Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:43

31
خرداد
ازدواج یا میدان جنگ! (2)

ازدواج یا میدان جنگ! (2)

وقتی افراد در حال انتخاب همسر هستند باور ندارند كه دارند یكی از كلیدی‌ترین تصمیمات زندگی خود را عملی می‌كنند، تصمیمی كه خواهی نخواهی، تصمیمات بعدی زندگی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

خدای ناكرده نمی‌خواهم انسان را با یك اسب نحیف مقایسه كنم، اما داستان پیرمرد، داستان اكثر ما انسان‌هاست چرا كه بسیاری از ما در زندگی محدود خود به چیزها یا كارهایی مشغول می‌شویم كه ما را از رسیدن به هدف واقعی‌مان باز می‌دارند ولی تا موقعی كه مشغول آن‌ها هستیم، چنان آن‌ها را مهم و واقعی تلقی می‌كنیم كه حتی به خاطر نمی‌آوریم هدفی غیر از آن‌ها هم داشته‌ایم!

در زمان انتخاب همسر هم همین مشكل پیش می‌آید، یعنی وقتی افراد در حال انتخاب همسر هستند باور ندارند كه دارند یكی از كلیدی‌ترین تصمیمات زندگی خود را عملی می‌كنند، تصمیمی كه خواهی نخواهی، تصمیمات بعدی زندگی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

آنها به اندازه كافی فكر نمی‌كنند، نسبت به خود و نیازهای حقیقی خود اشراف ندارند، طرف مقابل، نیازها و قابلیت‌های او را نمی‌شناسند و در عوض معیارهای ظاهری و سطحی را در ازدواج ملاك قرار می‌دهند.

معیارهایی مانند پول، مقام، شهرت، میزان تحصیلات و ... و متوجه نیستند كه اگر به اینها تكیه كنند و اگر همخوانی‌ها و هماهنگی‌های درونی‌تر طرفین را در نظر نگیرند نه تنها سریع‌تر و راحت‌تر به هدف نمی‌رسند كه آنچنان در طول راه گرفتار مسائل جدید لاینحل می‌شوند كه شاید هرگز به هدف نرسند.

می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است؛ یعنی به جای گرفتار شدن به مسایل و بعد حل آن‌ها، بهتر است از همان اول وارد چنین ازدواج‌هایی نشویم، چون بعد از آن كه در چاهی افتادیم، حتی اگر بتوانیم با رنج و زحمت بسیار از چاه خارج شویم، نه تنها وقت و انرژی‌مان به هدر رفته، چه بسا شرایط ماندن در چاه، تغییرات جبران ناپذیری در ما ایجاد كرده باشد و كلاً از یادمان ببرد كه بیرون از چاه، هنوز خورشید دارد می‌درخشد.

حضرت محمد(ص) در همین زمینه چنین می‌فرمایند: «كار را به تدبیر بنگر، اگر در سرانجام آن چیزی هست قدم بگذار و اگر از عاقبت آن بیم داری دست نگهدار.(1)

از طرف دیگر این ازدواج است كه باید مسایل ما را حل كند، نه این كه ما مسایلی را كه ناشی از ازدواج است حل كنیم و زمان و امكانات محدود خود را صرف آن نماییم.

بدون شك در گام‌های پیش از ازدواج، كمتر آدم عاقلی پیدا می‌شود كه بخواهد خود را گرفتارتر كرده یا مسایلی بیشتری در زندگی خود ایجاد كند اما عدم رعایت حداقل احتیاط در انتخاب همسر و نداشتن معیارهای درست، ناخواسته ما را به همان چاله‌ای كه صحبتش شد خواهد انداخت.

هر ازدواجی كه منجر به زندگی با كسی بشود كه با ساختار روانی و رفتاری ما همخوانی ندارد  مسئله‌ساز می‌شود. چون اغلب رد  چنین ازدواج‌هایی درك متقابل و  امكان برقراری  ارتباط عمیق فراهم نمی‌شود . حتی گاهی زندگی مبدل می شود به یکمیدان جنگ و گریز ، و حمله و دفاع.

به هر حال نتیجه یا تنش، اضطراب و ناآرامی ناشی از ناهماهنگی طرفین، اهداف متفاوت و اختلاف عقاید آنهاست و یا وقت، انرژی، امكانات و... هر دو به هدر می‌رود.

تصمیم‌گیری درباره جنگ، شاید یك تصمیم عادی و ساده به نظر بیاید اما عواقب و نتایج بی‌شماری دارد كه می‌تواند به شدت نابود كننده و مصیبت‌بار باشد؛ عواقبی كه حتی شاید فرصت زندگی را از ما سلب كنند.

مرگ، قطع عضو، كشتارهای دسته جمعی، ویرانی و خرابی، ایجاد و تداوم روحیه دشمنی و... از نتایج آن است و وقتی تمام می‌شود بازماندگان از خود می‌پرسند: آیا واقعاً نمی‌شد راه‌ حلی بهتر از جنگیدن پیدا كرد؟ 

پی نوشت: 1- نهج‌الفصاحه، حدیث 1437

 

 

برای خواندن بخش اول -ازدواج یا میدان جنگ!- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی ازدواج، روابط همسران، ازدواج موفق، انتخاب همسر، ازدواج و خانواده، ازدواج سالم، معیار همسرگزینی تعداد بازديد: 691 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز