Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:45

24
شهریور
خانواده خوشبخت

خانواده خوشبخت

خیلی از زوج‌های جوان فكر می‌كنند كه گام بعدی پس از تشكیل زندگی مشترك این است كه صاحب فرزند شوند؛ در حالی كه این‌طور نیست. در واقع بچه‌دار شدن كار بسیار دشواری است.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

كمك بخواهید
اگر خودتان نمی‌توانید مسائل مالی تان را مدیریت كنید، از كسی كه در این كار ماهر است، مثلا یك مشاوره مالی كمك بخواهید. 


به خودتان هم بپردازید
اگر زن و شوهر هر كدام برای خودشان پول ذخیره كنند چندان كار خوبی نیست؛ ولی آنها گاهی می‌خواهند پولی برای خودشان داشته باشند كه به دلخواه و برای دل خودشان خرجش كنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، می‌توانید هر ماه مقداری پول برای خود یا همسرتان كنار بگذارید و به تنهایی یا همراه همسرتان آن را برای خوشحالی خودتان خرج كنید.


روابط ریاضی در ازدواج موفق
در ازدواج موفق یك رابطه ریاضی هم وجود دارد. دكتر جان گوتمن، استاد روانشناسی در دانشگاه واشنگتن و رئیس انستیتوی تحقیقاتی روابط انسانی معتقد است برای اینكه ازدواج پایدار بماند باید به قانون پنج به یك توجه كرد. این قانون می‌گوید در مقابل هر تعامل منفی (اعتراض، غرغر، مخالفت یا جر و بحث) باید حداقل پنج تعامل مثبت خلق شود (تحسین، لبخند، نوازش، خنده، اشاره به یك واقعه شادی‌آور یا ابراز قدرشناسی). او می‌گوید: «این لحظه‌های شاد نشان می‌دهد كه زن و شوهر سخت تلاش می‌كنند به جای خلق فضایی پر از انتقاد و خرده‌گیری، فضایی مملو از احترام و تحسین به وجود آورند. با ابراز محبت‌هایی چنین ساده زن و شوهر چیزی را خلق می‌كنند كه دكتر گوتمن به آن«سرمایه عاطفی در بانك» می‌گوید. این سرمایه پولی است كه می‌تواند پس از تیره شدن رابطه، آن را از نو بازسازی كند. دكتر گوتمن اضافه می‌كند، حتی زوج‌هایی كه گاه به گاه با هم جر و بحث می‌كنند هم می‌توانند با هم خوشبخت باشند؛ به شرطی كه تعاملات مثبت آنها همچنان بر تعاملات منفی سنگینی كند. راه‌های ساده‌ای هستند كه شما با آنها می‌توانید همسرتان را شاد كنید. مثلا هنگامی كه صبح سر كار می‌روید، به گرمی از او خداحافظی كنید، از یكدیگر به خاطر انجام كارهای ساده و عادی منزل تشكر كنید، هر وقت او وارد اتاق می‌شود سرتان را بلند كنید و به او لبخند بزنید و از كنار چیزهای ساده بگذرید و اتفاقات ناراحت‌كننده‌ای را كه قبلا بین شما افتاده و می‌دانید باعث خجالت و ناراحتی همسرتان می‌شود، دوباره بازگو نكنید. 


نكات دیگری كه در استحكام یك رابطه زناشویی موثرند:

سختی‌ها و لذت‌های بچه‌دار شدن را با هم بچشید
خیلی از زوج‌های جوان فكر می‌كنند كه گام بعدی پس از تشكیل زندگی مشترك این است كه صاحب فرزند شوند؛ در حالی كه این‌طور نیست. در واقع بچه‌دار شدن كار بسیار دشواری است. به گفته دكتر گوتمن و همسرش جولی، در 69 درصد ازدواج‌ها، رضایت از ازدواج پس از به دنیا آمدن بچه كاهش می‌یابد كه به خاطر استرس‌های فراوان مالی و فیزیكی است و اینكه زن و مرد به گونه‌ای متفاوت بچه‌دار شدن را تجربه می‌كنند. گوتمن رفتارهایی را مشخص كرده كه پدر و مادر با انجام آنها می‌توانند دوران سخت مراقبت از یك نوزاد كوچك را بهتر پشت سر بگذارند. یكی از توصیه‌های او به پدران جوان این است كه وقتی مادر نیمه شب بیدار می‌شود تا به نوزاد شیر دهد یا پوشكش را عوض كند، حتما به او كمك كنند. به خصوص كه هیچ كاری برای مادر سخت‌تر از این نیست كه نیمه‌شب پوشك كثیف نوزاد را عوض كند. درباره همین موقعیت توصیه او به مادران جوان این است كه بگذارند پدر به روش خودش این كار را انجام دهد و مثلا از اینكه پوشك را قدری شل بسته به او غر نزنند.


چند نكته آخر اینكه ایده‌آل‌گرا نباشید
شما نمی‌توانید همه كارها را به تنهایی انجام دهید و اگر هم بتوانید، انجام همه آنها به طور عالی و ایده‌آل ممكن نیست. پس در كارهای خانه از همه افراد خانواده كمك بگیرید و آنها را در انجام انواع كارها شریك كنید. یك چرخه كاری تعیین و كارهایی مثل مرتب كردن اتاق خواب‌ها، شستن لباس‌ها، شستن ظرف‌ها، چیدن میز غذا و جارو كردن را بین همه افراد خانواده تقسیم كنید. به این ترتیب وظایف بین آنها تقسیم شده و بدون اینكه كسی از انجام كارها كسل شود، همه كارهای خانه انجام می‌شود. همچنین از وسواس بیجا بپرهیزید. نخواهید كه در سرتاسر خانه حتی یك ذره غبار هم نباشد یا حتما شام سر ساعت مشخصی بدون 5 دقیقه دیر یا زود صرف شود.


با فرزندان خود صادق باشید
اگر از پدر و مادر پیرتان در منزل نگهداری می‌كنید، با فرزندان‌تان درباره همه ویژگی‌ها و نیازهای آنها صحبت كنید و پیش از هر چیز احترام به آنها را به فرزندان‌تان بیاموزید. این صداقت باعث می‌شود كه آنها به پدربزرگ و مادربزرگ خود احترام بگذارند و در صورت لزوم نیازهای آنها را برآورده كنند.


به فكر خودتان باشید
ممكن است شما در مقام پدر و مادر فكر كنید كه نباید از مشكلات جسمی یا روانی خود حرفی بزنید؛ چرا كه با این كار مزاحم دیگران خواهید شد. 
اما این كار نوعی خیانت به خود و خانواده‌تان است؛ چون اگر شما جسم و روانی سالم نداشته باشید، سلامت و امنیت خانواده‌تان هم در معرض خطر قرار خواهد گرفت. پس با دیدن علائم بیماری به پزشك مراجعه كنید. هیچ وقت علائم جسمی و روانی خود را نادیده نگیرید. اگر می‌بینید كه مسائلی همچون مشكلات بچه‌ها، مسائل و درگیری‌های شغلی، فشارهای ناشی از شرایط اجتماعی یا مسائل دیگر، استرس فراوانی به شما تحمیل می‌كند و نمی‌توانید آنها را مدیریت كنید و بر كیفیت زندگی شخصی و اجتماعی شما تاثیر منفی گذاشته است، نزد مشاور بروید و مشكلات خود را مطرح كنید. در این حالت شما به كمك حرفه‌ای نیاز دارید؛ آن را از خودتان دریغ نكنید.

 

 

برچسب ها: ازدواج موفق، خانواده خوشبخت، خانواده موفق، استحكام یك رابطه زناشویی، رابطه زناشويي محكم تعداد بازديد: 244 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز