Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:24

9
اسفند
افراد متاهل سالم‌ترند

افراد متاهل سالم‌ترند

اگر مرد هستيد، ازدواج به شما كمك مي‌كند تا از خطر سكته در امان بمانيد. البته...

افراد متاهل سالم‌ترند

 

 

اگر مرد هستید، ازدواج به شما كمك می‌كند تا از خطر سكته در امان بمانید. البته اگر ازدواج ناموفقی داشته‌اید و در زندگی مشترك‌تان اصلاً احساس خوشحالی و رضایت نمی‌كنید، در زمره این افراد نیستید. افرادی كه مجرد هستند و یا افرادی كه ازدواج بدون عشق و علاقه را تجربه می‌كنند بیشتر از مردانی كه متاهل‌اند و زندگی مشترك شادی دارند، در معرض خطر سكته‌های مرگبار هستند. داشتن یك روش سالم برای زندگی كردن، بهترین راه برای جلوگیری از سكته است.

 

رضایت از زندگی زناشویی

براساس پژوهش‌ها، مردان مجرد 64 درصد بیشتر از مردان متاهل در معرض خطر سكته هستند. البته كیفیت زندگی مشترك تاثیر مهمی در این زمینه دارد. در واقع مردانی كه از زندگی مشترك خود كاملاً ناراضی هستند 64 درصد بیشتر از مردانی كه زندگی مشترك شاد و موفقی دارند، در معرض خطر سكته هستند. به همین دلیل داشتن رضایت از زندگی نكته بسیار مهمی است. پزشكان و دانشمندان بیش از 40 دهه روی این مسأله تحقیق و بررسی كرده و به این نتیجه رسیده‌اند كه كیفیت روابط بین زوجین تاثیر زیادی روی سلامت آنها دارد. در روابط پر استرس و پر تنش، احتمال بروز خطراتی مثل مشكلات قلبی افزایش می‌یابد. داشتن روابط سالم و خوب روی احساس خوشبختی انسان‌ها تاثیر مستقیم دارد و افرادی كه از این امتیاز برخوردارند، فكر بازتری دارند و از لحاظ فیزیكی و همچنین به لحاظ ذهنی و روحی از سلامت بیشتری برخوردارند.

 

 ازدواج خوب و موفق

پیش از این دانشمندان فكر می‌كردند كه ازدواج موفق و خوب برای خانم‌ها مفیدتر و سودمندتر از آقایان است؛ اما پژوهش‌های گسترده نشان داد كه در واقع آقایان در این زمینه منفعت بیشتری می‌برند. در واقع بهتر است بگویم كه آقایان و خانم‌ها هر دو از این وضعیت سود می‌برند و كمتر دچار اختلالات روانی، افسردگی، نگرانی و ... می‌شوند. برعكس، افرادی كه زندگی مشترك‌شان پایان خوشی ندارد و از هم جدا می‌شوند، در معرض اختلالات روانی هستند. البته آمار نشان می‌دهند كه مردها با شكست در زندگی مشترك كمتر از خانم‌ها دچار افسردگی می‌شوند. مردانی كه با زنان باهوش ازدواج می‌كنند نیز بیشتر از مردان دیگر عمر می‌كنند. تحقیق و بررسی در بیش از 5/1 میلیون نفر نشان داد كه هر چه خانم‌ها تحصیل كرده‌تر و آگاه‌تر می‌شوند، همسران‌شان فرصت بیشتری برای زندگی كردن و عمر طولانی‌تر خواهند داشت. خانم‌هایی كه تحصیلات‌شان بالاتر است، تغذیه سالم‌تری دارند و به سلامت جسم و روح اهمیت بیشتری می‌دهند. به هر حال خانم‌ها در خانه مسئولیت بیشتری بر عهده دارند و به همین دلیل وقتی كه آگاهی و دانش آنها بیشتر می‌شود، سلامت سایر افراد خانواده نیز بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

 ازدواج و خطر سرطان

افراد متاهل كمتر از افراد مجرد در معرض خطر سرطان قرار دارند. افراد متاهلی كه از زندگی مشترك خود راضی هستند، كمتر دچار سرطان می‌شوند. عشق و حمایت شریك زندگی تاثیر زیادی حتی در طی دوران بیماری و به دست آوردن سلامت دارد. افراد متاهل اگر دچار سرطان شوند، احتمال بهبودی آنها 63 درصد است. در افرادی كه طلاق گرفته‌اند، این احتمال به 50 درصد می‌رسد. در افرادی كه هرگز ازدواج نكرده‌اند، به 54 درصد و در افرادی كه بعد از طلاق دیگر هرگز ازدواج نكرده‌اند به 40 درصد كاهش می‌یابد. البته شاد بودن و ناشاد بودن ازدواج در این رابطه نقش اساسی دارد. به‌طور كلی افرادی كه ازدواج شاد و موفقی دارند و از زندگی مشترك‌شان راضی هستند، كمتر دچار بیماری‌ها می‌شوند، استرس كمتری را تحمل می‌كنند و كمتر با همسر خود بحث و جدل دارند اما ازدواج ناسالم و ناموفق مثل سم كشنده و مهلك است و به جای آباد كردن، فقط ویران می‌كند. این مسأله نه فقط گریبانگیر زوج‌ها، بلكه به همان نسبت شامل حال كودكان نیز می‌شود.

 

 طلاق و خطر بروز بیماری‌ها

روابط صمیمی بین زوج‌ها و یا روابطی كه زن و مرد قادر به تحمل یكدیگر نیستند، بسیار خطرناك‌تر و مضرتر از طلاق گرفتن است؛ یعنی افرادی كه چنین روابطی دارند، بیشتر از افرادی كه طلاق می‌گیرند، دچار آسیب‌های جسمی و روانی می‌شوند. ازدواج سالم و موفق بسیار بهتر از ازدواج نكردن و مجرد ماندن است. ازدواج خوب مثل یك داروی خوب و موثر است. داشتن رضایت از یك رابطه رمانتیك خواسته انسان‌هاست و هیچ كس ادعا نمی‌كند كه ازدواج ناسالم برای سلامت مفید است. طلاق عوارض زیادی به دنبال دارد؛ هر چند كه طلاق گرفتن بسیار بهتر از داشتن رابطه بسیار ناموفق با شریك زندگی است. یكی از تاثیرات طلاق روی خانم‌ها پیری زودرس است. خانم‌هایی كه طلاق می‌گیرند، چند سال بزرگ‌تر از سن واقعی‌شان نشان می‌دهند. عوامل بسیاری فرد را پیر و فرسوده نشان می‌دهند؛ مثل سیگار كشیدن، تغذیه نامناسب و ... افرادی كه سن‌شان زیر 40 باشد، با كمی چاق‌تر شدن، از سن واقعی‌شان جوان‌تر نشان می‌دهند! افرادی كه طلاق می‌گیرند نسبت به افرادی كه زندگی مشترك موفق دارند، عمر كمتری می‌كنند و زودتر می‌میرند. در واقع طلاق به اندازه سیگار كشیدن روی كوتاه شدن عمر افراد اثر می‌گذارد (حدود 9 سال كمتر از دیگران عمر می‌كنند) بنابراین ازدواج موفق و سالم نه تنها به سلامت بیشتر جسم و روح كمك می‌كند، بلكه دست كم پنج سال به عمر نیز می‌افزاید. افرادی كه در زندگی مشترك خود سالم و شاد هستند، كمتر دچار فشار خون بالا، سرطان، آنفلوآنزا، آلزایمر، افسردگی و استرس می‌شوند. همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی در آنها كمتر است و در صورت بیماری سریع‌تر بهبود می‌یابند. به این ترتیب ازدواج تاثیر مستقیمی روی زندگی اجتماعی، سلامت جسمی و سلامت روانی دارد.

 

 

 ازدواج و تاثیر آن روی ذهن

همه می‌دانیم كه ازدواج خوب طول عمر را افزایش می‌دهد؛ اما مزایای آن فقط به این مورد ختم نمی‌شود، بلكه موجب افزایش هوشیاری ذهنی و زیركی نیز می‌گردد. افرادی كه زندگی مشترك سالم و رضایت بخشی دارند، كمتر دچار آلزایمر و زوال مغز می‌شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه افراد مجرد، افرادی كه طلاق گرفته‌اند و بعد از آن ازدواج نكرده‌اند و افرادی كه همسر خود را از دست داده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند. زندگی مشترك سالم، به طور كلی باعث افزایش سلامت، فعالیت، آرامش روحی و ذهنی می‌شود و احتمال بروز بیماری‌ها را كاهش می‌دهد.

 

تأثیر ازدواج و بیماریها

 

 ازدواج و سرطان پروستات: افراد متاهلی كه به سرطان پروستات دچار می‌شوند، بیشتر از مجردها از بیماری جان سالم به در می‌برند و یا اینكه بیماری‌شان دیرتر آنها را به كام مرگ می‌كشاند. روابط دوستانه توام با دلسوزی و محبت زوج‌ها كمك می‌كند تا فرد مقاومت بیشتری در برابر بیماری از خود نشان دهد. در ضمن، روابط جنسی تاثیر مستقیمی در كاهش بروز سرطان پروستات در آقایان دارد.

ازدواج و آنفلونزا: سیستم دفاعی بدن افراد متاهل قوی‌تر از افراد مجرد است. افراد متاهلی كه زندگی مشترك خوب و سالمی دارند، كمتر دچار آنفلوآنزا می‌شوند و به واكسن آنفلوآنزا نیز پاسخ بهتری می‌دهند.

ازدواج و بیماری‌های قلبی: در افراد متاهل نه تنها خطر بیماری‌های قلبی كاهش می‌یابد، بلكه امكان بهبودی آنها هم بیشتر است. استرس از عوامل اصلی بیماری قلبی است و افراد متاهل (با زندگی سالم) دچار استرس كمتری می‌شوند. مردان متاهل علاقه بیشتری به ورزش كردن و داشتن یك تغذیه سالم دارند و هر دو مورد به سلامت بیشتر قلب نیز كمك می‌كند. مردانی كه زندگی مشترك شاد دارند، كمتر دچار تنگی دریچه قلب و ضخیم شدن دیواره رگ‌ها می‌شوند.

ازدواج و فشار خون: اینكه ازدواج چه تاثیری روی فشار خون دارد، در واقع بیشتر مربوط به نوع رابطه بین زوج‌هاست. اگر روابط بین زوج‌ها براساس صمیمیت و شادی باشد، آنها كمتر دچار فشار خون بالا می‌شوند. در ضمن رضایت آنها از زندگی باعث می‌شود كه به ندرت دچار افسردگی گردند. افراد متاهل كه روابط زناشوئی سالمی ندارند، بیشتر دچار افزایش فشار خون می‌شوند و معمولاً استرس بیشتری را تحمل می‌كنند.

روند بهبود زخم‌ها و جراحات: اگر انگشت دست‌تان را با چاقو ببرید، در صورتی كه زندگی زناشویی سالمی داشته باشید، زخم انگشت‌تان سریع‌تر بهبود می‌یابد! شاید كاهش میزان استرس دلیل عمده این مساله باشد، ولی به هر حال افراد متاهل شاد سریع‌تر بهبود می‌یابند.

ازدواج و افسردگی: افراد مجرد و افرادی كه طلاق گرفته‌اند و افرادی كه ازدواج ناموفق دارند، بیشتر دچار افسردگی می‌شوند. برعكس، افراد متاهل فعالیت فیزیكی بیشتر، ثبات افزون‌تر و روحیه و حس و حال بهتری دارند و كمتر دچار انزوا و گوشه‌گیری می‌شوند. همراهی و همدردی زوج‌ها با یكدیگر باعث می‌شود مشكلات را بین یكدیگر حل و فصل كنند و روحیه بهتری داشته باشند.

 

برچسب ها: ازدواج، زندگی زناشویی، زندگی آنلاین، متاهل تعداد بازديد: 628 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز