Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:42

28
شهریور
اتاق مـشاوره

اتاق مـشاوره

آنچه در اتاق مشاوره نباید اتفاق بیافتد! در جلسات مشاوره، در رابطه با خصوصی‌ترین افکار و احساسات صحبت می‌شود.

اتاق مـشاوره

 

 

خانمی هستم كه در سند ازدواج شرط نمودم حق انتخاب مسكن با من باشد كه تا به حال چند بار از این حق خود استفاده نموده و انتخاب مسكن با میل من صورت گرفته است، ولی اخیراً شوهرم عنوان می‌كند كه تو دیگر حق انتخاب مسكن نداری و چند مرتبه از این حق استفاده كرده‌‌ای؛ آیا استفاده از این حق محدودیت دارد؟

در صورتی كه اختیار انتخاب مسكن به موجب سند ازدواج به زوجه تفویض شود، این اختیار محدود به دفعات خاصی نبوده و مطلق می‌باشد و تا زمانی كه زوجیت باقی است، اختیار تفویض شده به زوجه نیز باقی می‌ماند و با استفاده مكرر از این اختیار، ساقط نمی‌شود.

 

 

خانمی هستم كه همسرم به دلیل مشكلات روحی از من و فرزندانم سلب آرامش كرده و امنیت جانی ما گاهی در خطر است؛ چگونه می‌توان بدون طلاق راهی برای امنیت داشت؟

با توجه به ماده 1115 قانون مدنی اگر بودن زن با شوهر در یك منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا جانی یا شرافتی برای زن باشد، زن می‌تواند مسكن علیحده اختیار كند و در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور محكمه حكم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و مادام كه زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور است، نفقه بر عهده شوهر خواهد بود. البته زنی كه به دلیل خوف ضرر بدنی یا شرافتی مجاز به انتخاب مسكن علیحده شده است، در این انتخاب آزاد نیست و باید به تراضی یا حكم دادگاه معین شود.

 

 

شروع مدت مندرج در گواهی عدم امكان سازش از چه زمانی احتساب می‌شود؟ تاریخ صدور رأی یا تاریخ ابلاغ به زوج یا زوجه؟

شروع مدت اعتبار گواهی عدم امكان سازش از تاریخ ابلاغ خواهد بود و شروع مدت اعتبار از تاریخ ابلاغ به محكوم ‌له، به زوج یا زوجه كه گواهی عدم امكان سازش به درخواست او صادر شده است می‌باشد.

 

 

آیا زن در نكاح موقت حق دریافت نفقه دارد تا در صورت استنكاف شوهر از پرداخت نفقه بتواند اقدام قانونی انجام دهد؟

با توجه به ماده 1113 قانون مدنی در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد؛ مگر اینكه شرط شده یا آنكه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد، بنابراین نفقه در عقد انقطاع ریشه‌ قراردادی دارد و در صورتی می‌توان اقدام قانونی معمول داشت كه دوطرف بر آن تراضی نموده باشند. البته شرایط، مدت نكاح، سكونت مشترك، داشتن فرزند و سایر قرائن می‌تواند اماره‌ای بر وقوع این تراضی و رضایت دو طرف راجع به نفقه در نكاح باشد.

 

 

آیا خانمی كه شاغل است، باید درآمد خود را در زندگی مشترك هزینه كند؟

از نظر قانونی زن مستقلاً می‌تواند در دارایی خود هرگونه تصرفی داشته باشد و ملزم نیست آن را خرج زندگی مشترك كند، زیرا با توجه به ماده 1106، در عقد دائم، نفقه زن به عهده شوهر است و تكلیف مرد به دادن نفقه ناشی از حكم قانون می‌باشد و قابل اسقاط نیست؛ ولی زن هیچ‌ تكلیفی در این رابطه ندارد.

 

 

در صورتی كه نامزدی بهم بخورد، تكلیف هدایایی كه در این مدت بین طرفین رد و بدل شده است، چگونه خواهد بود؟

با توجه به ماده 1037 قانون مدنی؛ هر یك از نامزدها می‌تواند در صورت بهم خوردن وصلت منظور هدایایی را كه به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده‌اند، مطالبه كند. اگر عین هدایا موجود نباشد، مستحق قیمت هدایایی خواهد بود كه عادتاً نگه داشته می‌شود؛ مگر اینكه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.

 

 

خانمی هستم كه پس از عقد نكاح و قبل از شروع زندگی مشترك همسرم فوت نمودند، آیا می‌‌توانم مهریه‌ام را مطالبه كنم؟

با توجه به ماده 1082 قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالك مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی كه بخواهد در آن بنماید.بنابراین فوت زوج پس از وقوع عقد تأثیری بر مالكیت زوجه بر مهر ندارد و زوجه می‌تواند كل مهر را از ماترك شوهر استیفاء نماید.

 

 

خانمی هستم كه فرزندم به سن بلوغ رسیده و با اینكه حضانت او با پدرش می‌باشد. مایل است با من زندگی كند. آیا او می‌‌تواند تصمیم بگیرد كه با پدر یا مادر زندگی كند؟

با توجه به اینكه حضانت مخصوص اطفال است، مسأله حضانت پس از رسیدن به سن بلوغ منتفی است و فرد بالغ می‌تواند با هر یك از والدین كه بخواهد زندگی كند.

 

 

در صورتی كه سند ازدواج زوجین وجود نداشته باشد، چگونه می‌توان رابطه زوجیت را اثبات نمود؟

اصولاً رابطه زوجیت دائم از طریق اسناد اثبات می‌شود؛ چون ثبت ازدواج دائم ضروری است؛ ولی یكی از طرق احراز رابطه زوجیت، اقرار طرفین است. پس اگر طرفین اقرار به ازدواج دائم داشته باشند، دادگاه دلیل دیگری برای آن ضروری نمی‌بیند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، اتاق مـشاوره تعداد بازديد: 496 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز