Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:47

18
بهمن
گیاهان زینتی و خواص دارویی

گیاهان زینتی و خواص دارویی

بسیاری از گیاهان زینتی كه هم اكنون در طراحی فضای سبز شهری و یا به عنوان گل شاخه بریده و یا گلدانی در منازل مورد استفاده قرار می گیرند، دارای ارزش دارویی می باشند.

مینا تقی زاده- منصوره شمیلی  1- هیئت علمی بورسیه دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک 2- هیئت علمی دانشکده

 

گیاهان زینتی بخشی از گیاهان موجود در دنیا هستند كه بر اساس سلیقه انسان و دارا بودن خصوصیات ویژه ای از جمله رنگ، گل، برگ، ساقه و ... جزء گروه گیاهان زینتی قرار داده شده اند.

اما یك گیاه را همیشه نمی توان به یك گروه خاص از گیاهان محدود و منحصر نمود. بسیاری از گیاهان زینتی كه هم‌اكنون در طراحی فضای سبز شهری و یا به عنوان گل شاخه بریده و یا گلدانی در منازل مورد استفاده قرار می گیرند،

دارای ارزش دارویی می باشند كه با شناخت گیاهان زینتی دو منظوره، توسعه تولید و پرورش و استخراج مواد موثره آنها، می توان از پتانسیل این گیاهان حداكثر استفاده را نمود. با افزایش شناخت جنبه های مخاطره آمیز و مسمومیت زا در ارتباط با مصرف بی رویه داروهای سنتزی، علاقه به استفاده از داروهای گیاهی در تمام دنیا رواج پیدا كرده است.

از جمله مهمترین گیاهان زینتی با توان بالقوه شفابخشی در بسیاری از بیماری‌ها می‌توان به گیاهان

اقاقیا (Robinia pseudoacacia L.)، انگشتانه ای (Digitalis purpurea L.)، پیچ تلگرافی (.Vinca minor L)، ژینكو (Ginkgo biloba L.)، سوسن (Lilium longiflorum L.)، طاووسی (Spartium junceum L.)، گل ساعتی (Passiflora incarnate L)، لادن (Nasturtium officinale)، مینا چمنی (Bellis perennis L.)، و نرگس (Narcissus tazetta) اشاره كرد. 

گیاهان زینتی بخشی از كل گیاهان موجود در دنیا هستند كه بر اساس سلیقه انسان و دارا بودن خصوصیات ویژه ای از جمله رنگ، گل، برگ، ساقه و... جزء گروه گیاهان زینتی قرار داده شده‌اند.

اما یك گیاه را همیشه نمی توان به یك گروه خاص از گیاهان محدود و منحصر نمود. با توجه به این امر مشاهده می شود كه روز به روز تعدادی از گیاهان، از یك گروه به گروه دیگر وارد شده و بر تعداد گیاهان مشترك در بین گروه های مختلف افزوده می شود. هم اكنون بالغ بر 300000 گونه گیاه زینتی وجود دارد كه بیش از 10000 گونه به عنوان گیاهان دارویی شناخته شده اند.

طی سالیان متمادی داروهای طبیعی خصوصا گیاهان دارویی، اساس و حتی در برخی موارد تنها طریق درمان محسوب می شد و در عین حال مواد اولیه موجود آنها در صنعت داروسازی نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

با گذشت زمان بر تعداد گیاهان دارویی شناخته افزوده می گردد و زمینه های كاربرد آنها نیز گسترده تر می شود.

كشف گیاهان جدید از بین نمونه های آورده شده از كشورهای مختلف، دستیابی به كاربردهای نوین به عنوان داروهای كمكی در درمان‌های شیمیایی یا آنتی بیوتیكی، پی بردن به ارزش بهداشتی گیاهان و بالاخره كشف مواد جدیدی نظیر ویتامین‌ها، هورمون‌ها، مواد ضد میكروبی، ضد ویروسی، ضد توموری در میان گیاهان شناخته شده و یا گیاهانی كه به تازگی كشف شده اند، در پیشرفت طب گیاهی كمك شایانی كرده است.

در دوره اخیر صنایع داروسازی، پزشكی و گروهای تحقیقاتی بسیاری از كشورها مجدداً توجه خود را به منابع طبیعی و گیاهان دارویی معطوف داشته اند، به طوریكه امروزه ما شاهد مزارع وسیع آزمایشی و تولیدی هستیم.

ا افزایش شناخت جنبه های مخاطره آمیز و مسمومیت زا در ارتباط با مصرف بی رویه مصرف داروهای سنتزی، علاقه به استفاده داروهای گیاهی در تمام دنیا رواج پیدا كرده است.

بسیاری از گیاهان زینتی كه هم اكنون در طراحی فضای سبز شهری و یا به عنوان گل شاخه بریده و یا گلدانی در منازل مورد استفاده قرار می گیرند، دارای ارزش دارویی می باشند كه با شناخت این گیاهان زینتی دو منظوره، توسعه، تولید و پرورش و استخراج مواد موثره آنها می‌توان از پتانسیل این گیاهان حداكثر استفاده را نمود.

در این تحقیق سعی كردیم به معرفی تعدادی از مهمترین گیاهان زینتی- دارویی به همراه تحقیقات انجام شده در دنیا در ارتباط با جنبه های كاربرد زینتی- درمانی، شناسایی تركیبات موثره و چگونگی كاربرد آنها بپردازیم.

 گیاه طاووس

گل انگشتانه ای

گل سوسن

گل ژینکو

گل نرگس

مینا چمنی

گل ساعتی

گیاه پیچ تلگرافی

گل لادن

گیاه اقاقیا

برچسب ها: گیاهان دارویی، طب سنتی، خواص گیاهان دارویی، داروهای گیاهی، انواع داروهای گیاهی، خاصیت گیاهان دارویی تعداد بازديد: 2441 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز