Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 17:47

9
خرداد
نامزدی يك دوره حساس!

نامزدی يك دوره حساس!

دوران نامزدی، دوره‌اي كاملاً حساس است كه در آن دختر و پسر بايد به شناخت...

نامزدی يك دوره حساس!

 

 

 دوران نامزدی، دوره‌ای كاملاً حساس است كه در آن دختر و پسر باید به شناخت یكدیگر بپردازند. در این دوران جوانان با فرصت دادن به هم می‌توانند بیشتر طرف مقابل را بشناسند. در این برهه از زمان، دختر و پسر آنچه كه هستند، رفتار كنند. البته باید بدانید كه با یك و یا دو جلسه نمی‌توان راهكارهایی را در نظر گرفت كه یكدیگر را بشناسند. اما با بررسی، تحقیق و تفحص می‌توان به شخصیت و خصوصیات رفتاری فرد تا حدودی پی برد. دوران نامزدی به دختر و پسر فرصت می‌دهد كه در موقعیت‌های اجتماعی قرار گیرند، به شخصیت واقعی همدیگر بیشتر، دست پیدا خواهند كرد و حتی می‌توان رفتار آنها را متناسب با موقعیت سنجید.

در ادامه مطلب به راهكارهایی برای شناخت بیشتر جوانان از یكدیگر در دوران نامزدی می‌پردازیم.

 

 

دوران نامزدی چیست؟

وقتی رابطه سالمی در دوران نامزدی وجود داشته باشد شما احساس خوبی دارید. با هم كارهایی را انجام می‌دهید و با هم حرف‌هایی می‌زنید و تمام این موارد به هر دوی شما احساس خوشی می‌دهد. این دوران می‌تواند چند هفته، چند ماه و حتی چند سال طول بكشند؛ چرا كه هر دو طرف از بودن در كنار هم راضی هستند.  در یك رابطه سالم صداقت و احترام جایگاه ویژه‌ای دارد. شما به حرف‌های هم گوش می‌دهید، به نظرات یكدیگر احترام می‌گذارید و سخن درست را از یكدیگر می‌پذیرید. در دوران نامزدی ارتباط درست برقرار كردن اهمیت زیادی دارد.

شما از اینكه نامزدتان از احساس و فكر شما با خبر شود، احساس ناراحتی نمی‌‌كنید، می‌توانید به راحتی با هم بحث و گفت‌وگو كنید و به نتیجه‌ای برسید كه برای هر دو شما خوب است. وقتی كه تصمیم می‌گیرید زندگی مشترك را با كسی كه متناسب با عقاید و نظرات‌تان است شروع كنید (و البته نیاز به زمان بیشتری برای شناخت یكدیگر دارید)، ابتدا با او در دوران نامزدی آشنا می‌شوید با اخلاق و خصوصیات رفتاری و عقاید طرف مقابلتان و اینكه مناسب هم هستید یا نه! دیگر مسأله یك دوستی و رابطه دوران نوجوانی و دبیرستانی نیست و موضوع بسیار گسترده‌تر است. شما و كسی كه برای زندگی مشترك انتخاب كرده‌اید، باید به خواسته‌ها و نیازهای یكدیگر احترام بگذارید و اوقاتی را نیز با دیگران سپری كنید.

 

 یك نامزدی ناسالم چگونه رابطه‌ای است؟

در یك نامزدی ناسالم، احساس شما درست متضاد آن چیزی است كه دوست دارید. احساس اینكه رابطه‌تان ناسالم است، كاملاً برای‌تان مشخص است. در مورد فرد مقابل‌تان احساس خوبی ندارید و فكر نمی‌كنید كه سرانجام خوبی داشته باشید. همیشه داشتن یك رابطه ناسالم به این معنا نیست كه در آن یك فرد مورد سوء استفاده قرار بگیرد و دیگری سوء استفاده كننده باشد. سوء استفاده می‌تواند تعابیر دیگری نیز داشته باشد و فرد از نظركلامی و احساسی نیز مورد استفاده قرار بگیرد و این اتفاق باعث خشونت هر دو طرف می‌شود.

 

 

 علائم نامزدی‌های ناسالم

 وقتی كه نامزدتان بسیار حسود است و احساس مالكیت زیادی به شما دارد. حتی وقتی كه با دیگری حرف می‌زنید به شدت دچار خشونت می‌شود؛ به خصوص اگر فرد دیگری كه با او حرف زده‌اید، جنس مخالف‌تان‌ باشد. به طور كلی روابط اجتماعی شما با دیگران او را عصبانی می‌كند.  احساس ریاست می‌كند، تمام تصمیم‌گیری‌ها با اوست و او باید تعیین كند كه چه باید بكنید و چه نباید بكنید.  او به شما می‌گوید كه چه چیزی بپوشید و چه نپوشید و كجا می‌توانید بروید و كجا نمی‌توانید بروید.  او با دیگران نیز بیشتر دچار مشكل و نزاع می‌شود و به طور كلی خشن است و زود كنترلش را از دست می‌دهد.  به شما ناسزا می‌گوید و با ادبیات نامناسبی با شما حرف می‌زند.  به خاطر مشكلات خودش شما را سرزنش می‌كند و شما را مسبب مشكلاتش می‌داند.  در حضور دیگران به شما بی‌احترامی می‌كند.  گاهی اوقات با شما از نظر فیزیكی درگیر می‌شود و حتی ممكن است به شما آسیب‌های جسمی برساند. به شما احساس رعب و وحشت می‌دهد. مثل این است كه همیشه روی پوسته تخم‌مرغ راه می‌روید و هر لحظه ترس ترك خوردن و زمین خوردن دارید.

 

 چرا برخی افراد خشن‌تر از دیگران هستند؟

دلایل بسیاری برای این مسأله وجود دارد. فردی كه در یك خانواده پر از خشونت بزرگ شده است، فردی كه در كنترل عصبانیت خود مشكل دارد و فردی كه از جانب دیگران تحت فشار است دچار رفتارهای خشونت‌آمیز می‌شود. مصرف برخی داروها و الكل‌ نیز به خشونت این افراد دامن می‌‌زند. در هر صورت دلیل خشونت این افراد هر چه كه باشد، شما نیستید و او به خاطر اشتباهات شما دچار این حالت نمی‌شود.

 

 

چرا بر خی دوران نامزدی ناخوشایند را ادامه می‌دهند؟

اگر دوران نامزدی‌تان بسیار بد است، چرا باید به آن ادامه داد؟ بله خارج شدن از رابطه‌ای كه در آن مورد سوءاستفاده هستید، كار دشواری است، چرا كه خشونت‌های فرد مقابل‌تان مثل یك چرخه معیوب دنبال دارد و شما را تحت الشعاع قرار می‌دهد. فرد سوء استفاده‌كننده رفتار ناخوشایندی دارد، اما به شما قول می‌دهد كه دیگر آن را تكرار نكند و به شما آسیبی نرساند، ولی افت و خیزهای دوران نامزدی او را دوباره در موقعیتی قرار می‌دهد كه مجدداً دچار خشونت می‌شود. هر بارامیدوار می‌شوید كه او دیگر رفتارهای نادرستش را تكرار نمی‌كند، ولی مدتی بعد ناامیدتان می‌كند. گاهی اوقات فرد رابطه ناسالمش را تمام نمی‌كند؛ زیرا از فردی كه با او رابطه دارد می‌ترسد و نگران آسیب‌های بعدی‌ است. همچنین قضاوت‌های اطرافیان، ترس از تنها شدن، ترس از مورد سرزنش دیگران قرار گرفتن، ترس از دست دادن برخی حمایت‌ها و ... باعث می‌شوند كه ترك كردن آن رابطه ناسالم برای فرد دشوار شود.

 

 

 چرا باید چنین رابطه ناسالمی را ترك كرد؟

این روابط روی خواب شما اثر می‌گذارند، باعث سردرد و دل دردهای شدید می‌شوند، احساس افسردگی می‌كنید، غمگین و نگران و عصبی می‌شوید، كمتر می‌توانید روی چیزی متمركز شوید، خود را سرزنش می‌كنید، به دیگران نمی‌توانید اعتماد كنید. اغلب عصبی هستید. اعتماد به نفس‌تان از بین می‌رود، دیگر به سختی می‌توانید خودتان را باور داشته باشید احساس می‌كنید كه یك قربانی هستید احساس درد می‌كنید و دیگر به هیچ‌چیز حس خوبی ندارید به خاطر تمام این دلایل هر چه زودتر باید رابطه ناسالم‌تان را ترك كنید.

 

 

 چطور می‌توان خود را از نامزدی ناسالم نجات داد؟

ابتدا باید به این مسأله فكر كنید كه شما در دوران نامزدی ناسالم هستید یا نه، بعد با فردی كه هم باتجربه است و هم قابل اعتماد، موضوع را در میان بگذارید. به او بگویید كه چرا فكر می‌كنید رابطه‌تان ناسالم است. برای توصیف و توضیح دقیق‌تر موقعیت‌ها، در مورد علائم هشداردهنده فكركنید. فهرستی از آنها را برای خودتان تهیه و موقعیت خود را با آن مقایسه كنید. این فرد قابل اعتماد می‌تواند به شما مشاوره دهد و حتی كمك‌تان كند تا راهی برای رهایی از این رابطه ناسالم پیدا كنید. گاهی اوقات به هم زدن نامزدی ناسالم خطرناك است و باید طبق یك برنامه مطمئن این كار را انجام داد. برای برنامه‌ریزی خود چند نكته را به خاطر داشته باشید:  موضوع را با یك فرد مجرب و قابل اعتماد، مثل مشاور در میان بگذارید.  به كسی كه از شما سوء‌استفاده می‌كند بگویید كه دیگر نمی‌خواهید او را ببینید. این را بهتر است در حضور كسی كه به او اعتماد  دارید، بگویید تا احساس امنیت بیشتری كنید.  از برقراری تماس با فرد بپرهیزید.  با سایر دوستان و نزدیكان‌تان رابطه برقرار كرده و سعی كنید تنها نباشید.  به جایی كه بسیار امن است و در مواقع ضروری می‌توانید به آنجا پناه ببرید، فكر كنید.  امكانات مورد نیاز برای ارتباط برقرار كردن با دیگران در مواقع خطر را فراهم كنید.

 

 

برای دوست‌مان كه مورد سوءاستفاده بوده است، چه باید كرد؟

 به حرف‌های او بسیار با دقت گوش بدهید. بدون قضاوت و سرزنش كردن به حرف‌های او گوش دهید و بگویید كه تمام حرف‌هایش را باور دارید و می‌دانید كه این اتفاقات به خاطر اشتباهات او نبوده و در واقع او مقصر نیست. به او بفهمانید كه همیشه هستید و می‌توانید به حرف‌هایش گوش دهید. به یادش بیاورید كه دوستان و خانواده‌اش نیز به فكر او و نگران موقعیتش هستند و می‌خواهند كه همیشه در امان باشد. حتی می‌توانید به او راه‌های درست و منطقی به پایان رساندن رابطه ناسالمش را نشان دهید و حتی به یك مشاور معرفی‌اش كنید. به خاطر داشته باشید كه به پایان رساندن یك رابطه ناسالم در اغلب مواقع به تنهایی و بدون كمك دیگران صورت نمی‌گیرد. او را تشویق كنید تا مسئله‌اش را با یك فرد قابل اعتماد در میان بگذارد. همراهی و دوستی خود را به او ثابت كنید.

 

 

برای فردی كه می‌خواهد به نامزدی ناسالمش ادامـه دهـد  چــه بایدگفت؟

اگر دوست‌تان را تشویق كردید كه در مورد نامزدی ناسالمش با یك فرد قابل اعتماد صحبت كند و از او مشاوره بگیرد، ولی او همچنان سعی در پنهان كردن رابطه ناسالمش از دیگران می‌كند، هرگز به او نگویید كه بین شما و كسی كه با او رابطه ناسالم دارد، یكی را انتخاب كند. این كار باعث می‌شود كه او دیگر احساسش را به شما نگوید. رازهایی كه طی این مدت با شما در میان گذاشته، پیش كسی فاش نكنید و اعتماد او را به خود جلب و در عین حال تلاش كنید او را به سمت عاقلانه و منطقی رفتار كردن سوق دهید. از هر 10 رابطه، 1 رابطه با خشونت‌های فیزیكی و آزاردهنده همراه است. اگر خودتان درگیر این رابطه نیستید، شاید یكی از دوستان‌تان این درگیری را داشته باشد. كمك كردن به دوستی كه در چنین رابطه‌ای گرفتار شده است، مسئله‌ای نیست كه با بی‌تفاوتی از كنار آن رد شوید. باید قبل از آنكه آسیب جدی به او وارد شود، به كمكش بشتابید. دوران نامزدی بخش بسیار مهم زندگی هر فرد است و باید سرگرم‌كننده و مفرح باشد، نه آزاردهنده و رعب‌آور.

برچسب ها: دوران نامزدی، زندگی آنلاین، رابطه ناسالم تعداد بازديد: 551 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز