Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 07:37

8
آذر
مشكلات بچه اولی ها!

مشكلات بچه اولی ها!

تمام پدر و مادرها گاهي اوقات دچار اشتباهاتي مي‌شوند ، باور نمي‌كنيد ...

مشكلات بچه اولی ها!

 

 

تمام پدر و مادرها گاهی اوقات دچار اشتباهاتی می‌شوند، باور نمی‌كنید؟ به پدر و مادر خودتان نگاه كنید، خیلی راحت می‌توانید یك فهرست از اشتباهات آنها تهیه كنید. واقعیت همین است و هیچ كس از خطا مبرا نیست؛ به خصوص پدر و مادرهای بی‌تجربه. اما اگر با چند مورد از متداول‌ترین اشتباهات آنها آشنا شوید، شاید خودتان با قرار گرفتن در آن موقعیت‌ها، مرتكب آنها نشوید. جن سنیگر، نویسنده كتاب مادر خوب می‌نویسد: «كودكان شما آنقدرها كه فكر می‌كنید، بد نیستند. دانستن برخی چیزها به شما كمك می‌كند تا سال اول بعد از تولدشان استرس زیادی نداشته باشید.»

 

اضطراب و نگرانی در مورد هر مسأله‌ای

بیشتر پدر و مادرهای جوان در برابر برخی از واكنش‌های فیزیكی نوزاد مثل استفراغ كردن دستپاچه می‌شوند و كنترل خود را از دست می‌دهند. این نگرانی‌ها مستقیماً روی كودك اثر می‌گذارد و باعث می‌شود پدر و مادرها لذت زندگی شاد در كنار فرزندشان را در نخستین سال زندگی او به راحتی از دست بدهند؛ چرا كه نوزادان در این دوران بسیار شیرین هستند و نگرانی‌ها و اضطراب‌های بی‌مورد، این دوران شیرین را هدر می‌دهد. آیا او بیش از اندازه بیرون روی دارد یا اینكه شكمش به خوبی كار نمی‌كند؟ آیا او زیاد بالا می‌آورد؟ آیا به اندازه كافی غذا می‌خورد یا اینكه غذایش خیلی كم است؟ آیا زیاد گریه می‌كند یا گریه‌هایش طبیعی است؟ این سؤالات و بسیاری سؤالات دیگر كه برای پدر و مادرها آشنا هستند.

 

استفراغ نوزادان و دستپاچه شدن پدر و مادرها

 

استفراغ كردن نوزاد به صورت طبیعی و استفراغ كردن او در اثر ابتلا به نوعی ویروس معده‌ای – روده‌ای، تفاوت‌های زیادی با هم دارند. در استفراغ ویروسی، نوزاد هر 30-45 دقیقه یكبار بدون آنكه شیر خورده و یا علت دیگری وجود داشته باشد، استفراغ می‌كند و شما با این نشانه در می‌یابید كه باید زودتر به پزشك مراجعه كنید.

 

اجازه ندادن برای گریه كردن با صدای بلند

ما در جایگاه پدر و مادر وظیفه داریم كاری كنیم نوزادمان گریه نكند و این ریشه در فكر اشتباهمان دارد. وقتی كودك گریه می‌كند، فكر می‌كنیم حتماً كار اشتباهی انجام داده‌ایم و باید اشتباه خود را برطرف كنیم تا او آرام شود؛ در حالی كه كودكان به صورت كاملاً طبیعی گریه می‌كنند. ممكن است شیر خورده باشند، خوب خوابیده باشند، پوشك‌شان عوض شده باشد، ولی باز هم گریه كنند. به عبارت دیگر، گریه كردن بخشی از طبعیت آنهاست. اما در صورتی‌كه گریه كردن نوزاد طولانی و یا علائمی مثل تب، سوزش، حالت تهوع و استفراغ مداوم داشته باشد، باید به متخصص اطفال مراجعه كرد.

 

بیدار كردن نوزاد برای شیردادن به او

 

طرز فكر اشتباه و یا سوء تفاهم! شما راجع‌به اینكه نوزاد را از خواب بیدار كنید تا به او شیر دهید، چه نظری دارید؟ برخی از پدر و مادرها فكر می‌كنند شیری كه نوزاد قبل از خواب نوشیده به هیچ وجه در طول شب و به هنگام خواب برایش كافی نیست و باید او را بیدار كنند تا بیشتر شیر بخورد. آنها فكر می‌كنند این كار هم برای مادر و هم نوزاد مفید و سودمند خواهد بود.

 

استفاده خود سرانه از استامینوفن‌ها برای نوزادان

 

هر گونه تب بالا در سه ماه اول پس از تولد برای نوزادان خطرناك است و باید فوراً به پزشك مراجعه شود؛ مگر آنكه این تب در اثر تزریق واكسن باشد كه معمولاً تا 24 ساعت ادامه دارد. گاهی اوقات پدر و مادر با دست كشیدن روی سر و بدن نوزادشان، احساس می‌كنند او تب دارد و بلافاصله اقدام به دادن استامینوفن نوزادان به او می‌كنند؛ در حالی كه این‌كار بسیار اشتباه است.

 

استفاده از صندلی نوزاد در ماشین

 

وقتی كه اقدام به خرید صندلی مخصوص نوزادان در ماشین می‌كنید، باید طریقه نصب و استفاده از آن را نیز بدانید؛ چرا كه زندگی نوزاد شما وقتی كه در حال رانندگی هستید، به این مسأله بستگی دارد.

 

عدم توجه به سلامت دهان و دندان كودك

 

اغلب پدر و مادرهای جدید در مورد سلامت دهان و دندان‌های جدیدی كه نوزادشان در می‌آورد، بی‌اهمیت هستند و تا زمانی كه كار از كار بگذرد، به این مسأله توجهی نمی‌كنند. بله نوزاد شما بسیار كوچك است و شما نمی‌توانید عادت‌های خوب و سالم مراقبت از دهان و دندان را به او بیاموزید؛ اما خودتان در جایگاه پدر و مادر می‌توانید به سلامت بیشتر دهان و دندان آنها كمك كنید؛ مثلاً:

 زمانی كه دندان نوزاد به تازگی جوانه زده است، به هیچ وجه در حین خواب به او شیر ندهید؛ زیرا بیشتر در معرض فساد و پوسیدگی دندان قرار می‌گیرد.

 وقتی كه نوزادتان یكساله شد، كم‌كم شروع به مسواك زدن دندان‌هایش كنید و پیش از آن هم روزی یك بار با گاز استریل روی لثه و دندان‌هایش را تمیز كنید.

 نوزاد شما باید به اندازه كافی فلوراید دریافت كند. فلوراید به‌طور طبیعی در آب وجود دارد و از فساد و خرابی دندان‌ها پیشگیری می‌كند. اگر در شهر محل سكونت شما، فلوراید كافی در آب وجود ندارد، از دندانپزشك بخواهید در مورد مصرف مكمل‌های آن شما را راهنمایی كند.

 

اعتماد به  توصیه‌های نادرست اطرافیان برای مراقبت از نوزاد

 

بیشتر پدر و مادرهای جدید به توصیه‌های نادرست كه ممكن است هر فرد بی‌اطلاعی بكند، عمل می‌كنند. این یك اشتباه قدیمی است كه پدر و مادرها دچار آن می‌شوند. باید در مورد منابع اطلاعاتی خود دقیق‌تر شوید. پدرها و مادرها وقتی متوجه بروز یك مسأله یا مشكل می‌شوند، باید به سرعت به افراد متخصص در آن زمینه مراجعه كنند (مثل متخصصان اطفال). توصیه‌های اطرافیان و برخی حرف‌های قدیمی و سنتی اگر اشتباه باشند، دردسرهای جدی برای شما و فرزندان‌تان ایجاد خواهد كرد. هیچ چیزی را كه از نظر علم پزشكی به اثبات نرسیده و بر پایه اطلاعات نادرست است، قبول نكنید و در مورد نوزاد خود به كار نبرید.

 

سردی رابطه با همسر با تولد نخستین نوزاد

اینكه بعد از تولد فرزندتان، باز هم همچنان رابطه خوب و گرمی با همسرتان داشته باشید، موضوع بسیار مهمی است. همان‌طور كه روی نوزاد تازه متولد شده خود متمركز می‌شوید، باید احساس تعلق و وابستگی به همسرتان را نیز نشان دهید. از این اشتباه بزرگ كه معمولاً زوج‌ها مرتكب آن شده و نسبت به یكدیگر بی‌تفاوت می‌شوند، اجتناب كنید.

 

مجادله و دعوا در برابر دیدگان نوزاد

حتی یك نوزاد سه ماهه نیز می‌تواند ارتعاشات و نوسانات ناشی از دعوای پدر و مادرش را حس كند. وقتی كه سر موضوعی با هم دعوا می‌كنید، برای یك لحظه از خودتان بپرسید: «آیا او ترسیده است؟» «آیا این اتفاق زیاد رخ می‌دهد؟»

برچسب ها: زندگی آنلاین، مشكلات بچه اولی ها تعداد بازديد: 641 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز