Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:20

27
فروردین
برخورد صحيح با افراد حساس و انتقادگرا

برخورد صحيح با افراد حساس و انتقادگرا

افرادی كه بيش از حد حساسند، نياز به مراقبت و توجه ويژه دارند. اين افراد بسيار...

برخورد صحيح با افراد حساس و انتقادگرا

 

 

افرادی كه بیش از حد حساسند، نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارند. این افراد بسیار شكننده هستند. بیشتر افراد حساس از فعالیت فیزیكی بیزارند. وقتی كه رابطه‌ای را با آنها شروع می‌كنید، بعد از مدتی مشكلات‌تان شروع و ادامه این رابطه دشوار می‌شود. اما اگر همسر شما فردی بسیار حساس است و شما نمی‌خواهید در زندگی‌تان با او به بن‌بست و شكست برسید، باید بدانید كه چگونه با او برخورد كنید:

 

 

برخورد با افراد حساس

  با او تند و خشن برخورد نكنید: افرادی كه بسیار حساس هستند، تا می‌توانند از افراد تند و ناملایم دوری می‌كنند. اگر فردی عصبی و تهاجمی هستید و زود شروع به فریاد زدن می‌كنید، این را بدانید كه نمی‌توانید در رابطه با افراد حساس به سرانجام خوبی برسید.

  حرف‌های انتقادی خود را به حداقل برسانید:

البته توصیه ما به شما این نیست كه به طور كامل انتقاد كردن را كنار بگذارید. گاهی اوقات انتقاد كردن بسیار ضروری است، اما سعی كنید به طور مداوم از او انتقاد نكنید. هر چه از او بیشتر انتقاد كنید، او نیز از شما بیشتر دوری می‌كند.

  از خشونت فیزیكی استفاده نكنید: اگر در برخورد با یك فرد حساس از خشونت فیزیكی استفاده كنید، او را از خود دور كرده‌اید و در عین دوری جستن حتماً او را از خودتان بیزار خواهید كرد.

  بیشتر رمانتیك باشید: افرادی كه بسیار حساس هستند، با عواطف و احساسات خود فكر می‌كنند؛ به خصوص در روابط‌شان. هر چه در برابر همسر حساس خود رمانتیك‌تر رفتار كنید، او بیشتر شما را دوست خواهد داشت.

 

 

آیا همسرمان بیش از حد حساس است یا نه؟

وقتی كه همسرتان در طول روز چندین بار آزرده می‌شود و حتی چیزهای كوچك نیز ناراحتش می‌كند؛ وقتی كه از انتقاد كردن ناراحت می‌شود، می‌توانید حدس بزنید كه او یك فرد حساس و زودرنج است و برای آنكه در مورد حدس خود مطمئن شوید، به حالات چهره او و اندامش توجه كنید. افراد حساس معمولاً باریك‌اندام و نازك هستند و صورت ریز‌نقشی دارند. بینی و چانه كوچك از ویژگی‌های ظاهری افراد بسیار حساس است. اگر حساسیت زیاد شما باعث می‌شود كه در زندگی درد و رنج بیشتری را متحمل شوید، باید بدانید كه می‌توانید تا حدودی بر این مشكل خود غلبه كنید.

 

 

حساس نباشیم!

افرادی كه حساس هستند، ممكن است از برخی كلمات وقتی كه به شكل خاص و با منظوری خاص ادا می‌شود، آزرده شوند. بنابراین برای آنكه كمتر آزرده شوید، قضاوت خود را در مورد برخی از انتقادهایی كه می‌شنوید، تغییر دهید؛ مثلاً اگر كسی امروز به شما گفته است كه عملكرد خوبی نداشته‌اید، حرف او را به این معنی نگیرید كه شما فرد بی‌ارزش و پایینی هستید و یا اینكه همیشه بازنده هستید. كلمات به تنهایی آزاردهنده نیستند، بلكه معانی كه به آنها می‌دهیم، آنها را آزاردهنده می‌‌كنند.

انتقاد از دیگران: چه چیزی باعث می‌شود كه شما از انتقادهای دیگران همواره آزرده شوید؟ وقتی كه با خودتان منفی حرف می‌زنید، وقتی كه با خود در حال فكر كردن هستید، از كلمات و عبارات منفی استفاده می‌كنید. مثلاً می‌گویید: «می‌دانم كه او چرا این حرف را گفت، چون من یك بازنده‌ام».

عدم اعتماد به نفس: عدم اعتماد به نفس از مهم‌ترین عوامل تكرار حرف‌های منفی با خویشتن خویش است. این مسأله باعث می‌شود از هر چیزی كه می‌شنوید، ناراحت شوید. اگر تلاش كنید كه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و با خودتان منفی حرف نزنید، كمتر اذیت می‌شوید.

طرز فكر صحیح: دست از كمال‌گرایی بردارید. وقتی كه طرز فكرتان این باشد كه زندگی كامل است و باید خود را كامل كنید، تلاش برای رسیدن به كمال بیشتر همراه با روحیه حساسی كه دارید، نیاز شما را برای مورد تعریف و تمجید قرار گرفتن بیشتر می‌كند. انتظار شما این است كه از مردم تحسین و محبت بیشتری ببینید، ولی وقتی كه می‌بینید زندگی آن‌گونه كه فكر می‌كردید نبوده است، آزرده می‌شوید. باید با حقیقت روبه‌رو شوید و بدانید كه كما‌ل‌گرا بودن یك طرز فكر اشتباه است.

 

مزایای حساس بودن

باعث افزایش حس یكدلی و همدردی می‌شود: افراد حساس، به مردم دور و بر خود بیشتر اهمیت می‌دهند و دردها و ناراحتی‌های آنها را بیشتر می‌فهمند؛ حتی قبل از آنكه با آنها حرفی زده باشند. توانایی آنها در همدلی با دیگران یك توانایی معمولی است كه هر كس دیگری هم می‌تواند داشته باشد، اما افراد حساس، به شكل قدرتمندتری این توانایی را دارند.

 افراد حساس از شادی‌ها لذت بیشتری می‌برند: این افراد احساسات و عواطف را به شكل نیرومندتری دریافت می‌كنند و از احساسات خوب لذت بسیار بیشتری می‌برند.

افراد حساس خلاقیت بیشتری دارند: معمولاً افراد حساس بسیار خلاق هستند. اغلب هنرمندان نیز جزء افراد حساس هستند.

 افراد حساس معمولاً مذهبی‌ترند: اعتقادات دینی- مذهبی افراد حساس قوی است و می‌توانند رهبران مذهبی خوبی باشند.

 

 چگونه با افراد انتقادگر كنار بیاییم

اغلب مردم انتقادگر بودن را صفت خوبی نمی‌دانند اما در واقع باید بین انتقاد بد و انتقاد خوب و سازنده تفاوت قائل شد.  برای آنكه از انتقادات دیگران آزرده نشویم، باید ابتدا مقصود و منظور فرد را از انتقاد كردن بدانیم و بعد مطابق با آن واكنش نشان دهیم. اگر كسی از روی حسادت از شما انتقاد می‌كند، مسلماً شما نیز به شكل دیگری با او برخورد خواهید كرد؛ اما اگر كسی برای آنكه شما بهتر شوید از شما انتقاد می‌‌كند، نباید از او كینه به دل بگیرید و واكنش غیرمنطقی نشان دهید.

 نكات مهم هنگام رویارویی با افراد منتقد:

1) ممكن است دلیل اصلی انتقاد او را ندانید و باید كمی بگذرد تا منظورش را بفهمید.

2) اگر بلافاصله واكنش نشان دهید، فرد می‌تواند خیلی سریع تأثیر حرف‌هایش را روی شما ببیند.

3) برای دادن پاسخ درست و منطقی به انتقاد دیگران، لحظه‌ای تأمل و اندیشه كردن لازم است.

هر چه سریع‌تر واكنش نشان دهید، مسلماً انتقاد فرد روی شما بیشتر اثر گذاشته است. برخی موارد حتی بهتر است اصلاً پاسخی به انتقاد دیگران ندهید. یكی از مهم‌ترین نكات در برخورد با انتقادها این است كه بدانیم آیا انتقاد درست است یا خیر. مثلاً اگر كسی به شما بگوید كه فلان مهارت را ندارید و حق هم با او باشد، شما تلاش بیشتری می‌كنید تا آن مهارت را به دست آورید. در این مورد نیز اعتماد به نفس نقش بسیار مهمی دارد. افرادی كه اعتماد به نفس بالایی دارند، بهتر می‌توانند انتقادات دیگران را تحمل كنند و كمتر پیش می‌آید كه انتقادات روی آنها اثر منفی بگذارد. در این مورد نیز اعتماد به نفس نقش بسیار مهمی دارد. افرادی كه اعتماد به نفس بالایی دارند، بهتر می‌توانند انتقادات دیگران را تحمل كنند و كمتر پیش می‌آید كه انتقادات روی آنها اثر منفی بگذارد.

 

 نیت منفی افراد انتقادگر

اگر 100 درصد مطمئن هستید كه فرد انتقادگر نسبت به شما قصد و نیت بدی دارد، بهتر است:   هرگز در دفاع از خودتان در برابر او واكنش نشان ندهید و در برابر او جبهه‌گیری نكنید.   هیچ‌گاه در برابر انتقادهای نابجا، رفتار تهاجمی در پیش نگیرید.   احساساتی عمل نكنید. برای آنكه در برابر انتقادها واكنش درستی داشته باشید، باید سعی كنید كنترل خود را از دست ندهید. اگر در این‌گونه مواقع آرامش و كنترل خود را سریع از دست بدهید، نمی‌توانید رفتار و واكنش درستی داشته باشید و حتماً دچار اشتباه خواهید شد. 

برچسب ها: فریاد زدن، زندگی آنلاین، خشونت فیزیكی، بن‌بست تعداد بازديد: 733 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز