Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 21:29

10
مرداد
اسموک دوزی (چروک پارچه)

اسموک دوزی (چروک پارچه)

اسموک دوزی را می توان با هر نوع پارچه ای انجام داد، اما این طرح روی پارچه های نازک و پارچه هایی که چندان حالت کشی نداشته باشند، به راحتی انجام می شود.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

مرحله اول

انتخاب پارچه و نخ

برای این کار بهتر است از نخ های گلدوزی استفاده کنید. زیرا کوک هایی که روی پارچه می زنید، باید مانند خطوط نقطه چین، کاملا مشخص باشند.

برای دوخت اسموک باید 2.5 تا 3 برابر از اندازه مورد نظرتان، پارچه انتخاب کنید.

اگر هم نمی خواهید در پایان کار خطوط مشخص باشند، از نخ های نازک و معمولی و دقیقا همرنگ پارچه تان استفاده کنید.

نقطه گذاری

با استفاده از یک مداد شبکه ای از نقاط با فاصله ای یکسان از هم، روی بخشی از پارچه که می خواهید طرح اسموک را روی آن پیاده کنید، بکشید.

در انتها این شبکه باید به شکل مربع و یا مستطیل دربیایند. نقاط را می توانید نزدیک یا دور از هم بکشید (تصویر 1).

همچنین مراقب باشید نقاط بالا و پایین نباشند و هر ردیف از نقاط کاملا در یک خط قرار داشته باشند، در غیر اینصورت طرح تان در انتها کج و کوله در می آید.

برخی از افراد برای اینکه کارشان کاملا درست و بی نقص از آب درآید از کاغذهای رسم و خط کش استفاده می کنند و نقاط مورد نظر را روی پارچه پیاده می کنند.

مرحله دوم: ایجاد چروک در پارچه

شروع دوخت

بعد از اینکه سوزن تان را نخ کردید و انتهای نخ را گره زدید، از زیر اولین نقطه، نخ را بیرون آورید و وارد نقطه دیگر شوید و کار را تا انتها ادامه دهید.

این کار را برای تمام نقطه چین های هر ردیف انجام دهید و در پایان هر ردیف، انتهای نخ را کاملا محکم کنید، تا کوک ها از هم باز نشوند (تصویر 2).

چروک کردن پارچه

اکنون برای چروک کردن پارچه، نخ های دو ردیف اول از کوک ها را بکشید تا پارچه جمع و چروک شود. مراقب باشید نقاط روی پارچه، بالای هر چروک قرار بگیرند.

سپس این نقاط را- دوبه دو- با نخ چندبار کوک بزنید و سفت و محکم کنید. یا می توانید روی آنها را با وسایل تزئینی مانند مروارید بدوزید و علاوه بر محکم کردن کار، ظاهر زیبایی نیز به آن بدهید (تصویر 3).

نکته: برای اینکه بتوانید به چروک های پارچه طرح های زیبایی بدهید، روش های مختلفی وجود دارد. در واقع طرح های اسموک دوزی متنوعی هست.

ساده ترین آن، درست کردن چروک های لوزی (یا به شکل کندوی عسل) می باشد.

برای این کار ابتدا باید دو نقطه از ردیف اول را باهم بدوزید و تا انتهای ردیف، دو تا دوتا از نقاط را بدوزید.

سپس در ردیف بعدی، نقاطی را بدوزید که با نقاط بالا کاملا در یک مسیر نباشد و یک نقطه جلوتریا عقب تر باشد (تصویر 4).

در انتها روی گره ها را منجوق یا مروارید دوزی کنید (تصویر 5).

 

برچسب ها: کار هنری، آموزش هنر، هنر و خلاقیت، هنر در خانه، کار دستی، اسموک دوزی، چروک پارچه تعداد بازديد: 11676 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این کار هنری چیست؟

فیلم روز
تصویر روز