Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:10

17
فروردین
زنان باید حقوق خود را بشناسند

زنان باید حقوق خود را بشناسند

سعادت نوع بشر بستگی به نوع جهان بینی‌اش دارد. جهان بینی و تفکر اسلامی هم که تعریف از انسان دارد، نگاهش به انسان بر اساس اراده و مسئولیت است. در مورد زنان هم این اصل صادق است.

فاطمه آلیا؛ عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی

 

مهم‌ترین چالش انسان‌ها، بویژه زنان عدم شناخت کامل حقوق و مسئولیت‌هایشان است.

این موضوع به قدری عمیق و مهم است که علت مشاهده مواردی مثل تزلزل در تصمیم گیری و انفعال از سوی خانم‌ها این است که آنها به صورت باور و اعتقاد در خصوص حقوق و تکالیف‌شان به نتیجه نهایی نرسیده‌اند.

سعادت نوع بشر بستگی به نوع جهان بینی‌اش دارد. جهان بینی و تفکراسلامی هم که تعریف از انسان دارد، نگاهش به انسان بر اساس اراده و مسئولیت است.

در مورد زنان هم این اصل صادق است. زنان ما در هجمه یک نوع فرهنگ غربی، دچار آثار و تبعات همان هجوم شده‌اند در نتیجه در مورد تکالیف و مسئولیت‌ها و حقوق خودشان دچار تردید و تزلزل می‌شوند.

به بیان کلی، این مسئله مهم‌ترین چالش در خصوص زنان است.

اگر بخواهیم همین را واکاوی کنیم تبیین تکالیف واقعی و اصلی زن که مسیر سعادت او در راهسپاری به هدف خلقت هم مشخص می‌کند، مهم‌ترین چالش برای زنان ماست.

البته حق و مسئولیت از هم جدا نیستند یعنی هیچ حقی نیست که قبل از آن مسئولیتی وجود نداشته باشد چرا که هر حقی در قبال یک مسئولیتی ایجاد می‌شود اما آن هجمه‌ای که در دنیا وجود داشته و دارد همین بوده که زنان متوجه حقوقی شوند که با خلقت واقعی و خواسته و سرشت واقعی آنان تناسبی ندارد و حتی اگر تناسب ناقصی داشت می‌توانست تا حالا تحولی دردنیا برای زنان ایجاد کند.

این حقوق با تفکراتی که ظاهراً فرهنگی هستند در نهان، اغراض سیاسی را دنبال می‌کند.

حقوقی که وقتی زن خودش را در تقابل با مرد می ببیند را از او به عنوان مثلاً یک رقیب طلب می‌کند حقوق محدودی هستند و با این کشورهای غربی خاستگاه این حقوق هستند می‌بینم که در سال‌های گذشته هیچ اتفاقی در کشورهای غربی نیفتاده و به همان حقوق محدودی هم که ادعا می‌کنند نرسیدند، چون آن حقوق ناقص و تک بعدی است و زاییده تفکر مادی بشر است.

 

این آثار و تبعات آن هجمه هستند. در مقابل ما هم با این اطمینان قلبی و خوش باوری و خوش باوری و خوش بینی که تا حدودی بیش از اندازه بوده حرکت کرده‌ایم اما با این خوش بینی، تلاش در جهت تبیین حقوق و تکالیف اسلامی در حد انتظار مطلوب و رضایت بخش نبوده و علت اینکه ما در یک مقاطعی حتی در بین خانواده‌های متدین و مجموعه‌های اسلامی این است که در مورد حقوق و تکالیف دچار نوسان در فرآیند تربیتی دختران، این قضیه مورد غفلت قرار گرفته است.

در دین اسلام نگاهی متوجه خانواده است که وقتی دختر به دنیا آمد خانواده‌ها باید چه تصوری داشته باشند که این خانواده در مسیر خودش دچار چه شرینی ها و لطافت‌ها می‌شود، قابل ذکر است.

بعد در ادامه توجه به احساسات و عواطف دختران و توجه به شخصیت دختران را مطرح می‌کند و آنها را به صورت خیلی پر رنگ در خانواده در نظر می‌گیرد.

در آموزش و پرورش دختران که زنان آینده‌ی جامعه خواهند بود، حق و تکلیف و مسئولیت، شناخت آن استعدادهایی که خداوند در نهاد انسان قرار داده، شروع هر نوع تعلیم و تربیتی است چه در خانواده، چه در دبستان و حتی قبل از آن، کتاب‌های جداگانه خاص معرفت شناسی زنان که باعث بشود خودشان را بشناسند و از همان ابتدا در خانواده و بعد در جامعه خودشناسی داشته باشند نکته مهم و ظریفی است.

 

برچسب ها: زنان، حقوق زنان، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 523 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • بنظر من حق زنان بنا ب وضعیت فیزیکی ک خالق هستی برایشان عطا نموده جز گذشت و چشم گوشی از خواسته های طبیعی شان هیچ چیر دیگری در بر نداشته ..از زمان تولد مورد کنترل قرار گرفته اند تا زمانی ک ب شخص دیگری بنام همسر سپرده شوند . نمونه بارز آن آزاد بودن مرد جهت داشتن دو همسر در صورتیکه آیا چنین حقی نباید یک خانم در دارا بودن دو شوهر در زندگی داشته باشد . حالا فرض بر این باشد که دو شوهر یا هیچ استحکاکی در زندگی برایشان پیش نیاید و تساوی محبت و توجه از طرف زن ب هر دو شوهر کاملا رعایت شود ... آیا شنیدن چنین حقی می تواند مورد قبول عده محدودی از روشنفکران مرد قرار گیرد ؟؟ واقعا چند نفر حاضرند همسرشان فقط یک شوهر دیگری هم داشته باشد و حق مسلم برای او بدانند ؟

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز