Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:48

16
تیر
وقتی مردان حسود مي‌شوند

وقتی مردان حسود مي‌شوند

بديهي است كه هم مردان و هم زنان مي‌توانند حسود باشند، اما حسادت در...

وقتی مردان حسود مي‌شوند

 

 

بدیهی است كه هم مردان و هم زنان می‌توانند حسود باشند، اما حسادت در مردان، به دلیل ویژگی‌های خاصی كه دارند ممكن است مُخِل ارتباط آنان با زنان شود. آنچه در اینجا بحث خواهیم كرد، حسادت معمولی ضعیف نیست كه در روابط عاشقانه زن و شوهر وجود دارد، بلكه حسادت بیمار گونه‌ای است كه برخی مردان به آن مبتلا هستند. هر از گاهی از خواهر و برادر و یا اطرافیان خود می‌شنویم كه چگونه حسادت دیوانه‌وار مردی منجر به حوادث تلخ و وحشتناك می‌شود. یكی از پارادوكس‌های حسادت در مردان كه می‌توان آن‌را مشاهده كرد، این است كه مردان حسود به اندازه‌ای اعتماد به نفس دارند كه وقتی زنی را به دست می‌آورند، هر كاری كه از دست‌شان بر می‌آید انجام می‌دهند تا آن زن همیشه با او باشد. بله ممكن است تا اینجای امر كاملا طبیعی به نظر برسد، اما این افراد هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند و حتی صحبت كردن همسرشان را با دوستان و ارتباط او را با خانواده خودش نیز محدود می‌كنند. غیرت متفاوت از این حسادت و ترس بیش از اندازه است. رفتار بیمار گونه این مردان موجب می‌شود كه حتی آنان به افكار و اندیشه‌های همسر خود نیز حسادت كنند. گاهی به نظر می‌رسد كه مردان حسود بیش از حد غیرتی هستند، ولی این دو مقوله كاملا با یكدیگر تفاوت دارند.

 

 

تعهد و نگرانی بیش از حد

اغلب مردان حسود، تمایل به ایجاد ارتباط بیش از حد دارند و به محض مشاهده كوچك‌ترین نگرانی بر افروخته می‌شوند و بی‌اندازه خود را متعهد می‌دانند. توجه داشته باشید كه منظور از ایجاد ارتباط بیش از اندازه، رابطه جنسی نیست، این ارتباط برای مردان و زنان معنای متفاوتی دارد و تنها عشق است كه منجر به تعهد می‌شود و نه رابطه جنسی. اگر به نظر می‌رسد كه همسر شما بیش از حد نگران شماست و هر جا كه می‌روید مراقب‌تان است، دو حالت دارد: یا خیلی حسود است و یا اعتماد به نفس پایینی دارد و نگران است كه شخص دیگری نظر شما را به خود جلب كند.

 

 

 علاقه و خوبی بیش از حد

اگر همه مردم انسان‌های خوبی باشند، دنیا مكان بهتری برای زندگی خواهد بود؛ البته اگر این خوبی مثل گرگی در لباس گوسفند نباشد. اینكه همسر شما فرد خوبی است، فوق‌العاده است، ولی اگر این خوبی بیش از حد بود، احتیاط كنید كه می‌تواند زنگ خطری باشد. ریشه حسادت همیشه از ترس است؛ ترس از دست دادن و این ترس همیشه ریشه در اعتماد به نفس پایین و تصویر بد از خود، دارد. مردی كه اعتماد به نفس كمی دارد، به سختی می‌تواند به این باور برسد كه همسرش او را با تمامی محاسن و معایبش پذیرفته است. البته هنوز هم مردانی پیدا می‌شوند كه خیلی خیلی خوب باشند، ولی اگر مردی فوق‌العاده خوب باشد، به طوری كه خوبی او موجب آزار همسرش شود و نتواند رفتار خود را كنترل كند، نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت، زیرا می‌تواند حسادت او به یك بیماری تبدیل شده و نیاز به درمان داشته باشد.

 

 

 اصرار بر همراهی همیشگی

باز هم این موضوع ممكن است در نگاه اول خوب و قابل قبول باشد. كدام خانمی دوست ندارد كه همسرش با او به یك پیاده‌روی و یا خرید برود؟ ولی اگر او هیچ وقت به شما اجازه نمی‌دهد كه با دوستان خود تنها باشید، كمی احتیاط كنید؛ شاید این نوع رفتار او تنها ناشی از احساس تعهد و مراقبت از شما نباشد و از روی حسادت و ترس بی‌اندازه باشد. حتی اگر او اجازه نمی‌دهد كه به تنهایی بیرون از منزل بروید و دلیل این موضوع را بی‌اعتمادی به شما مطرح می‌كند، این بی‌اعتمادی نیز می‌تواند ناشی از حسادت بیش از اندازه باشد.

 

 

 نیاز به ابراز علاقه مداوم

به نظر می‌رسد كه لازم است تمامی خانم‌ها به همسرشان ابراز علاقه كنند و به او نشان دهند كه نگران او هستند و او در زندگی‌شان مهم است. این موضوع هیچ ضرری ندارد اما بسیاری از مردان به این سندرم مبتلا هستند كه به دلیل عدم اعتماد به نفس كافی از همسران می‌خواهند دائماً به آنها ابراز علاقه كنند. و تصویر خوبی از خود ندارند. برخی از مردان حسود دیوانه‌وار و حتی با خشونت از همسرشان درخواست می‌كنند كه به او ابراز علاقه كند.

 

 

 تلفن‌ها و تماس‌های بیش از حد

مردان حسود، همیشه نیاز دارند كه بدانند همسرشان كجاست و در حال انجام چه كاری است! اگر همسر شما در طول روز زیاد به شما تلفن می‌كند و در مواقعی كه نمی‌تواند به هر دلیلی شما را پیدا كند، عصبانی می‌شود و حتی حرف زشت می‌زند و با خشونت رفتار می‌كند، نگران شوید و آن را با پزشك مطرح كنید.

 

 

 بدگویی از دیگران

مردان حسود وقتی موفق نمی‌شوند شما را از سایر افراد دور كنند، شروع به بدگویی از دیگران كرده و به گونه‌ای رفتار می‌كنند كه شما احساس كنید حتی نزدیك‌ترین دوستان‌تان نیز افراد خوبی نیستند و كم‌كم از آنان فاصله بگیرید.

 

 

 تمام وقت شما را برای خودشان می‌خواهند

اگرچه ممكن این موضوع را درك نكنید، ولی یكی از نشانه‌های مهم مردان حسود این است، كه در تمامی حالات دوست دارند شمانزدیك آنها و در محدوده دید آنها باشید. حتی وقتی در حال تایپ كردن متنی هستید، از شما می‌خواهند كه جلوی او بنشینید و كارتان را انجام دهید. در ابتدا ممكن این مسائل خیلی عاشقانه به نظر برسد، ولی به مرور روی زندگی اجتماعی شما تأثیر می‌گذارد و به تدریج ارتباط شما را با تمامی دوستان و حتی انجام ساده‌ترین فعالیت‌های روزمره محدود می‌كنند.

 

 

انتقاد

این همان چیزی است كه باعث می‌شود زندگی با مردان حسود به سلامتی شما آسیب بزند. این افراد واقعا مریض هستند و به آسانی نمی‌توانند از شر این رفتار خود خلاص شوند. وقتی مرد حسود احساس ناامنی می‌كند، سعی دارد با انتقاد از شما، حس بدی در شما ایجاد كند تا فكر كنید كه واقعا چقدر خوش شانس بودید كه با این مرد ازدواج كردید و از آنجایی كه تنها تكیه‌گاه شما در زندگی اوست. حرف‌های او روی شما بسیار تاثیرگذار و معنی‌دار خواهد بود و تصور می‌كنید واقعا آنچه می‌گوید صحیح است و به تدریج هویت خود را از دست می‌دهید. اینها برخی از نشانه‌های مردان حسود است؛ اگر چه نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند كه به آنها اشاره نكردیم و خود شما با كمی وقت می‌توانید متوجه آنها شوید.

 

 

روش‌های رهایی از حس حسادت

حسادت چیزی است كه به وفور می‌توان آن را در هر نوع روابط انسانی دید؛ روابط خواهر و برادر، همكاران، همكلاسی، زن و شوهر و ... در اینجا به طور عمده چگونگی مقابله با حسادت در روابط زن و شوهرها را بررسی خواهیم كرد. با توجه به این اصول مشترك می‌توانید از آنها در برخورد با انواع دیگر حسادت نیز استفاده كنید. اگر چه حسادت در تمامی روابط انسانی دیده می‌شود، ولی به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. اگر متوجه شدید كه فرد حسودی هستید، در اسرع وقت باید روش‌هایی بیابید و با آن از شر احساسات بد خود خلاص شوید؛ چرا كه اگر آن‌را درمان نكنید، به زودی كل زندگی شما را تسخیر خواهد كرد. حسادت هیولایی است كه می‌تواند روابط، شخصیت و حتی سلامت روان را از بین ببرد. اجازه ندهید حسادت در زندگی شما بتازد و شما و یا همسرتان را كنترل كند. چیزهایی را كه باعث حسادت شما می‌شود، بیابید. اكثر اوقات خواهید دید كه ریشه حسادت در واقع در خود شماست و به خارج از شما ارتباطی ندارد؛ چرا كه ریشه اصلی آن ترس است و ترس همیشه از درون می‌آید.

 كانال‌های ارتباطی را باز كنید: هنگامی كه فردی احساس حسادت می‌كند، معمولا سعی دارد آن‌را پینهان كند تا حتی نزدیك‌ترین افراد نیز متوجه آن نشوند. از سوی دیگر، شریك زندگی شخص حسود، معمولا در الگوی مشابه واكنش نشان می‌دهد و به منظور جلوگیری از مشكلات بیشتر، كارهایی را از همسر خود مخفی نگه می‌دارد؛ به خصوص اگر حسادت به یك رفتار آزار دهنده تبدیل شود. ولی انجام این كار فقط شرایط را بدتر می‌كند. این شیوه، شیوه مناسبی برای برخورد با حسادت نیست. در شیوه صحیح، هر دو طرف باید بدون هیچ كتمان و مخفی‌كاری با یكدیگر رفتار كنند.

 بیاموزید كه مثبت‌تر فكر كنید: یك فرد حسود، همیشه نیمه خالی لیوان و بدترین حالت‌ها را تصور می‌كند. این امر در میان این افراد بسیار معمول است، ولی اگر تمایل دارید كه حسادت را كنار بگذارید این عادت بد خود را ترك كنید. این تصورات و تحقق بخشیدن به این افكار فقط احساس بدبختی و حسادت و كاهش اعتماد به نفس را در شما بر می‌انگیزد. خوشبین باشید و مثبت فكر كنید. مثلا اگر امروز همسرتان به شما تلفن نكرده است و یا تلفن همراهش را جواب نمی‌دهد، فكر نكنید كه به شما اهمیتی نمی‌دهد، بلكه مثبت فكر كنید و با خود بگویید شاید شارژ تلفنش تمام شده و یا كار او در اداره آنقدر زیاد است كه فرصت صحبت كردن ندارد.

 یاد بگیرید كه به یكدیگر اعتماد كنید: اعتماد كلید مبارزه با حسادت در یك رابطه عاشقانه است. آیا دوست دارید كه همسر شما نیز به شما بی اعتماد باشد؟ اكثر مردم معتقدند رابطه‌ای كه در آن اعتماد وجود نداشته باشد، بی‌ارزش است؛ بنابراین اگر به همسرتان اعتماد ندارید و احساس خطر می‌كنید و تصور می‌كنید كه ممكن است روزی شما را ترك كند، این رابطه اصلا شایسته حفظ و ماندگاری نیست. علاوه بر این، بی‌اعتمادی شما روی رفتار همسرتان نیز تاثیر می‌گذارد و او را بیمار و خسته می‌كند. پس به یكدیگر اعتماد كنید كه اعتماد كلید اصلی مقابله با حسادت است.

 برای خودتان ارزش بیشتری قائل شوید: حسادت میان زن و شوهرها معمولا ناشی از ترس خیانت و از دست دادن است و ترس ریشه‌ در اعتماد به نفس پایین دارد. ترس از طرد شدن و از دست دادن فرد مورد علاقه و ترس از آینده به طور طبیعی، اعتماد به نفس را كاهش می‌دهد. ابتدا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، زیرا اگر بدون آن بخواهید حسادت را از بین ببرید، گویی با تفنگ بدون گلوله به جنگ دشمن رفته‌اید. برخی از ترفندهای ساده می‌توانند موجب افزایش اعتماد به نفس شوند؛ مثل رفتن به یك كلاس ورزش و حفظ تناسب اندام و آراستگی ظاهر. با اعتماد به نفس بیشتر به مرور حس حسادت شما نیز كمتر می‌شود.

 خودتان را با دیگران مقایسه نكنید: این كاری است كه اكثر افراد حسود همواره در حال انجام آن هستند و بیش از حد روی معایب و كاستی‌های خود تمركز كرده و خودشان با دیگران مقایسه می‌كنند و این امر بسیار آزار دهنده است. همیشه به یاد داشته باشید كه شما منحصر به فرد و از دیگران متفاوت هستید. اگر چه ممكن است از برخی جهات كاستی‌هایی داشته باشید، ولی حتما در برخی مسائل دیگر از سایرین بالاترید. پس هر گاه در حال مقایسه خودتان با دیگران بودید دست نگه دارید و روی نقاط قوت و مثبت خود تمركز كنید.

 حس حسادت خود را به سمت موضوعی مثبت منحرف كنید: حسادت یك حس بسیار قدرتمند است، به همین دلیل در برخی موارد حتی به قتل می‌انجامد. حسادت می‌تواند فرد را به حدی ضعیف كند كه او چاره‌ای جز گریه كردن و ناامیدی نداشته باشد. به جای تمام این افكار منفی، هر گاه احساس حسادت كردید، بی‌درنگ خود را كنترل و به احساس خود غلبه كنید و به انجام كاری مثبت مشغول شوید؛ مثلا آشپزی كنید. خانه را تمیز كنید و یا به گل‌ها آب دهید و ...

برچسب ها: زندگی آنلاین، احساس ناامنی، حسود، مردان حسود تعداد بازديد: 1212 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز