Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 00:43

22
آذر
انسان سالم ارتباط سالم

انسان سالم ارتباط سالم

تابه حال شده از خودتان سوال كنيد كه چرا گاهي در ارتباطات بين فردي خودتان...

انسان سالم ارتباط سالم

 

 

تابه حال شده از خودتان سوال كنید كه چرا گاهی در ارتباطات بین فردی خودتان دچار مشكل می‌شوید؟و یا اینكه چرا ارتباطات ما اغلب به جنگ و دعوا و یا سازش از روی اجبار ختم می‌شود؟ اگر شما همین چنین موردی را تجربه كرده اید پس حتماً این مقاله را بخوانید. شكی نیست كه جهان ما جهان ارتباطات می‌باشد و ما انسان‌ها ناگزیر از ارتباط هستیم و یا به عبارت ساده تر نمی‌توانیم ارتباط برقرار نكنیم.متاسفانه بسیاری از ما به اشتباه فكر می‌كنیم كه داشتن ارتباط با دیگران هیچ نیازی به دانش و مهارت خاصی ندارد. بنابراین زمانی كه با این نوع تفكر پیش می‌رویم و در ارتباطمان دچار مشكل می‌شویم تلنگری می‌خوریم كه ارتباط هم آدابی دارد و رعایت این آداب برای هر فردی كه خواهان ارتباط موثر و سازنده است ضروری می‌باشد.

 

ارتباط چیست

ارتباط به معنی فرایند و ارسال پیام می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت:هدف اصلی در هر ارتباطی انتقال پیام است. پیامی‌كه ما به دیگران انتقال می‌دهیم یا به صورت كلامی‌است و یا غیر كلامی. توجه به این نكته داشته باشید كه اگر اشكالی در فرایند انتقال پیام صورت بگیرد منجر به اختلال در ارتباط ما خواهد شد. و مساله ای به نام سوء تفاهم رخ خواهد داد. اما ما باید در ارتباطات خود یاد بگیریم كه راه را بر سوء تفاهم‌های احتمالی ببندیم.

 

گوش دادن فعال

از جمله اموری كه در ارتباطات تاثیر فراوان و غیر قابل انكاری دارد اما اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد گوش دادن آن هم به صورت فعال است. شما می‌دانید كه گوش كردن با شنیدن دو امر متفاوتند. شنیدن امری جسمی‌است و نیاز به یادگیری ندارد ولی برعكس گوش دادن امری ذهنی است و یادگیری در آن دخیل است. از جمله فاكتورهایی كه منجر به مشكلاتی در ارتباط ما می‌شود گوش نكردن به صحبت‌های مخاطبمان می‌باشد. برای مثال فرض كنید مخاطب شما (همسر، فرزند یا یك دوست باشد) چگونه نسبت به صحبت‌های او واكنش نشان می‌دهید؟

 در حالی كه مخاطب شروع به صحبت خود می‌كند در نهایت بی احترامی‌به او توجه نمی‌كنید.

 مخاطب شما صحبت می‌كند و شما وانمود می‌كنید كه به صحبت‌های او علاقه مندید ولی در واقع این گونه نیست و در ذهن تان به دنبال یك جواب دندان شكن می‌گردید؟

 از كل صحبت مخاطب فقط مواردی را كه به نفع شما می‌باشد بر می‌دارید و بقیه را نادیده می‌گیرید؟

 و یا اینكه از آن دسته افرادی هستید كه انصافاً هنر خوب گوش كردن را آموخته اید و در عمل نیز به كار می‌برید. باید بدانید كه در این روش شما تنها از گوش‌هایتان استفاده نمی‌كنید بلكه از چشم‌ها و قلببتان نیز كمك گرفته اید. آنچه در گوش دادن فعال اهمیت وافر دارد كیفیت گوش كردن است. یعنی اینكه ما بتوانیم:

1.به محتوای صحبت‌های مخاطب پی ببریم.

  1. احساس و هیجان او را با درستی و به اندازه درك كنیم.

 

فاكتورهای موثر گوش دادن فعال

 سعی كنید در حین صحبت مخاطب به او نگاه كنید.

 با گفتن كلماتی مثل بله، كه این طور، عجب به او این پیام را می‌رسانید كه به صحبت‌های او علاقه دارید و او را تشویق به ادامه صحبت می‌كنید. ضمناً در حین صحبت فرد از، برچسب زدن، تحقیر كردن، نصیحت كردن مسخره كردن و كوچك شمردن كه از جمله موانع ارتباطی می‌باشند خودداری كنید.

 از نشانه‌های غیر كلامی( زبان بدن) فرد غافل نشوید. چرا كه ما اغلب این جنبه مهم را نادیده می‌گیریم اما جالب است كه بدانید در یك ارتباط كلمات 7 درصد، لحن صدا38 درصد و زبان بدن55 درصدپیام را منتقل می‌كنند.

 از آنچه فرد گفته است خلاصه ای به او بازخورد دهید. با این عمل:

1.متوجه می‌شوید برداشت درستی داشته اید یا خیر.

2.اطلاعات بیشتری دریافت خواهید كرد.

برچسب ها: زندگی آنلاین، انسان سالم ارتباط سالم، ارتباط چیست تعداد بازديد: 700 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز