Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 10:28

24
آبان
اتاق مشاوره

اتاق مشاوره

آنچه در اتاق مشاوره نباید اتفاق بیافتد! در جلسات مشاوره، در رابطه با خصوصی‌ترین افکار و احساسات صحبت می‌شود.

اتاق مشاوره

 

 

خانم مستعدی از كرج  -  4351. . .0938

خانمی هستم كه به دلیل آزار و اذیت‌های مكرر شوهرم ناگزیر به فكر طلاق افتاده‌ام با وجودی‌كه همسرم بسیار متمول می‌باشد حاضر به پرداخت مهریه‌ام نیست. آیا می‌توانم مهریه‌ام را مطالبه و درخواست طلاق نیز بنمایم؟

  مطالبه مهریه مانعی برای درخواست طلاق نمی‌باشد، شما می‌توانید همزمان 2دادخواست مطرح نمایید:

 

 1- دادخواست مطالبه مهریه      2- دادخواست طلاق

هر چند ضمن صدور گواهی عدم امكان سازش (طلاق) تكلیف كلیه حقوق شرعی و قانونی زوجه مشخص و تعیین می‌گردد. ولی باید مستحضر باشید كه درخواست طلاق شما (زوجه) با مستدل باشد. دلایل متعددی در قانون و سند نكاحیه وجود دارد كه زوجه به استناد آنها می‌تواند درخواست طلاق از محكمه بنماید.

از جمله دلایلی  كه در قانون و یا سند نكاحیه درج گردیده است عبارتند از:

1- ترك انفاق      2- سوء معاشرت     3- اعتیاد و غیره

در صورتی كه همسر شما یكی از شروط مندرج در سند نكاحیه و یا قانونی را داشته باشد، درخواست طلاق شما پذیرفته می‌شود.

ضمناً جهت اطمینان خاطر از تأدیه مهریه خود با توجه به متمول بودن شوهرتان می‌توانید درخواست تأمین خواسته را ضمن دادخواست مطالبه مهریه تقدیم دادگاه نموده و مالی از اموال وی توقیف، تا زمان اجرای حكم قطعی، مهریه شما از محل آن پرداخت شود.

 

خانم محمدی از یاسوج - 7160. . .0936

خانمی كه به لحاظ مجهول‌المكان بودن زوج تقاضای طلاق نموده آیا دادگاه حكم به طلاق صادر می‌نماید؟ در صورتی كه زوج چه مدتی غایب باشد، طلاق زوجه امكان‌پذیر است؟

با توجه به ماده 1029 قانون مدنی؛ هرگاه شخصی 4 سال غایب مفقودالاثر باشد، زوجه او می‌تواند تقاضای طلاق كند. رویه قضایی نیز در موردی كه زن دچار عسروحرج باشد، طلاق زن را پیش از گذشتن 4 سال پذیرفته است.

بنابراین با استناد به مواد قانونی فوق می‌توان غایب و مجهول‌المكان بودن زوج را صرفنظر از مدت آن دلیل عسروحرج زوجه و مستند طلاق قرار داد.

 

خانم معیری از تهران  - 3279 . . . 0935

 نحوه محاسبه ارزش مهریه به نرخ روز چگونه است و خانمی كه سال 1340 مهریه او 000/200 ریال وجه رایج بوده، میزان مهریه او در سال 1391 چقدر می‌باشد؟      

براساس ماده 2 آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق یك تبصره به ماده 1082 قانون مدنی مصوب 13/2/1377 هیأت وزیران، نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه به ترتیب ذیل می‌باشد.

 

 

حال نحوه محاسبه ارزش مهریه مورد سوال:

 

  

173,256,250 = 000/200 ×  21/277  = ارزش مهریه در سال 1391

                                             32/. 

در نتیجه مهریه قابل پرداخت در سال 1391، 173,256,250 ریال می‌باشد.

 

 

 

خانم محسنی از شیراز -  2154. . .0937

 در صورتی‌كه شخصی مایل به تغییر نام خانوادگی باشد، چگونه می‌تواند نام خانوادگی خود را تغییر دهد، آیا در انتخاب نام خانوادگی محدودیتی وجود دارد؟   

با عنایت به صراحت ماده 40 قانون ثبت احوال؛ تغییر نام خانوادگی با تصویب سازمان ثبت احوال كشور خواهد بود و موارد تغییر نام خانوادگی مطابق آیین‌نامه اجرایی این قانون می‌باشد.

حق تقدم نام خانوادگی با رعایت تاریخ تقدم صدور اسناد، مختص اشخاصی است كه به نام آنان در دفاتر مخصوص نام خانوادگی ادارات ثبت احوال به ثبت می‌رسد و دیگری حق اختیار آن را در آن اداره ندارد مگر با اجازه دارنده حق تقدم و این حق پس از فوت به ورثه قانونی انتقال می‌یابد.

بنابراین با توجه به مراتب، در صورتی كه شما نام خانوادگی را انتخاب نمایید كه قبلاً ثبت گردیده است قابل ثبت برای شما نیست مگر با اجازه دارنده حق تقدم و نیز با تصویب ثبت احوال.

 

 

آقای محمودی از تهران 5671 . . .0912

 اگر زوج حین عقد ازدواج از سلامت كامل روحی و جسمی برخوردار بود، ولی پس از ازدواج دچار جنون شود، همسر وی (زوجه) می‌تواند تقاضای طلاق نماید؟ 

با عنایت به ماده 1121 قانون مدنی جنون هر یك از زوجین به شرط استقرار، اعم از اینكه مستمر یا ادواری باشد، برای طرف مقابل موجب حق فسخ است و نیز ماده 1125 قانون مدنی مقرر می‌دارد جنون و عِنَن در مرد هرگاه بعد از عقد هم حادث شود موجب حق فسخ برای زن خواهد بود.

بنابراین در صورتی‌كه زوج دچار جنون دائمی است طرح دادخواست طلاق صحیح نبوده بلكه با استناد به مواد قانونی فوق الاشعار زوجه می‌تواند از دادگاه تقاضای فسخ نكاح را نماید.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، اتاق مشاوره تعداد بازديد: 528 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز