Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:37

8
مهر
در مسیر روستای فیلبند، سخت اما زیبا

در مسیر روستای فیلبند، سخت اما زیبا

برای رسیدن به فیلبند باید راهی جاده هراز شوید و از فرعی روستای فیلبند (یا سنگ چال) راه تان را به سمت ییلاق در پیش بگیرید. مسیری که کوهستانی و آسفالت است.

برای رسیدن به فیلبند باید راهی جاده هراز شوید و از فرعی روستای فیلبند (یا سنگ چال) راه تان را به سمت ییلاق در پیش بگیرید.

مسیری که کوهستانی و آسفالت است؛ اما کیفیت آن در برخی قسمت ها چندان مناسب نیست. جاده اما زیبایی ها و دیدنی های بسیار دارد و شما را غرق در شگفتی می کند.

اما مراقب باشید جذابیت های راه شما را از مسیر اصلی تان منحرف نکند. تا آنجایی که می توانید از مردم محلی مسیر درست را بپرسید تا در پیچ و خم های جاده گرفتار نشوید.

جاده فیلبند را که در پیش می گیرید چیزی که بیش از همه توجه تان را به خود جلب می کند تک درخت هایی استوار و سبز در میان دشت است که زیبایی راه را چند برابر کرده اند.

چشمه های کوچک و بزرگ نیز در مسیر به طبیعت صفای تازه ای می بخشند. یکی از معروفترین این چشمه ها، چشمه لار است.

متاسفانه از محل دقیق آن اطلاعی نداریم اما می توانید با کمک گرفتن از اهالی به این چشمه برسید و از آب تازه و خنک آن لذت ببرید.

اگر هم با تور به این روستا سفر کنید این امکان برای تان وجود دارد تا سوار نیسان های آبی مردم محلی شوید و سینه کش کوه را در میان مه و باران یا آفتاب و ابر بالا بیایید.  

طبیعت شمال ایران به قدری زیباست که تا مدت ها می توان از آن سخن گفت و به پایان نرسید؛ خطه سرسبز کشورمان که در هر گوشه از طبیعتِ خود، زیبایی سحرانگیزی را به نمایش می گذارد.

از جمله این دیدنی ها که در سال های اخیر شهرت و محبوبیت فراوانی پیدا کرده است، ییلاق فیلبند در شهرستان بابل استان مازندران است.

روستایی که از توابع دهستان خوشرود به شمار می رود و ییلاق اهالی روستای دیواملکشاه محسوب می شود. مردم این روستا در ماه های گرم سال به ییلاق فیلبند می روند و از خنکای هوای این منطقه و چراگاه های آن استفاده می کنند.

فیلبند در زمستان ها به دلیل سوز و سرما و بارش برفِ شدید خالی از سکنه می شود و تنها تعداد کمی از اهالی در این ییلاق باقی می مانند.

ارتفاع 2300 متری ییلاق فیلبند آن را به مرتفع ترین روستای بخش شرقی استان مازندران تبدیل کرده و بسیاری از آن با نام بام شرقی مازندران یاد می کنند.

مهمترین و جذابترین ویژگی فیلبند اقیانوس ابری ست که بیشتر اوقات روستا را در بر می گیرد و چشم انداز فوق العاده ای به آن می بخشد. بسیاری از گردشگران برای تماشای این دریای ابر به این روستا می آیند و با دیدن منظره خارق العاده گذر ابرها از زیر پای شان با خاطره ای خوش به خانه باز می گردند.  

 

دیدنی ها و تفریحات 

وصف زیبایی های روستایی مانند ییلاق فیلبند کار آسانی نیست و شرح آن لحظه ای که ابرها تا دوردست ها زیر پای شما گسترده شده اند به سختی در کلمه می آید.

با این همه در این قسمت سعی می کنیم به بهترین شکل دیدنی ها و تفریحات ییلاق فیلبند را برای تان توصیف کنیم. 

1- عکاسی از دریای ابر فیلبند و طلوع و غروب های سحرانگیز 

 بهترین و دلچسب ترین کاری که می توان در سفر به فیلبند انجام داد، عکاسی از مناظر مختلف طبیعت بکر و تماشایی اینجاست.

بیشتر از همه دریای ابر فیلبند گردشگران را برای ثبت تصاویر زیبا به اینجا می کشاند.

اقیانوس ابری که به آرامی از مقابل تان گذر می کنند و در ترکیب با خانه های روستایی، جنگل و کوه چشم اندازهای بدیعی به وجود می آورد.

در کنار این منظره طلوع و غروب آفتاب از فراز کوه ها و جنگل ها در این گوشه از بهشت خدا به قدری تماشایی است که نفس رادر سینه حبس و تصاویر بی نظیری را در قاب دوربین خلق می کند.

دیگر از تک درخت ها، جاده رویایی و چشم انداز کوهستانی فیلبند سخن چندانی نمی گوییم تا خودتان اینها را در سفری به این بهشت رویایی کشف و ثبت کنید. 

2- گشت و گذار در طبیعت روستای فیلبند 

حیف است این همه راه را تا فیلبند آمده باشید اما در خانه بمانید و در طبیعت اطراف این منطقه به گشت و گذار نپردازید. خانه های سنگی و گلی را پشت سر بگذارید و به دامان طبیعت پناه ببرید.

صدای زنگوله دام های مردم محلی فیلبند، همراه با مه غلیظ یا نم بارانی که هر از گاهی چترش را بر سر فیلبند باز می کند، می تواند حال تان را خوب کند.

یکی از مسیرهایی هم که می توانید در آن به گشت و گذار بپردازید مسیر روستای سنگ چال است؛ اما دقت کنید که این راه را بدون راهنمای محلی و تجهیزات و آمادگی قبلی طی نکنید که ممکن است بعدا دچار مشکل شده یا گم شوید. 

یکی از تفریح هایی که گروه های مختلف گردشگری در سفر به فیلبند آن را تجربه می کنند کوه نوردی و صعود به قله های بلند اطراف این روستاست.

در این قسمت ما به بررسی دو مسیر مشهور و محبوب صعود در فیلبند می پردازیم. 

*نکته مهم 

توجه داشته باشید که این کوه نوردی ها تنها باید با همراهی گروهی آشنا به منطقه و تجهیزات و آمادگی کامل صورت بگیرد. 

* صعود به قله حصین بن 

از آنجایی که مسیر رسیدن به فیلبند طولانی و به نسبت سخت است، بهتر است شبِ قبل در روستا یا محل کمپ، اقامت و خستگی راه را از تن به در کنید.

روز بعد، صبح خیلی زود راه قله حصینِ بن را در پیش بگیرید و از گردنه عبور کنید. پس از گذر از گردنه، جاده خاکی را پشت سر بگذارید تا در انتها به چشمه ای برسید.

این چشمه را رد کنید تا در مسیر، دروازه ای چوبی در مقابل تان قرار بگیرد. این دروازه چوبی مسیر سیم خاردارها را برای عبور و مرور مردم و کوه نوردان باز کرده است.

مسیر پاکوب بعد از دروازه را در پیش بگیرید تا به گوسفندسرا برسید. می توانید در این محل قدری استراحت کنید و انرژی از دست رفته تان را دوباره به دست آورید.

از این به بعد، مسیر پاکوبی وجود ندارد. راه را به سمت خط الراس ادامه دهید تا پس از چند دقیقه به آن برسید. مسیر در این قسمت به دلیل شیب منطقه قدری سخت می شود.

راه قله را پس از استراحتی کوتاه دوباره در پیش بگیرید تا به قله 3700 متری حصین بن برسید.

از اینجا قله دماوند به خوبی نمایان است و منظره ابرها چندین متر پایین تر از پای شما پاداشی ست که برای این کوه نوردی به دست می آورید.

 کارناوال

برچسب ها: طبیعت، منظره، فیلبند، روستا، دیدنی ها و تفریحات، عکاسی از دریای ابر فیلبند، گشت و گذار در طبیعت روستای فیلبند، کوه نوردی در فیلبند، صعود به قله حصین بن، روستایی بر فراز ابرها تعداد بازديد: 668 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز