Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:27

19
بهمن
گیاه سوسن برای تسکین درد‌ها

گیاه سوسن برای تسکین درد‌ها

گیاهی است پیازی، چند ساله وبومی ژاپن که گل دهی آن در بهارصورت می‌گیرد. سوسن نیازمند شرایط سایه آفتاب می‌باشد و تحمل رطوبت بیش از حد در پای ریشه های خود را ندارد.

مینا تقی زاده- منصوره شمیلی  1- هیئت علمی بورسیه دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک 2- هیئت علمی دانشکده

 

 

 

نام فارسی: سوسن

نام انگلیسی: Lily 

نام علمی: Lilium longiflorum L 

خانواده: Liliaceae

ویژگی‌های عمومی: گیاهی است پیازی، چند ساله وبومی ژاپن که گل دهی آن در بهارصورت می‌گیرد. سوسن نیازمند شرایط سایه آفتاب می‌باشد و تحمل رطوبت بیش از حد در پای ریشه های خود را ندارد. تکثیر سوسن از طریق کاشت بذر در اواخر پاییز و اوایل زمستان، جداکردن فلس، سوخک‌های هوایی و یا سوخک‌ها انجام می‌‌گیرد. 

موارد استفاده زینتی: هر نقطه ای از باغچه که زیبایی و نمود آن بیشتر مورد نظر است می‌تواند در انحصار کشت سوسن قرار بگیرد. کشت این گیاه در دسته‌های کوچک در مسیر حصار یا پرچین‌ها یا در مقابل زمینه تاریکی از گیاهان همیشه سبز فوق العاده زیبا است. سوسن‌های هیبرید به خاطر گل های زیبا و رنگ های متنوعی که دارند جهت استفاده در گلدان مورد توجه هستند.

موارد استفاده درمانی: ازمواد موثر موجود در سوسن می‌توان به ترکیبات زیر اشاره کرد:

kaempferol glycosides - quercetin glycosides - regaloside - chalcone - fatt acid

در طب سنتی از سوسن به منظورتسکین دهنده درد‌ها استفاده می‌گردد. از پیاز آن برای جلوگیری از ابتلا به سرفه، آسم و درد های عصبی استفاده می‌شود، عصاره بخش های مختلف گیاه مسکن است و برای درمان ناراحتی‌های مجاری ادراری مفید می‌باشد.

برچسب ها: طب سنتی، گیاه سوسن، تسکین دهنده درد‌ها، ابتلا به سرفه، آسم و درد های عصبی تعداد بازديد: 863 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز