Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 13:28

3
اسفند
ساخت عروسك پارچه‌ای

ساخت عروسك پارچه‌ای

حدود 25 سانتیمتر پارچه برای بدن عروسك (اگر می‌خواهید عروسك را درست كنید و به كسی هدیه بدهید به خاطر داشته باشید كه بچه‌‌ها تنوع رنگی را دوست دارند، پس می‌توانید پارچه مخصوص بدن عروسك‌ها را از رنگ‌های مختلف انتخاب كنید

وسایل مورد نیاز

 

حدود 25 سانتیمتر پارچه برای بدن عروسك (اگر می‌خواهید عروسك را درست كنید و به كسی هدیه بدهید به خاطر داشته باشید كه بچه‌‌ها تنوع رنگی را دوست دارند، پس می‌توانید پارچه مخصوص بدن عروسك‌ها را از رنگ‌های مختلف انتخاب كنید و حتی برای موهای عروسك‌ها نیز از رنگ‌های متنوع استفاده كنید. بگذارید هر یك از عروسك‌ها با دیگری فرق داشته باشد و منحصر به فرد باشد).

تكه‌های كوچك پارچه‌های رنگی برای لباس عروسك

الیاف برای پر كردن بدن عروسك

كاموا برای موها

رنگ پارچه (برای كشیدن صورت و كفش‌ها البته اختیاری)

روبان به انتخاب خودتان

دستور كار

پارچه‌های مورد نظرتان را برش بزنید.

دو تكه برای قسمت سر عروسك از پارچه رنگ بدن

چهار تكه برای دست‌های عروسك از پارچه رنگ بدن

چهار تكه برای پاهای عروسك از پارچه رنگ بدن

چهار تكه برای آستین‌های لباس عروسك از پارچه پیراهن عروسك

دو تكه برای پیراهن عروسك

از كاموایی كه انتخاب كرده‌اید برای موهای عروسك یك دسته بردارید یا اینكه یك دسته درست كنید. طول این دسته كاموا باید به اندازه‌ای باشد كه شما دوست دارید موهای عروسك به همان بلندی ‌باشد. هر كدام از رشته‌های كاموا باید به اندازه‌ای باشد كه از یك طرف شروع شود و به طرف دیگر ختم ‌شود.

موها را درست در وسط قسمت مربوط به سر عروسك قرار بدهید و بعد یك دوخت صاف از وسط كامواها (به جای فرق وسط) بروید. این بخش كار شاید كمی سخت باشد ولی با كمی دقت و حوصله می‌توانید آن را به راحتی انجام دهید. در اینجا دوبار این بخش را دوخت زد‌ه‌ایم تا مطمئن باشیم كه تمام رشته‌های كاموایی سفت و محكم دوخته شده‌اند.

در طرف دیگر سر عروسك، قسمت چتری موها را بدوزید. درست به همان شكل كه در تصویر می‌بینید (ممكن است ابتدا موهای مربوط به چتری‌ها كمی بلند باشند ولی در آخر آنها را با قیچی مرتب و كوتاه می‌كنید).

قسمت‌های مربوط به آستین‌ها را در دست بگیرید و شروع به دوختن آنها كنید. قسمت مربوط به پارچه پیراهن عروسك را به قسمت بدن عروسك از تكه‌های مربوط به دست‌ها به هم بدوزید. بعد از دوختن این قسمت‌ها حالا دو طرف مربوط به هر كدام از دست‌ها را از قسمت روی پارچه، روی هم قرار دهید و دورتادور آنها را بدوزید. از قسمت پایین دست‌ها یك بخش كوچك را ندوزید یعنی جائیكه قرار است آستین‌ها به بدن عروسك وصل شوند این بخش باید باز بماند. حالا آنها را به رو برگردانید و بعد اتو بزنید تا قسمت دوخت‌ها خوب بخوابد و بعد داخل دست‌ها را پر كنید.

همین كارها را در مورد پاها نیز به همین شكل انجام دهید تا پاها نیز كامل شوند. توجه داشته باشید كه قسمت‌های منحنی و گوشه‌ها را خوب انجام دهید و بعد آنها را نیز به رو برگردانید. در قسمت پایین سر از بخش پیراهن یعنی بدن عروسك را بدوزید. قسمت‌های روی پارچه‌، روی هم قرار بگیرند شروع به دوختن كنید و بعد قسمت‌های اضافی را بگیرید.

حالا دست‌ها را به بدن عروسك بدوزید. البته قبل از دوختن شما قسمت‌های دست و پا را با الیاف پر كنید. دوبار چرخ بگیرید تا كاملا سفت و محكم شوند. حالا نوبت آن رسیده است كه قسمت پشت عروسك را به قسمت جلو بدوزید. به هنگام دوخت زدن موها را طوری مرتب كنید كه زیردوخت نرود. دورتادور كار (پشت و جلوی عروسك) را با سوزن ته‌گرد به هم وصل كنید تا راحت‌تر دوخت بزنید. قسمت پایین را كمی باز نگه دارید. همانطور كه در شكل نشان داده شده است، تمام قسمت‌هایی كه سوزن ته‌گرد زده‌اید را با دقت دوخت بزنید. حالا عروسك را به رو بر گردانید.

پاها را نیز مثل دست‌ها ابتدا با سوزن ته‌گرد به بدن عروسك وصل كنید و بعد بدوزید.

حالا نوبت آن رسیده است كه موها را ببندید. آنها را مرتب كنید (رشته‌های كاموا مرتب و منظم باشند). هر دسته از موها را در یك طرف عروسك با نخ ببندید و بعد از آنكه مطمئن شدید هر دو طرف موها یك اندازه هستند با یك روبان به هر رنگی كه دوست دارید آنها را ببندید. در اینجا قبل از بستن روبان‌ها هر دو طرف از موها را با نخ و سوزن 5 بسته و دوخته‌ایم.

بعد از اتمام كار دوخت و دوز، وقت آن رسیده است كه روی صورت عروسك اجزاء‌ صورتش را بكشید. ما در اینجا از رنگ پارچه‌‌ای استفاده كرده‌ایم چرا كه روی پارچه خیلی خوب می‌شود.

كار درست كردن عروسك تمام شده است شما می‌توانید به دلخواه هر بخش را كه دوست دارید تغییر دهید.

 

برچسب ها: هنر و خلاقیت، خیاطی، کاردستی برای کودک، ساخت عروسک پارچه ای، عروسک با پارچه رنگی، ساخت عروسک ساده، ساخت عروسک تعداد بازديد: 2267 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز