Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 14:55

28
دی
روابط زوجین و راهکاری برای حل ساده مشکلات

روابط زوجین و راهکاری برای حل ساده مشکلات

بیشتر مشکلات و مسائلی که در اغلب زندگی های مشترک به چشم می خورند، ناشی از عدم درک صحیح دو طرف از یکدیگر و دامن زدن به این کاستی است.

از این رو لازم است به بررسی راه کار هایی پرداخته شود که در عین کاربردی بودن، بتواند درصد بالایی از نمونه های مد نظر را نیز پوشش دهد.ازدواج و پیشبرد سالم یک زندگی مشترک نیازمند آگاهی و رعایت فاکتور های متعددی بوده که ممکن است هر زوجی از آن ها اطلاع کافی نداشته باشد. اغلب زوج هایی که به روانشناسان بخش خانواده مراجعه می کنند تجربه ای از مراحل نا امیدی و از میان رفتن روابط خود را بروز می دهند که این گونه عواقب به سادگی و تنها با آگاهی یافتن به نکاتی ضروری، قابل پیشگیری خواهد بود. بیشتر مشکلات و مسائلی که در اغلب زندگی های مشترک به چشم می خورند، ناشی از عدم درک صحیح دو طرف از یکدیگر و دامن زدن به این کاستی است.

از این رو لازم است به بررسی راه کار هایی پرداخته شود که در عین کاربردی بودن، بتواند درصد بالایی از نمونه های مد نظر را نیز پوشش دهد. در ادامه این مطلب به ارائه روش های موثر و مبتنی بر تحقیقات به عمل آمده می پردازیم. البته این راه کار ها تنها برای کسانی که تجربه ی زندگی مشترک را داشته اند مفید نخواهد بود بلکه سایر افراد نیز می توانند با آگاهی یافتن به آن تجربه ی سالم تری را در آینده خود رقم بزنند.

راه کار نخست؛ تهیه لیستی از مشکلات                      

لیستی واقع بینانه، صادقانه و کامل از مسائلی که در آن اتفاق نظر نداشته و یا حتی اختلاف دارید تهیه کنید. این راه کار بیشتر در مواردی جواب گو است که از در میان گذاشتن آن با همسر خود واهمه دارید چرا که احتمال مشاجره و اختلاف بیشتر را می دهید. انجام این فعالیت ضمن ایجاد آرامش درونی سبب یافتن راه حل های مناسب تری نیز می شود. به وسیله ی این روش حتی می توانید خود باوری خود را افزایش دهید زیرا تنها پس از مدتی کوتاه، بدون بروز حاشیه خواهید توانست راه حل های مسائل را در یابید و به اصطلاح یک روش برد برد را تجربه کنید. راه حل های پیشنهادی خود و همسرتان را جدا گانه یادداشت کرده و روی آن ها تفکر کنید. در کنار این عمل حتی به نوع دیدگاه فرد مقابل و خواسته های وی نیز پی برده می شود. می توانید با یک تیر دو نشان بزنید!

راه کار دوم؛ شروعی از درون

بهترین کاری که می توان برای درک طرف مقابل انجام داد، این است که خودتان را به جای او بگذارید. هیچ فردی از شنیدن اشتباهات و کاستی هایش خشنود نمی شود، اگر چه ممکن است حق با همسرتان نباشد اما استفاده از این روش منجر می شود تا راحت تر بتوان با شرایط موجود ارتباط برقرار کرد، به تبع برخورد مناسب تری نیز از جانب وی دریافت خواهد شد. برای تغییر باید همواره از درون آغاز کرد، تا زمانی که عادت های غلط خود را اصلاح نکرده باشید نمی توان انتظار تغییر و بهبود را از طرف مقابل خواستار بود. ازدواجی پیشرفت می کند که با وجود تمامی مسائل و مشکلات، هر دو فرد به خود درونی توجه داشته باشند.

راه کار سوم؛ نحوه بیان

یکی از ساده ترین اما در عین حال موثر ترین روش هایی که به وسیله ی آن می توان از ایجاد یک مشاجره بزرگ جلوگیری کرد، یادگیری نحوه بیان است. بار مفهومی که کلمات و به دنبال آن ها، جملات حمل می کنند بسیار حائز اهمیت است. عبارت هایی تحت عنوان عبارات طلائی وجود دارند که استفاده از آن ها به ویژه هنگام بروز اختلاف نظر هایی که به سادگی رفع نمی شوند، توصیه می شود. از این رو به چند نمونه از این دسته عبارات کاربردی اشاره می کنیم.

+ من احساس ... می کنم. (بهتر است عبارت تنها به وسیله ی یک کلمه ساده و اما کامل برای رساندن حالت روحی کامل شود)

+ نگرانی من ... است.

+ علاقه دارم ... رخ بدهد. هیچ گاه ساختار این جمله را با عبارت "میل دارم تو ... را انجام بدهی" عوض نکنید. جملات دستوری اغلب نتایج مفیدی به دنبال ندارند، تنها با تغییری ساده در نحوه استفاده و چینش کلمات می توان تغییری بزرگ را شاهد بود.

+ نظرت راجب موضوع ... چیست؟ چه راه حلی را بهتر می دانی؟ احترام به نظر فرد مقابل.

این عبارت ها اگر چه ممکن است بسیار پیش پا افتاده به نظر برسند اما بیشتر مواقع استفاده نمی شوند و جای خود را به جملات دستوری و خلاف موارد گفته شده می دهند. ممکن است استفاده از این ها برای اولین بار و هنگام بروز مشکلات کمی دشوار باشد اما با تمرین پی در پی تبدیل به جزئی از رفتار شما می شوند که این اتفاق یک مهارت محسوب خواهد شد.

راه کار چهارم؛ مشارکت

متاسفانه موردی که اغلب کاستی و ضعف آن را می توان به وضوح در روابط زوجین مشاهده کرد، بحث عدم مشارکت دو طرفه است. در حقیقت اتخاذ راه حلی که هر دو طرف در آن مشارکت نداشته و رضایت نسبی از آن نیز نداشته باشند، بیشتر مواقع با شکست رو به رو می شود. نگرانی های خود را ابراز کرده، در مورد آن ها صحبت کنید، به صحبت های طرف مقابل نیز توجه کرده و با مشارکت یکدیگر روشی را انتخاب کنید که نگرانی های هر دو طرف را پوشش دهد. این کار را در مورد راه کار نخست انجام دهید. پس از مدتی تمرین از راه حل هایی که کشف می کنید شگفت زده خواهید شد. توجه به خواست های یکدیگر استارت کار خواهد بود.

هیچ ماشینی را بدون شناخت قطعات آن و نحوه ی استفاده نمی توان به حرکت در آورد. روابط زوجین نیز همانند خودرویی است که استفاده درست و مفید از آن وابسته به آموزش های قبلی خواهد بود. فراگیری راه کار های ارائه شده و همچنین مطالعه بیشتر پیرامون این زمینه می تواند به سادگی از بروز اختلافات بزرگ جلوگیری کند.

 

منبع: سواد زندگی

بیشتر بخوانید:

زندگی مشترک تان را با این مثلث بسنجید و تصمیم بگیرید

تکنیک های مناسب برای حل دعواهای زناشویی

حقایقی پنهان درباره ازدواج که همه باید بدانند!

چگونه همسرمان را ببخشیم؟

برگرداندن عشق از دست رفته بر اساس ماه تولد

برچسب ها: زندگی مشترک، روابط زناشویی، ازدواج، درک متقابل، تفاهم، عشق، روابط جنسی، زندگی آنلاین، عشق دوطرفه، آموزش های جنسی، حل اختلافات زناشویی تعداد بازديد: 622 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز