Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:47

16
آذر
تفاوت مغز زن و مرد

تفاوت مغز زن و مرد

مغز مرد‌ها تخصصی‌تر است‌. این صرفاً به این معناست كه تقسیم كار در آن صورت گرفته است. به عبارت دیگر نیمكره راست مغز مرد‌ها با عملكردهای بینایی و فضایی سرو كار دارد.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

مغز تخصصی تر، مغز عمومی تر

مغز مرد‌ها تخصصی‌تر است‌. این صرفاً به این معناست كه تقسیم كار در آن صورت گرفته است. به عبارت دیگر نیمكره راست مغز مرد‌ها با عملكردهای بینایی و فضایی سرو كار دارد. ( فعالیت‌هایی نظیر كسب مهارت‌های فیزیكی، تطابق‌های چشمی و ماهیچه‌ا‌ی. در حالی كه  نیمكره چپ به  مهارت‌های گفتاری و شناختی اختصاص یافته است. (مهارت‌هایی نظیر بیان احساسات و درك مسائل انتزاعی) از طرفی مغز زنها «عمومی‌تر» است. به این معنا كه هر دو نیمكره راست و چپ مغز زن‌ها با هم روی مشكلات كار كرده و هر دو عملكرد‌های مشابه دارند و تقسیم كار بین آنها صورت نگرفته است. «دكتر چین برا» می‌گوید: درست به همین دلیل است كه بعضی از مردم احساس می‌كنند مردها در مقایسه با زن‌ها از سرعت تصمیم گیری و قابلیت درك بیشتری برخوردار هستند.

در واقع چنانچه یكی از نیمكره‌های مغز زنی آسیب ببیند، نیمكره دیگر كه قادر به كپی كردن تمامی قابلیت‌های نیمكره تخریب شده می‌باشد، می‌تواند مسئولیت تمامی كارها و عملكرد‌های زندگی او را به عهده بگیرد اما  نظیر این حالت در مورد مردان صادق نیست. چنانچه نیمكره چپ مغز مردی به واسطه سكته مغزی آسیب ببیند، این امكان وجود دارد كه توانایی تكلم را از دست بدهد. چرا كه نیم كره راست مغز آنان، تنها می‌تواند عملكردهای بینایی و فضایی را سازمان دهی كند.
قابل ذکر است میزان سلول‌های مغز مردان 4درصد بیشتر از زن‌هاست و مغز آنان 100 گرم سنگین‌تر می‌باشد .

تفاوت هوش

هوش مردان و زنان با هم برابر است. جالب است این را بدانید كه بالاترین ضریب هوشی، كه تا به حال در میــان انسان‌ها ثابت شده، مربـوط به یك زن نویسنده است.دو نیم كره مغـزانسان توسط یك تونل، به یكدیگر متصل می‌شوند. حجم ترافیك میان این دو نیمكره در مـورد مردان به مراتب از زنان کمتر بوده و اساساً ارتباط میان این دو بخش مغز در میان زنان تنـگاتنگتر از مردان است. و این ویژگی الـبته بدان معناست، كه زنان اطلاعات محیطی را به مراتب آسانتر از مردان، گردآوری و تحلیل و پردازش  می‌كنند.

بدین علّت زنان بهتر از مردان می‌توانند به چند كار در آن واحد بپردازند، درست برعكس مردان كه متمایلند كارها را به طور ردیف شده، سِری، آن هم دقیقاً یكی پس از دیگری، انجام دهند.پیچیدگی پردازش موازی داده‌ها و اطلاعات در مغـز زنان، آنها را به مراتب پیچیده‌تر می‌گرداند. این در حالیست كه رفتار مردان ماشینی‌تر به نظر می‌رسـد.

تغییر وضعیت در مغز

مغز یك مرد  در مقایسه با مغز یك زن، مدت زمان بیشتری احتیاج دارد تا تغییر وضعیت بدهد. بنابراین هنگامی كه خانم‌ها با نامزد یا همسرشان مشغول گفتگو درباره مسائل مادی و اقتصادی هستند، یا درگیر مكالمه‌ای روشنفكرانه می‌باشند و ناگهان بخواهند به همسر خود ابراز علاقه كرده یا از احساسات‌شان صحبت كنند، احتمالا می‌بینند كه همسرشان حوصله این كار را ندارد، چرا كه به همان سرعت آنها نمی‌تواند از وضعیتی به وضعیت دیگر تغییر جهت بدهد. آیا تا به حال اندیشیده‌اید كه چرا مردها در پایان روز به وقت بیشتری احتیاج دارند  تا پس از كار به خود استراحت دهند؟

چنانچه مغز آنها به مدت هشت ساعت روی فعالیت‌های مغز راست تمركز كرده باشد، اكثرشان به راحتی قادر نخواهد بود به وضعیتی احساسی و ابرازگر برسند. این تفاوت‌ها، علت این كه چرا مردها  به  سختی می‌توانند  از تعقل و عقلانیت به یك باره به سمت احساسات و عواطف تغییر موضع بدهند را توضیح می‌دهد.

همان طور که گفته شد دانستن این تفاوت‌ها می‌تواند در نحوه برخورد ما با طرف مقابل‌مان مؤثر باشد و از بعضی از واكنش‌های شرطی شده در برابر زنان یا مردان جلوگیری كند. در عین حال شناخت تفاوت‌ها، به برقراری ارتباط عمیق‌تر و غنی‌تر با جنس مخالف و شناخت هر چه بیشتر او و تنظیم توقعات متقابل از یكدیگر كمك می‌كند. شناختی كه می‌تواند جایگزین برتری جویی‌ها، نا سازگاری‌ها و انتظارات كاذب طرفین از یكدیگر باشد و آنها را به سمت برقراری روابط سیال‌تر و سازنده‌تری پیش ببرد و تعطیلات نوروزی لذت بخش‌تری را هم برایتان رقم بزند.

تفاوت‌های ساختمانی مغز

به نظر  می‌رسد كه مردها در مقایسه با زن‌ها اهمیت كمتری به عشق و روابط می‌دهند. اینك می‌خواهیم ببینیم با توجه به تحقیقات دلیل این مسئله چیست؟ یكی از این دلایل‌، در تفاوت‌های ساختمانی میان مغز مرد و زن نهفته است.  پژوهشگران عصب‌شناسی، مـغز زنان و مردان را در دستگاه M.R.I گذارده و واكنش‌های مغـز آنها را مورد تحقیق قرار داده‌اند.

در مغز زنان اتصالات و ارتباطات بیشتری بین دو نیمكره چپ و راست وجود دارد كـه بـه آنــها این توانایی را می‌دهد تا از مهارت گفتاری بهتری نسبت به مردان برخوردار باشند. از طرف دیگر در مردان ارتبـاط كمتری بین دو نیمكره مغزشان وجود داشته و به آنها این قابلیت را می‌دهد تا  مهارت بیشتری در استدلال‌های انتزاعی و هوش دیداری- فضایی داشته باشند. در مورد وظــایفی كه توانایی جسمی می‌طـلبند، مثــل نقشه‌خوانی، تمركز، مـغز مردان بهتر عمل می‌كند.

 

برچسب ها: تفاوت مغز زن و مرد، نیمکره مغز مردان، مغز تخصصی، مغز عمومی، تفاوت هوش تعداد بازديد: 638 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز