Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:18

23
آذر
مردان را گیج نكنيد

مردان را گیج نكنيد

رفتار زنان نیز به دید مردان عجیب و نامتعادل به نظر می‌‌رسد و در نهایت احساس خواهند کرد درون رابطه‌ای گرفتار شده‌اند که قادر به رفع مسائل نبوده و نمی‌‌توانند به تفاهم و درک متقابل با همسرشان برسند.

ستاره حمیدی؛ كارشناس ارشد روانشناسی

 

 

بارها از تفاوت‌های زن و مرد در کتاب‌ها و مجلات به تکرار یاد شده است تفاوت‌هایی که سبب شکل‌گیری روابط زیبای بین مردان و زنان شده و در صورت نبود آگاهی ممکن است این تفات‌ها سبب‌ساز اختلاف نظر و سردرگمی‌‌های بسیار می‌‌شود. پژوهش‌ها نشان داده مردان از ناهماهنگی احساسی و رفتاری زنان رنج می‌‌برند تحقیقات نشان داده زنان در بیان احساسات خود روش‌های غیر مستقیمی‌‌ را برگزیده و ‌ترجیح می‌‌دهند با استفاده از علامت‌ها و نمادها نوع احساس و درخواست خود را به صورت غیر مستقیم به مردان برسانند فارغ از این‌که این روش سبب سردرگمی‌‌ و گیجی مردان می‌‌شود مردان بسیاری از این مسئله نگران بوده و بیان می‌‌دارند نمی‌‌توانند نوع رفتار همسرشان را درک کنند و یا مدام از تغییر احساسات همسرشان مضطرب هستند زنان به صورت ذاتی بسیار احساساتی و هیجانی هستند و در هر لحظه قادرند تجربیات احساسی و هیجانی متفاوتی از خود بروز دهند همین نوع عملکرد سبب سردرگمی‌‌و احساس ناخوشایند در مردان می‌‌شود.

در بسیاری از مواقع تصور می‌‌کنند آنها عامل نگرانی و یا تغییرات خلقی ناگهانی همسرشان بوده و خود را سرزنش می‌‌کنند البته این مسئله نسبت به تمامی‌‌ زنان صدق نمی‌‌کند برخی آموخته‌اند احساسات و هیجانات خود را کنترل و به شکل صحیحی بروز دهند و برخی دیگر تسلطی بر هیجانات خود ندارند و از سوی دیگر عدم وضوح در بیان احساسات مانع دیگری است که سبب برهم خوردن تعادل زندگی زوجین شده و سو تفاهمات بسیاری به دنبال خواهد داشت. بسیاری از زنان تمامی‌‌ تلاش خود را می‌‌کنند به نحوی به همسرشان برسانند که از دست وی ناراحت و یا دلخور هستند و در نهایت با این جمله مرد عصبانی‌تر می‌‌شوند: «واقعا منظورت را نمی‌‌فهمم چرا این گونه رفتار می‌‌کنی» با این جمله زنان عصبانی‌تر شده و تصور می‌‌کنند شریک زندگی‌شان قادر به درک احساسات و افکارشان نیست و همین مسئله سبب  فاصله گرفتن زوجین از یکدیگر می‌‌شود.

رفتار زنان از دید مردان

 رفتار زنان نیز به دید مردان عجیب  و نامتعادل به نظر می‌‌رسد و در نهایت احساس خواهند کرد درون رابطه‌ای گرفتار شده‌اند که قادر به رفع مسائل نبوده و نمی‌‌توانند به تفاهم  و درک متقابل با همسرشان برسند. بی‌شک دوست داشتن یکدیگر کافی نیست و باید برای حفظ و پایداری زندگی مشترک اصول ارتباطی را آموخت. موارد ذکر شده تا حدودی سبب آشنایی با تفاوت های جنسیتی زنان و مردان می‌‌شود:

ثبات احساسی

مردان برای درک زنان نیاز دارند رفتارهای باثبات‌تری را مشاهده کننده فوران احساسی و هیجانی زنان برای مردان قابل درک نبوده و قادر به تجزیه و تحلیل آن نمی‌‌باشند. جهت اشراف بیشتر بر احساسات و هیجانات زنان باید مهارت‌های کنترل استرس و هیجانات را بیاموزند.

شفافیت در بیان احساسات

بیان و شفافیت در نوع هیجانات و احساسات به مردان کمک می‌‌کند تا درک صحیح‌تری از رفتارهای شریک زندگی خود بدست آورند. برخی زنان با نشان دادن رفتارهای متفاوتی همانند خشم، عصبانیت، کم محلی می‌‌خواهند مسائل ساده را با پیچیدگی به مردان گوشزد کنند و ناراحتی خود را بدین طریق ابراز دارند فارغ از این‌که این روند بیشتر سبب سردرگمی ‌‌مردان می‌‌شود و نه تنها متوجه منظور اصلی همسر خود نمی‌‌شوند بلکه در مواقعی تصور می‌‌کنند دلیلی برای عصبانیت وجود ندارد و شاید وی به دلایل دیگری ناراحت است در این هنگام‌ترجیح می‌‌دهند زنان را در خلوت خود جهت رسیدن به آرامش تنها بگذارند و در نهایت زنان از این بی اعتنایی رنجیده‌تر می‌‌شوند.

جلوگیری از این چرخه معیوب نیاز به صداقت و شفاف بودن احساسی و رفتاری زوجین دارد بهتر است احساسات و افکار شفاف بیان شود.  نیازی نیست با حرکات صورت و یا ‌ترفندهای دیگر غیر مستقیم مسائل مطرح شود. بیان واضح مسائل به مردان نیز کمک می‌‌کند سریع و آسان‌تر به امور اشراف پیدا کرده و جهت رفع موانع و مسائل ناخوشایند اقدام نمایند.

پرهیز از طعنه و کنایه

جملات ابهام و کنایه‌دار نه تنها کمکی نمی‌‌کند بلکه سبب آزردگی و رنجش شریک زندگی می‌‌شود تصور این که فردی احساس کند اشتباهی از وی سرنزده ولی مدام مورد طعنه، کنایه و سرزنش شریک زندگی قرار گیرد غیر قابل تحمل خواهد بود.

 

برچسب ها: روابط زناشویی، روابط زن و شوهر، درک متقابل، زندگی زناشویی، انتخاب همسر مناسب تعداد بازديد: 787 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز