Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 11:55

21
فروردین
حقوق شهروندی

حقوق شهروندی

همان‌طور که قانونگذار برای تولید و عرضه مواد غذایی غیربهداشتی مجازات در نظر گرفته در مورد مواد آرایشی غیربهداشتی نیز متخلفان را قابل مجازات می‌داند.

گاهی اوقات امنیت غذایی و بهداشت مواد خوردنی و آشامیدنی جامعه توسط افرادی سودجو به طرق مختلف مورد آسیب واقع می‌شود.

قانونگذار برای این‌گونه افراد و جلوگیری از وقوع این تخلفات راهکارهایی ارائه کرده و تکالیفی را بر دوش نهادهای نظارتی سازمان بهداشتی کشور قرار داده است که به آن می‌پردازیم.

برابر قانون عرضه یا فروش مواد غذایی فاسد یا فروش و عرضه جنسی که موعد مصرف آن گذشته و بکار بردن اسانس‌ها و مواد اضافی غیرمجاز در مواد خوردنی و آشامیدنی و یا مخلوط کردن مواد خارجی به جنس به‌منظور سوءاستفاده، جرم می‌باشد حتی اگر این مواد به دست مصرف‌کنندگان نرسد و یا اینکه رسیده ولی موجب آسیب آن‌ها نشود مرتکب این اعمال به ۳ ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود و سازنده یا تهیه‌کننده یا مخلوط‌کننده مواد تقلبی به حبس از دو تا ۵ سال محکوم خواهد شد.

چنانچه این مواد موجب بیماری و آسیب مصرف‌کننده شود قانون‌گذار مجازات‌های شدیدتری برای افراد سودجو در نظر گرفته تا جایی که اگر این مواد موجب مرگ مصرف‌کننده شود مجازات سازنده یا تهیه‌کننده یا مخلوط کننده مواد اعدام است.

البته مجازات‌هایی چون محرومیت از اشتغال به کار و کسب نیز در انتظار این‌گونه افراد می‌باشد.

 امروزه در جامعه شاهد عرضه مواد آرایشی غیربهداشتی برای زنان هستیم در این خصوص قانونگذار چه مجازات‌هایی در نظر گرفته است؟

همان‌طور که قانونگذار برای تولید و عرضه مواد غذایی غیربهداشتی مجازات در نظر گرفته در مورد مواد آرایشی غیربهداشتی نیز متخلفان را قابل مجازات می‌داند.

برای مثال اگر مصرف مواد آرایشی موجب نقص زیبایی یا کراهت منظر شود عرضه‌کننده این مواد به یکتا سه سال حبس و سازنده آن‌ها به ۲ تا ده سال حبس محکوم خواهد شد. 

اگر عرضه و تولید مواد غیربهداشتی از روی عمد نباشد و درنتیجه بی‌احتیاطی تولیدکننده و... باشد آیا بازهم مرتکب قابل‌تعقیب کیفری است؟

بله درهرصورت این افراد دارای مسؤولیت کیفری هستند و از سوی دادسرا و دادگاه تعقیب می‌شوند.

البته در موارد غیر عمد مجازات‌ها خفیف‌تر است درهرحال این افراد مکلف به پرداخت دیه به شخص مصدوم به میزان صدمات وارده و مطابق قانون هستند. 

در صورت کشف این مواد چه تصمیمی در مورد آن‌ها اتخاذ می‌شود؟

 کلیه مواد تقلبی یا فاسد یا موادی که مدت مصرف آن‌ها پایان‌یافته بلافاصله پس از کشف توقیف می‌شود و به نظر کارشناسان وزارت بهداشت می‌رسد.

اگر بر مبنای نظر آنان مواد مکشوفه برای مصارف انسانی یا حیوانی یا صنعتی قابل‌استفاده نباشد فوراً معدوم می‌شود. 

نظارت مأموران بهداشت بر اماکن و مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی چگونه است؟

مأموران وزارت بهداشت موظف می‌باشند متخلفين از مقررات بهداشتی را با ذکر موارد تخلف مسئول بهداشت محل معرفی کنند و مسئول بهداشت با بررسی گزارش و تأیید آن به صاحب مرکز یا مسئول مربوط اخطار می‌کند تا نسبت به رفع نواقص بهداشتی در مهلت معین‌شده اقدام کند البته این امر مانع از ارسال پرونده متخلف به دادگاه نیست.

چنانچه موارد تخلف در موعد مقرر برطرف نشود مسئول بهداشت محل مکلف است دستور تعطیل محل و مهروموم یا لاک و مهر آن را صادر کند و تنها پس از برطرف شدن نواقص و تأیید مسئول بهداشت محل از واحد مربوط رفع تعطیل و فک مهروموم خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

فاطمه آجرلو: عدالت حقوق به جای تساوی حقوق!

زنان باید حقوق خود را بشناسند

حقوق خانواده در اسلام

 

برچسب ها: حقوق، قانون، امنیت غذایی، حقوق شهروندی، مجازات، قانون گذاری، تخلف، قانون عرضه مواد غذایی فاسد، مواد آرایشی غیر بهداشتی تعداد بازديد: 335 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز