قلبی در کار نباشد، شاهد آسیب به هر دو طرف خواهیم بود.

خصوصاً فقط اگر یکی از طرفین دارای چنین شرایطی باشد و طرف دیگر ازدواج اول اش باشد و شرایط مشابهی نداشته باشد چنین ازدواج‌‌هایی سخت‌تر هم خواهند شد.

اگر بخواهید وارد چنین ازدواجی بشوید در واقع خانواده مخلوط را برای زندگی انتخاب کرده‌اید و جا دارد احساس خود را در باره چنین موقعیتی بسنجید تا ببینید آیا می‌‌توانید از پس آن بر آیید یا نه‌؟

احساس شما نسبت به شخص مورد نظر در گام اول بسته به این که آن شخص فرزند یا خواهر یا والد فرد مورد نظر باشد باید احساس و نگرش خودتان را نسبت به او بسنجید، در این سنجش با ٤ نوع احساس روبه رو هستیم:

- احساس شما به صورت کلی نسبت به چنین فردی

- احساس شما نسبت به مادر، چدر، خواهر، برادر یا فرزند داشتن

- احساس شما نسبت به سرپرستی فرزند شخص دیگر یا والد او

- احساس شما نسبت به فرزند یا والد یا... شخصی که برای ازدواج انتخاب کرده‌اید.

 اگر هر چهار نوع احساسی که بیان شد در شما مثبت است احتمال این که در آینده بتوانید زندگی مشترک خود و رابطه خود را با شخص مورد نظر، مدیریت کنید بیشتر خواهد شد.

شخص مورد نظر نسبت به شما چه حسی دارد؟

زمانی که می‌خواهید با فردی دارای فرزند یا هر عضو خانواده‌ای که ناتوان و نیازمند سرپرستی است ازدواج کنید، بسیار مهم است که بدانید فرزند یا آن عضو از خانواده، نسبت به شما به عنوان جایگاه همسر والدش (ناپدری یا نامادری) یا همسر فرزند یا خواهر-برادرش چه احساسی دارد.

یعنی شاید به مرور ارتباط بهتری با آن شخص برقرار کنید، اما در کل فرآیند بسیار سختی را باید طی کنید؛ زیرا آن شخص، معمولاً بسادگی و از همان ابتدا شما را نپذیرفته و به رسمیت نخواهد شناخت.

پس بهتر است پیش از شروع زندگی مشترک، از احساس آن شخص نسبت به خودتان مطمئن شوید و اگر لازم دیدید زمانی را پیش از ازدواج برای بهبود رابطه با او و افزایش شناخت بگذرانید.

این کار می‌‌تواند با گذراندن یک دوره‌ی کاملاً آزمایشی با آن شخص و قرار گرفتن در شرایط آزمایشی نگهداری از او انجام بشود.

 ضمن این که ملاقات آن عضو خانواده طرف مقابل یکی از اولین قدم‌‌ها در شناخت بهتر طرف مقابل و جلب اعتماد است.

اگر او حس خوبی به شما داشت و شما هم حس خوبی نسبت به او پیدا کردید، آن وقت شاید بتوانید به آینده ازدواجتان فکر کنید.

در غیر این صورت، تقریباً زندگی شما دو نفر غیر ممکن است چون همه چیز تحت تأثیر وجود آن عضو از خانواده همسرتان قرار خواهد گرفت.

از ابتدا در‌باره بچه‌دار شدن مجدد توافق کنید

یکی از مهمترین موضوعاتی که حتماً باید قبل از چنین ازدواجی در باره‌ی آن توافق کنید موضوع بچه دار شدن مجدد است.

همیشه این احتمال وجود دارد که همسرتان به اندازه‌ای که می‌‌خواسته بچه دار شده یا با وجود عضو ناتوان از خانواده‌اش تمایلی به بچه دار شدن نداشته باشد.

بنابراین اگر شما هم قصد بچه دار شدن دارید، حتماً باید در این مورد با هم صحبت کنید.

ممکن است مجبور شوید آرزوی همیشگی داشتن چند فرزند را به یک فرزند کاهش دهید. بنابراین از ابتدا تکلیف این مسأله را مشخص کنید.

توانایی مدیریت مشکلات

زندگی با شخصی که فرزندی از رابطه قبلی خود یا فردی برای پرستاری دارد، چالش‌‌های خاص خود را می‌‌طلبد.

چالش‌‌هایی مانند اختلاف و درگیری با فرزند؛ تحمل رابطه همسر با همسر قبلی‌اش؛ زیرا فرزند باعث ارتباطات مجدد این دو خواهد شد؛ کمبود وقت و فضاهای شخصی با همسر؛ زیرا همسرتان باید برای فرزندش (یا آن عضو دیگر خانواده) وقت بگذارد؛ انتظارات معقول و غیرمعقول همسرتان نسبت به سرپرستی شما از فرزندش؛ و از همه مهم‌تر این که شما تنها فرد مورد علاقه همسرتان نیستید و در واقع عموماً نفر اول زندگی او نخواهید بود، در کار است و شما باید بتوانید همه‌ی این چالش‌‌ها را حل کنید.

لازم است آمادگی‌‌های لازم برای رویارویی با این مشکلات را داشته باشید و البته می‌‌توانید از کمک مشاوران در این زمینه‌‌ها استفاده کنید.

اما نباید رؤیایی و بدون در نظر گرفتن این مشکلات وارد زندگی مشترک بشوید. باید باور کنید که برای همسرتان، نیازهای آن عضو خانواده‌اش در هر مرحله‌ای در اولویت قرار دارد.

چون او خود را مسئول مستقیم او می‌‌داند و از سوی دیگر، آن عضو هم ممکن است هیچ پناهی جز همسر شما نداشته باشد.

مخالفت خانواده و اقوام و دوستان

توجه داشته باشید که در صورت با چنین فردی خصوصاً چنانچه ازدواج اولتان باشد به احتمال زیاد با مخالفت‌‌های شدید خانواده و اطرافیان روبه رو خواهید شد که به هر شکلی ازجمله سرزنش و تهدید و مشاجره، بخواهند شما را از ازدواج با فرد دارای فرزند یا عضو ناتوان خانواده، منصرف کنند.

چاشنی این مخالفت هم می‌‌تواند طعنه، کنایه، تحقیر، تهدید، تمسخر، قضاوت نابه جا و عدم حمایت دیگران باشد.

این موارد ممکن است حتی آن‌قدر توان فرسا باشد که به مرور شما را از پای درآورد. بنابراین بهتر است از ابتدا نظر دیگران را درباره این ازدواج بدانید؛ مخصوصاً نظر خانواده خودتان را.

باید توانایی داشته باشید که بتوانید حرف‌‌های ناگوار را بشنوید و خونسرد و آرام باقی بمانید و در عین حال، هیچ وقت از انتخابی که کرده‌اید افسوس نخورید این کار البته سخت است.

 

برچسب ها: زندگی مشترک، روابط همسران، ازدواج، ازدواج موفق، انتخاب همسر، خانواده مخلوط، ناپدری، نامادری، فرزندان همسر تعداد بازديد: 2029 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز