Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:09

14
آبان
رنگی که حسادت خانم ها را برمی انگیزد

رنگی که حسادت خانم ها را برمی انگیزد

این امر که مردان زنانی را که رنگ قرمز بر تن دارند، جذاب تر می یابند، چندان تازه نیست. اما حالا نتیجه یک پژوهش علمی جدید نشان می دهد که زنان نیز در نگاه اول دیگر زنانی را که رنگ قرمز به تن دارند، جذاب تر اما در عین حال “تهدیدکننده” درمی یابند.

 یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی اندرو الیوت، از دانشگاه راچستر واقع در ایالت نیویورک، تأثیر رنگ قرمز روی 660 زن از فرهنگ های گوناگون را بررسی کردند. در مرحله اول حدود 200 زن شرکت کننده در این پژوهش که بین 18 تا 65 سال داشته اند، بایستی زنی را در لباس سفید و قرمز ارزیابی می کردند.

در پرسشنامه ای که به صورت آنلاین در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت، آنها می باید تخمین می زدند که زن نشان داده شده در تصویر تا چه میزان علاقمند به رابطه جنسی است.

نتیجه به دست آمده حاکی از آن بود که این زن در لباس قرمز بیش از زمانی که لباس سفید یا سبز به تن داشت ، از نظر جنسی “تحریک کننده” برآورد شده بود. پژوهشگران برای سنجش این امر که آیا این موضوع به افزایش حسادت و رقابت منجر می شود، دو آزمایش دیگر را ترتیب دادند.

به گفته آدام پزدا، یکی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی، تعبیری که برای حس حسادت در این تحقیق به کار گرفته شد، نحوه نظر دادن و صحبت کردن شرکت کنندگان در مورد شخص دیگر بوده، به طوری که منجر به ارائه تصویری تحقیرآمیز، نامطبوع یا مزاحم از آن شخص شود.

“تهدیدگر” رابطه

برای سنجش این موضوع، شرکت کنندگان بایستی حدس می زدند که احتمال خیانت زن با لباس قرمز یا سفید به مردان تا چه اندازه است. در مرحله بعد پژوهشگران تنها نظر شرکت کنندگانی را که خود در یک رابطه به سر می بردند، جویا شده و از آنها پرسیدند که تا چه اندازه مایلند زن نمایش داده شده را به همسر یا دوست پسر خود معرفی کرده یا آنها را برای مدتی با یکدیگر تنها بگذارند.

در هر دو بار شرکت کنندگان میزان وفاداری زنی را که لباس قرمز به تن کرده بود، جدی تر زیر سئوال برده و همچنین عنوان کرده بودند که تمایلی برای تنها گذاشتن همسر یا دوست پسر خود با زنی سرخ پوش را ندارند.

اندرو الیوت و گروه تحقیقاتی اش در مقاله ای که در نشریه ” Personality and Social Psychology Bulletin” به چاپ رسید، نوشته اند که این آزمایش ها بیانگر آن بوده اند که هر دو جنس مذکر و مؤنث رنگ قرمز را به عنوان رنگ مخابره کننده پیام های جنسی ارزیابی می کنند. آنها اضافه کرده اند که به طور قطع نمی توان گفت که چنین برداشتی حاصل شرایط اجتماعی است یا مکانیسم های بیولوژیکی، اما احتمال داده اند که هر دوی این عوامل در حصول چنین نتیجه ای دخالت داشته باشند.

به گفته این دانشمندان مقایسه رنگ قرمز با رنگ های دیگر نظیر زرد، آبی یا سیاه نیز از این منظر جالب خواهد بود به ویژه آنکه سیاه نیز همچنین رنگی “سکسی و شیک” شناخته می شود. نویسندگان مقاله خاطرنشان کرده اند که بایستی همچنین این نکته نیز در نظر گرفته شود که رنگ قرمز در فرهنگ های مختلف بیانگر چه خصوصیاتی در مورد یک فرد است.

نکته قابل تأمل دیگر نیز که نیاز به بررسی بیشتر دارد، تأثیر رنگ قرمز در جذاب نشان دادن یک شخص است؛ به این معنی که آیا تنها صرف پوشیدن رنگ قرمز می تواند موجب جذابیت بیشتر در فرد شود؟

به نوشته تیم تحقیقاتی دکتر اندرو الیوت انتخاب رنگ لباس در هر حال می تواند در زندگی روزمره موجب بروز تأثیرات جانبی ناخواسته شود.

این نکته که آیا لباس قرمز در زندگی روزمره واقعا منجر به بروز اختلاف و درگیری میان زنان یا تقدم بخشی به یک شخص شود، در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفته اند.

 

منبع : بهداشت نیوز

برچسب ها: زنان، رنگ قرمز، رنگ لباس، رابطه جنسی، علاقه زنان، حسادت زنانه تعداد بازديد: 762 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز