Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 06:01

14
شهریور
اتاق مـشاوره حقوقی

اتاق مـشاوره حقوقی

در ازدواج دائم به هر دلیلی مهر تعیین نشده باشد بعد از عقد، طرفین می‌توانند مهریه را به تراضی معین كنند.

فرید خدایی فر؛ وکیل پایه یک دادگستری

 

همسرم در زمان حیات منزلی را كه داشتیم به نام من كرد. الان بعد از فوت همسرم پدر ایشان می‌خواهد سند را باطل كند، آیا می‌تواند چنین كاری را انجام دهد؟ 
اگر دلایل شرعی و محكمه پسند داشته باشند مبنی بر اینكه من غیر حق سند منزل به نام شما تنظیم شده است و ملك متعلق به ایشان بوده است نه پسرش، احتمال امكان ابطال سند وجود دارد

آیا خانم‌‌ها به غیر از یك هشتم ارث، از زمینی هم ارث می‌برند؟ 
اگر فوت شوهر بعد از قانون جدید اصلاحیه قانونی مدنی بوده است ارث می‌برند.

آیا در ازدواج دائمی كه مهریه تعیین نشده باشد، می‌توان مهریه تعیین كرد؟ نحوه تعیین آن به چه صورت است؟
بله، در ازدواج دائم به هر دلیلی مهر تعیین نشده باشد بعد از عقد، طرفین می‌توانند مهریه را به تراضی معین كنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین بین آنها نزدیكی واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود كه برای تعیین آن باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به دیگرانی كه مثل او هستند از فامیل و غیره در نظر گرفته شود.

آیا با پرداخت قسمتی از مهریه و یا اولین قسط مهریه، حق حبس از بین می‌رود؟
در این مورد نظرات مختلفی وجود دارد و لیكن روال حاكم، دختر تا اتمام و دریافت كلیه مهریه‌اش حق حبس را دارد.

اگر مهریه خانمی مشخص نشود نمی‌توانند طلاقش بدهند؟
در رای صادر شده در مورد طلاق، در خصوص تمام حقوق مالی زوجه اعم از نفقه معوقه، زمان عده، مهریه به صورت پرداخت یكجای نقدی یا به طور اقساط، اجره‌المثل و یا نحله تصمیم لازم گرفته می‌شود. 

چطور می‌توانم حكم رشد پسرم كه 15 سال دارد را بگیرم؟ 
باید به دادگاه مراجعه فرمایید. در آنجا قاضی دادگاه سوالاتی متفرقه از پسرتان می‌نماید تا بلوغ عقلی و فكری وی را بررسی كند و در صورت لزوم جهت بررسی بیشتر به پزشكی قانونی معرفی می‌نمایند. در صورت نظر مساعد قاضی حكم رشد صادر می‌شود. 

آیا زنی كه نفقه و مهریه‌اش را بگیرد همسرش می‌تواند ازدواج مجدد كند؟
مرد باید ابتدا عدم تمكین همسرش را به دادگاه اثبات كند و بعد از آن دادخواست اذن ازدواج مجدد بدهد تا بررسی شود.
لیكن بر اساس بند 12 عقدنامه كه توسط مرد در قباله ازدواج به امضاء رسیده است در صورت ازدواج مجدد، همسرش طبق این وكالت اعطایی حق طلاق را خواهد داشت.

حق مسكن از سوی همسرم به من واگذار شده و در دفتر اسناد رسمی نیز ثبت شده است، ولی در سند ذكر شده این اقرار نامه است و فقط در نفس اقرار می‌باشد. سوالم این است آیا این اقرار نامه سند محكمی برای من محسوب می‌شود یا خیر؟ آیا طبق این سند هر جا من تعیین كنم همسرم همانجا باید زندگی كند؟ 
اقرارنامه اخذ شده از همسرتان دارای اعتبار و قانونی می‌باشد و مشكلی ندارد. بله، طبق این اقرارنامه محل اسكان را به عهده شما گذاشته و شما تصمیم گیرنده هستید كه در كجا زندگی كنید. در صورتی كه همسرتان به تعهد خود عمل نكند شما می‌توانید طبق همان اقرارنامه، اعمال حق نمایید.

كارهایی مثل ظرف شستن، لباس شستن و .... جزء وظایف زن است؟ 
خیر، از لحاظ شرعی و قانونی این امور بر عهده زنان نیست ولیكن جهت تداوم و حفظ كانون خانواده زنان امور خانه‌داری را انجام می‌دهند. همانگونه كه مردان نیز بعضی از كارهایی را كه در زندگی مشترك انجام می‌دهند جزء وظایف شرعی و قانونی‌شان نیست، ولی برای ایجاد محبت و تداوم بهتر زندگی انجام می‌دهند.

اگر دختری به واسطه عمل غیر مشروع، دیگر دوشیزه نبوده برای ازدواج شرعی آیا اذن ولی لازم است؟ 
شرعی یا غیر شرعی، از دست دادن بکارت به معنی سقوط اذن ولی است.

 

برچسب ها: ازدواج، نفقه، طلاق، مشاوره حقوقی، مهریه، دوشیزه تعداد بازديد: 1156 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز