Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:17

27
اسفند
آزمون تمیزی آشپزخانه (3)

آزمون تمیزی آشپزخانه (3)

گوشت چرخكرده گاو باید تا زمانی پخته شود كه دمای قسمت درونی آن به 160 درجه فارنهایت برسد، لذا برای این كار باید از یك ترمومتر حساس استفاده نمایید؛ زیرا ممكن است سطح بعضی از گوشت‌های چرخكرده در فرآیند پخت، قهوه‌ای شود، اما دمای بخش درونی آنها به دمای ایمن ن

مهندس مسیح انصاری  كارشناس ارشد صنایع غذایی

 


5- در صورتی كه جواب (ب) یا (ج) را انتخاب نموده‌اید، به خودتان 2 امتیاز بدهید. گوشت چرخكرده گاو باید تا زمانی پخته شود كه دمای قسمت درونی آن به 160 درجه فارنهایت برسد، لذا برای این كار باید از یك ترمومتر حساس استفاده نمایید؛

زیرا ممكن است سطح بعضی از گوشت‌های چرخكرده در فرآیند پخت، قهوه‌ای شود، اما دمای بخش درونی آنها به دمای ایمن نرسد. از طرف دیگر، برخی گوشت‌های چرخكرده كه فورا در دمای حدود 160 درجه فارنهایت (و یا حدود 70 درجه سانتیگراد) پخته می‌شوند، شاید رنگ صورتی خود را حفظ كنند، بنابراین رنگ گوشت نمی‌تواند معیاری برای ایمن بودن مصرف باشد. چنانچه گوشت چرخكرده پخته شده خود را از بیرون تهیه می‌نمایید، توجه كنید گوشت به طور كامل پخته شده باشد.

دمای ایمن برای سایر مواد غذایی عبارت است از:

 گوشت كبابی گوساله، گوسفند و گاو، همچنین استیك و قیمه قیمه آنها باید در دمای 145 درجه فارنهایت (63 درجه سانتیگراد) پخته شود و اگر در دمای 160 درجه فارنهایت (70 درجه سانتیگراد) پخته شود، مناسب می‌باشد. 
 گوشت چرخكرده گوساله، گاو و گوسفند در دمای 160 درجه فارنهایت (70 درجه سانتیگراد) مرغ در دمای 165 درجه فارنهایت (74 درجه سانتیگراد) ماهی در دمای 145 درجه فارنهایت(63 درجه سانتیگراد)

6- اگر جواب (د) یعنی خوردن محصولات پخته شده را انتخاب كرده‌اید، به خودتان2 امتیاز بدهید. پختن تخم‌مرغ یا محصولات غذایی حاوی تخم‌مرغ در دمای 160 درجه فارنهایت، باكتری‌ها را خواهد كشت. اگر شما جواب (الف) یا (ب) را انتخاب نموده‌اید، خود را در مقابل یك ریسك خطرناك بیماری قرار داده‌اید، بدین ترتیب كه سالمونلا (كه یك باكتری حاضر در پوست تخم‌مرغ است) می‌تواند از طریق خوردن تخم‌مرغ خام وارد بدن شود و شما را بیمار كند.

سایر مواد غذایی حاوی تخم‌مرغ از جمله غذاهای تولید خانگی (مانند بستنی، كیك كره‌ای، مایونز و ...) می‌توانند دارای سالمونلا باشند. و خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهند. البته همتای تجاری مواد غذایی كه در بالا نام برده شده، به دلیل اینكه معمولا با استفاده از تخم‌مرغ پاستوریزه شده و یا تخم‌مرغ‌هایی كه در دمای معین حرارت دیده‌اند (كه سبب كشتن باكتری‌ها می‌شود) تهیه شده‌اند، برای مصرف ایمن هستند.

همچنین این مواد غذایی تجاری ممكن است حاوی یك ماده اسیدی مانند سركه باشند كه باعث كشتن باكتری‌ها می‌شود. البته بهترین زمان برای تست كیك حتی در صورتی كه خمیر تهیه شده برای كیك، حاوی تخم‌مرغ پاستوریزه باشد، زمانی است كه عمل پخت بر روی خمیر انجام شده باشد، لذا جواب (ج) نادرست است، زیرا تست خمیر تجاری نپخته نمی‌تواند یك امتیاز هم نصیب شما نماید. 

برخی از راهنمایی‌های دیگر در مورد اطمینان از ایمن بودن تخم‌مرغ عبارتند از:

 فقط تخم‌مرغ‌هایی را كه در یخچال مغازه قرار دارند خریداری نمایید و خودتان نیز آنها را تا زمان پختن و مصرف حتما در یخچال نگهداری كنید. 

 تخم‌مرغ‌ها را به طور كامل بپزید، به طوری كه سفیده و زرده آنها كاملا سفت و پخته شوند و از حالت شل بودن خارج شوند. همچنین در صورت مخلوط كردن سفیده و زرده به هنگام پخت باید به گونه‌ای عمل شود كه حالت مایع بودن آنها آشكار نباشد. 

 غذاهایی را كه حاوی تخم‌مرغ هستند در دمای 160 درجه فارنهایت پخت نمایید.  چنانچه غذای خانگی حاوی تخم‌مرغ مانند بستنی و یا اِگ ناگ درست می‌‌كنید، ابتدا مخلوط شیر و تخم‌مرغ را تا دمای 160 درجه فارنهایت به صورت ملایم حرارت دهید. سپس سایر تركیبات را اضافه نمایید. 

7- چنانچه جواب (ج) یا (د) را انتخاب نموده‌اید، 2 امتیاز دریافت می‌كنید و اگر جواب (ب) را انتخاب كرده‌اید 1 امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید. سفید كننده‌های تجاری مانند وایتكس بهترین مواد بهداشتی برای آشپزخانه هستند، به شرط آنكه براساس دستورالعمل رقیق شده باشند.

این مواد در پاك كردن آشپزخانه از باكتری‌ها بسیار موثر هستند، استفاده از آب داغ (گرم) و صابون برای تمیز كردن (بهداشتی نمودن) آشپزخانه مؤثر است، اگرچه نمی‌تواند تمام باكتری‌ها را از بین ببرد. استفاده از آب تنها در تمیز كردن آشپزخانه ممكن است كثیفی ظاهری را از بین ببرد، اما در از بین بردن باكتری‌ها نقش ندارد. 

اكتری‌ها می‌توانند در حوله‌های آشپزخانه (دستگیره‌ها)، اسفنج‌ها و پارچه‌هایی كه در تمیزی آشپزخانه به كار می‌روند، زندگی كنند، به همین دلیل باید حوله‌ها و پارچه‌های آشپزخانه را قبل از استفاده مجدد آنها، شستشو داد و یا از حوله‌های كاغذی (دستمال كاغذی) برای پاكیزه كردن آشپزخانه استفاده نمود و سپس آنها را دور ریخت. اسفنج‌ها را باید هر چند هفته یكبار عوض نمود. 

8- جواب‌ (الف) صحیح است. با انتخاب آن، به خودتان 2 امتیاز بدهید. 

 

برای خواندن بخش اول - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش پنجم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تمیز کردن خانه، آزمون تمیزی آشپزخانه، تميز كردن آشپزخانه، تمیزکردن سریع خانه، راهکار ساده برای تمیز کردن خانه، بررسی تاثیر دما بر مواد غذایی، نکات مهم در ایمنی غذا، بررسی دما بر مواد غذایی تعداد بازديد: 814 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز