Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:32

14
مهر
تفاوت های دوست داشتنی! بخش اول

تفاوت های دوست داشتنی! بخش اول

اگر تفاوت‌های میان زن و مردها را بهتر و بیشتر بشناسیم، می‌توانیم همدیگر را بهتر درک کنیم، می‌توانیم همذات پنداری بیشتری با هم داشته باشیم، راحت‌تر خودمان را به جای همدیگر بگذاریم و با سهولت بیشتری با هم کنار بیاییم...

 رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

 

سال‌هاست که بازار دعواهای میان زن گرا‌ها و مرد گرا‌ها داغ است. اما به جای اختلاف و مشاجره بهتر است زن و مرد همدیگر یعنی جنس مخالف خود را بهتر بشناسند و از تفاوت‌هایی که دارند، چیزهای جدید یاد بگیرند. چون این تفاوت‌ها نه دلیل بر خوبی یک جنس است و نه دال بر بدی جنس دیگر. بلکه همین تفاوت‌هاست که جنس زن را برای مرد و مرد را برای زن، جالب و جذاب می‌کند. اگر تفاوت‌های میان زن و مردها را بهتر و بیشتر بشناسیم، می‌توانیم همدیگر را بهتر درک کنیم، می‌توانیم همذات پنداری بیشتری با هم داشته باشیم، راحت‌تر خودمان را به جای همدیگر بگذاریم و با سهولت بیشتری با هم کنار بیاییم. در این جا برخی تفاوت‌های زن و مرد را که به نظرم جالبتر آمد برایتان انتخاب کرده‌ام. به این تفاوت‌ها توجه کنید.

 

فرانسیس گالتون و اولین آزمایشات در باره تفاوت زن و مرد 
اولین آزمایش‌های علمی ثبت شده درباره تفاوت بین زن و مرد که توسط «فرانسیس گالتون» در سال 1882 انجام شد، در موزه لندن نگهداری می‌شود. او کشف کرد که مردان حساسیت بیشتری نسبت به صداهای تیز و گوشخراش نشان می‌دهند، مشت قوی‌تری دارند و نسبت به زنان از حساسیت کمتری در برابر درد برخورداند. در همان زمان یک تحقیق مشابه در آمریکا نشان داد که مردان رنگ قرمز را به رنگ آبی ترجیح می‌دهند، دامنه لغاتشان بزرگ تر است و علاقه بیشتری به حل کردن مسایل فنی دارند تا به مسایل خانگی. از سوی دیگر زنان دقیق‌تر می‌شنوند، از کلمات بیشتری استفاده می‌کنند و ترجیح می‌دهند در کارها و مسایل فردی فعالیت کنند. اما موضوع به همین جا ختم نشد و بعدها فهرست طولانی‌تری در باره تفاوت زن و مرد‌ها استخراج شد.

 

ریز نگری و تجزیه و تحلیل اطراف 
جالب است بدانید زنان مانند اغلب پستانداران ماده مجهز به گیرنده‌های حسی تواناتری نسبت به مردان هستند. زنان از دیرباز به عنوان مادر و مدافع آشیانه، باید به توانایی‌های حسی دقیقی برای تشخیص تغییرات روحی و رفتاری دیگران دست می‌یافتند. چیزی که عموما الهام زنانه نامیده می‌شود، در واقع همان توجه زیرکانه به کوچک‌ترین جزئیات و تغییرات ظاهر یا رفتار دیگران می‌باشد. در طول تاریخ همین توانایی زنانه، مردان را مبهوت و در عین حال شیفته زنان کرده است. پرفسور«رابین‌گر» روانشناس دانشگاه پنسیلوانیا از آزمایش‌های اسکن مغزی برای نشان دادن وضعیت مغز مرد هنگام استراحت استفاده کرده است. 

 

تفاوت رنگ شناسی و دامنه دید در زن و مرد 
زنان دارای دو کروموزوم X هستند در نتیجه تنوع سلول‌های مخروطی آنان نسبت به مردان بیشتر است. این تفاوت در نحوه توصیف دقیق زنان از رنگ‌ها کاملا قابل مشاهده است. یک مرد در توضیحاتش از رنگ‌های اصلی مانند قرمز، آبی و سبز استفاده می‌کند اما زن از رنگ‌های استخوانی، لاجوردی، ارغوانی و زیتونی سخن به میان می‌آورد. از آنجا که ارتباط فردی نزدیک جز لاینفک وجود زنان می‌باشد، سفیدی چشم آنان بیشتر از سفیدی چشم مردان است. سفیدی چشم، بیشتر امکان دریافت یا ارسال سیگنال‌های چشمی را در جهت حرکت چشم فراهم می‌کند. همچنین زنان نسبت به مردان دامنه دید وسیع‌تری دارند. به عنوان مدافع آشیانه، مغز زن به او امکان می‌دهد که محدوده‌ای دست کم 45 درجه ای را در چپ، راست، بالا و پایین سرش ببیند. دامنه دید موثر بسیاری از زنان حتی بالاتر از 180 درجه است.

 

کی بهتر می‌بینه؟ کی بهتر می‌شنوه؟
پسرها برای بهتر دیدن مجهز شده‌اند تا بهتر شنیدن. مغز مردان بیشتر جذب اشکال هندسی می‌شود و به آن توجه می‌کند. هر چند دید زنان در تاریکی و به خصوص در انتهای قرمز طیف نوری بهتر از مردان است، چشمان یک مرد فاصله دور را در یک دامنه دید مستقیم بهتر می‌بیند. دید مرد در شب بهتر و مطمئن‌تر از دید زن است. مردان اغلب بیش از زنان در تمرین دید خود به زحمت می‌افتند زیرا چشم آنان مناسب دیدن مسافت‌های طولانی است، در حالی که آنها برای نگاه کردن به صفحه رایانه و یا خواندن روزنامه نیازمند تطبیق چشم با فاصله می‌باشند. چشم زن برای فعالیت‌های مربوط به فاصله کوتاه مناسب‌تر است.

این تناسب، او را قادر می‌سازد مدت زمان طولانی روی جزییات تمرکز کرده و کار انجام دهد. به علاوه مغز او برای ارتباط برقرار کردن بین اجزای یک چیز در یک ناحیه کوچک برنامه‌ریزی شده است. زنان حساسیت فوق العاد‌ه‌ای در تشخیص لحن، تن و قدرت صدا دارند. این امر باعث می‌شود تا بتوانند تغییرات روحی بچه‌ها و بزرگتر‌ها را از صدایشان تشخیص دهند. در واقع به ازای هر یک مرد که بتواند لحن کلام و معنی رفتار دیگران را بفهمد، هشت زن وجود دارد که قادر به این کار هستند. به علت همین توانایی است که گاهی زن به مرد می‌گوید: «با این لحن با من حرف نزن.» اغلب مردان منظور زن را از این جمله درک نمی‌کنند.

 

برچسب ها: روانشناسی، زنان و مردان، رنگ شناسی، تفاوت رنگ شناسی، تجزیه و تحلیل تعداد بازديد: 963 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز