Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 20:14

17
مهر
آیا این یك بیماری است؛ اعتیاد به خرید (1)

آیا این یك بیماری است؛ اعتیاد به خرید (1)

بخش اول- واژه اعتیاد به خرید (oniomanic) از ریشه كلمه «onios» به معنی برای خرید و «manice» به معنای دیوانگی گرفته شده است. خرید وسواسی یكی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی جوامع امروزی است.

تحریریه زندگی آنلاین – گروه دنیای سلامت

 

 

واژه اعتیاد به خرید (oniomanic) از ریشه كلمه «onios» به معنی برای خرید و «manice» به معنای دیوانگی گرفته شده است. خرید وسواسی یكی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی جوامع امروزی است. ما با تبلیغات احاطه شده‌ایم؛ تبلیغاتی كه به ما می‌گویند چه چیزی را بخریم تا شاد شویم.

همه ما تمایل داریم هر چیزی را كه می‌بینیم، داشته باشیم و امروزه مصرف‌گرایی یكی از ارزش‌های زندگی اجتماعی شده است؛ با این حال، اعتیاد به خرید بیماری جدیدی نیست و تقریباً در اوایل قرن 19 بود كه به عنوان یك بیماری شناخته شد و در اوایل قرن 20 در گروه بیماری‌های روانی، به عنوان یك اختلال رفتاری، طبقه‌بندی گردید.

تقریباً همه افراد خرید كردن را دوست دارند، اما فقط 6 درصد از آنها به خرید كردن اعتیاد دارند. معمولاً افراد، در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. متأسفانه این بیماری با اختلالات روانی دیگری مثل اضطراب، نگرانی، اختلالات تغذیه‌ای، اختلال در كنترل هوس‌ها و احساسات و اختلالات شخصیتی همراه است.

شباهت اعتیاد به خرید با اعتیادهای دیگر

 مثل انواع دیگر اعتیاد، این اعتیاد نیز نیاز به صرف پول، هزینه، صرف وقت و زمان دارد؛ بنابراین كسانی كه فقط ویترین مغازه‌‌ها را تماشا می‌كنند و پولی خرج نمی‌كنند، مبتلا به این بیماری نیستند.  مثل انواع دیگر اعتیاد، اعتیاد به خرید نیز با تشریفات خاصی انجام می‌شود و بیمار قبل از خرید معمولاً در مورد لوازمی كه می‌خرد، زمان خرید و حتی مغازه موردنظر فكر می‌كند.

این افكار شوق و ذوق او را برای انجام این كار بیشتر می‌كند و او از یك احساس منفی به آرامش می‌رسد و اگر نتواند به‌موقع و در همان لحظه به خرید برود، ناگهان تمامی افكارش درهم‌شكسته و احساس ناامیدی می‌كند!  مثل انواع دیگر اعتیاد، فرد با خرید كردن، از احساس‌های منفی دیگر مثل: افسردگی، اضطراب، بی‌حوصلگی و خستگی و یا عصبانیت فرار می‌كند و متأسفانه این فرار كردن مدت بسیار كمی طول می‌كشد و فرد دوباره به فكر خرید بعدی می‌افتد.

مهم نیست او چه چیزی را به چه قیمتی می‌خرد، بلكه پیامد این امر مهم است. فروشندگان از اجناس‌شان به این بیماران احساس رضایت كرده و لذت می‌برند!  دكتر «دونال بلاك»، پرفسور روانشناسی دانشگاه «Louca» معتقد است، اعتیاد به خرید نیز مانند انواع دیگر اعتیاد ناشی از عدم كنترل احساسات می‌باشد و از یك حركت نسنجیده آغاز می‌شود.

در واقع، علت واقعی و قطعی این اعتیاد مشخص نیست. اما دكتر «Rath Engs»، پرفسور علوم پزشكی دانشگاه هند اعتقاد دارد كه بین 10 تا 15 درصد از مردم به طور ژنتیكی گرایش به رفتارهای اعتیادآور دارند و با توجه به محیطی كه در آن رشد می‌كنند، ممكن است در هر یك از آنها این رفتارها به گونه‌ای خود را نشان دهد. 

دكتر انگلس می‌گوید: افراد بعد از انجام یك عمل اعتیادآور، مثل خرید كردن، حس خوبی پیدا كرده و انرژی می‌گیرند؛ به این شكل كه دوپامین و اندروفین در قسمت گیرنده‌های موادمخدر وارد مغز شده و شخص احساس آرامش بیشتری می‌كند؛ بنابراین تمایل او برای انجام دوباره این كار بیشتر می‌شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم- آیا این یك بیماری است؛ اعتیاد به خرید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اعتیاد به خرید کردن، اعتیاد به خرید، خرید، خرید وسواسی، بیماری خرید، بیماری اعتیاد به خرید، شباهت اعتیاد به خرید تعداد بازديد: 749 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز