Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 03:23

8
فروردین
آموزش دوخت جا جواهری

آموزش دوخت جا جواهری

اگر امسال تابستان قصد مسافرت دارید و می خواهید برخی از جواهرات تان را همراه خود ببرید اما نگران هستید که مبادا مثلا گوشواره تان گم شود و یا زنجیر گردن بند تان به هم گره بخورد، نگران نباشید زیرا برای این موضوع راه حلی هست.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

اگر امسال تابستان قصد مسافرت دارید و می خواهید برخی از جواهرات تان را همراه خود ببرید اما نگران هستید که مبادا مثلا گوشواره تان گم شود و یا زنجیر گردن بند تان به هم گره بخورد، نگران نباشید زیرا برای این موضوع راه حلی هست.

داشتن یک جاجواهری دوخت خودتان مشکل شما را حل می کند و می توانید بدون هیچ زحمتی چواهرات تان را درون آن قرار داده و در چمدان مسافرتی تان مرتب بگذارید.

این جاجواهری کوچک که در اندازه 15 در 23 سانتی متر است به اندازه کافی برای تمام جواهرات تان جا دارد و همه جواهرات گرانقیمت تان را محکم در خود نگه می دارد. در عین حال هم آنقدر جمع و جور است که در سفر مزاحمتی محسوب نمی شود (شکل 1). 

در قسمت بالای آن روی یک نوار چرمی می توانید چهار جفت گوشواره میخی قرار دهید و کمی پایین تر با استفاده از یک جا انگشتری، انگشترهایتان را نگهدارید. هر دو نوار فوق نیز سر جایشان محکم قرار گرفته اند (شکل 2). 

کمی پایین تر هم جایی برای نگهداری گردن بندها در نظر گرفته شده است. گردن بندتان را به دور نوار موجود ببندید و بخش انتهایی آن را درون جیب زیر این نوار قرار دهید (شکل 3). 

در انتهای این جاجواهری می توانید النگو، گوشواره های آویزان و یا جواهرات بزرگترتان را درون یک جیب بزرگ قرار دهید و زیپش را ببندید. بدین ترتیب دیگر در چمدان تان گم نمی شوند (شکل 4). 

طرز دوخت جاجواهری

اگر می خواهید شما هم یکی از این جاجواهری داشته باشید، با طی کردن مراحل زیر، می توانید آن را بدوزید.

وسایل لازم

پارچه اصلی به رنگ دلخواه به طول 56 و عرض 46 سانتی متر

پارچه ای برای آستری به طول 56 و عرض 46 سانتی متر

لایی چسب به طول 56 و عرض 46 سانتی متر

یک عدد زیپ 23 سانتی متری

یک نوار اریب به طول 46 سانتی متر

یک نوار اریب دولا  به طول 229 سانتی متر (برای دوخت دور تا دور جا جواهری و بند آن)

یک نوار کوچک چرمی

یک پانچ مخصوص پارچه های چرمی (برای ایجاد سوراخ های کوچک روی پارچه)

23 سانتی متر وینیل

کمی پنبه

طرز دوخت

کار را با برش پارچه شروع کنید. برای این کار شما باید:

از پارچه اصلی، آستری و لایی چسب، تکه ای به طول 43 و عرض 23 برش بزنید.

یک تکه  پارچه 19 در 8 سانتی متر از پارچه اصلی برای انگشترها برش بزنید.

3 تکه پارچه 9 در 23 سانتی متری نیز برای گردن بندها برش بزنید.

یک نوار 2.5 در 16.5 سانتی متری برای نگهداری از گوشواره ها برش بزنید.

از پارچه وینیلی هم یک تکه 23 در 13 سانتی متر آماده کنید.

به وسیله یک فنجان، 4 گوشه هر سه پارچه اصلی، آستری و لایی چسب تان را برش بزنید (شکل 5). 

وینیل را مانند شکل روی زیپ قرار دهید و کوک بزنید. سپس با نوار اریب یک لا روی دوخت کوک زده تان را بدوزید تا کار محکم و تمیز شود (شکل 6). 

توجه: هنگام کار با وینیل، هرگز به آن سوزن ته گرد نزنید، زیرا در آن سوراخ هایی به وجود می آورد که پابرجا می مانند. به جای سوزن از کلیپس یا گیره کاغذ استفاده کنید.

اکنون وینیل را روی پارچه آستری قرار دهید و مراقب باشید گوشه های گردشان درست روی هم قرار بگیرند. باقی نوار اریب یک لای باقیمانده را روی قسمت بالایی زیپ بدوزید (شکل 7). 

مرحله بعد، دوخت بخش نگهدارنده گردن بند است. یک تکه پارچه 9 در 23 سانتی متری را که قبلا آماده کرده بودید را از وسط تا بزنید و لبه های آن را به یک طرف برده و روی جا جواهری بدوزید.

دو تکه پارچه 9 در 23 سانتی متری دیگر را هم رو در رو قرار داده و دو طرفش را از پشت پارچه ها  بدوزید و سپس روی پارچه را برگردانید. اکنون دو طرف نوار پهن آماده شده را روی جاجواهری در مکان خود بدوزید.

دوخت های بعدی را مانند خط های تیره روی شکل انجام دهید (شکل 8). 

به وسیله پانچ، در وسط نوار چرمی، 8 سوراخ ایجاد کنید و البته جا برای دوخت دو طرف پارچه به روی جاجواهری باقی بگذارید (شکل 9). 

اکنون نوبت دوخت نوار مخصوص انگشترها است. تکه پارچه 8 در 19 سانتی متری را از وسط تا بزنید و لبه های روی هم آمده را بدوزید. سپس مانند شکل  آن را از وسط صاف و پرس کنید. 

 درون این نوار را که به صورت لوله درآمده است پر از پنبه ، به اندازه ای که از درون انگشترهایتان بتواند رد شود، کنید. سپس نوار را مانند شکل به روی جاجواهری قرار داده و با دوخت محکم کنید. بالای این نوار هم، نوار چرمی آماده شده تان را بدوزید (شکل 11). 

اکنون با اتو به پشت پارچه اصلی جاجواهری، لایی چسب آماده شده تان را بچسبانید. سپس لایه آستری را زیر آن قرار داده و لبه هایشان را با هم کوک بزنید.

هنگام کوک زدن مراقب باشید که تمام لبه های نوارهای دوخته شده روی جا جواهری به زیر کوک بروند و وقتی پارچه را برمی گردانید، لبه نوارها درون دوخت قرار گرفته باشند.

تمام دوخت های این قسمت را مانند خطوط مشخص شده روی شکل انجام دهید (شکل 12). در پایان کار با استفاده از نوار اریب، دورتا دور کار را بدوزید و با این دوخت، لبه های جاجواهری را تمیز و مرتب نمایید. 

برای دوخت بند این جاجواهری از نوار اریب دولایه استفاده کنید و آن را مانند شکل، در پشت جاجواهری (از طول) بدوزید (شکل 13). 

اکنون جاجواهری تان آماده است و می توانید جواهرتان را درون آن گذاشته و بندش را محکم ببندید. مطمئن باشید که جواهرات تان هرگز گم نخواهند شد و یا زنجیرهای گردن بندهایتان به هم نمی پیچند (شکل 14).

 

 

برچسب ها: کار هنری، هنر در منزل، هنر و خلاقیت، کار دستی، آموزش دوخت جا جواهری، جای جواهرات، طرز دوخت جاجواهری تعداد بازديد: 3207 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز