Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:17

1
دی
كوسن پروانه ای

كوسن پروانه ای

یك طرح پروانه‌ای منجوق‌دوزی شده به گوشه‌های كوسن ابریشمی زیبا، افزوده می‌شود كه زیبایی آن را چند برابر می‌كند.

كوسن پروانه ای

 

 

یك طرح پروانه‌ای منجوق‌دوزی شده به گوشه‌های كوسن ابریشمی زیبا، افزوده می‌شود كه زیبایی آن را چند برابر می‌كند. منجوق دوزی این پروانه نه تنها باعث منحصر به فرد شدن كوسن‌هایتان می‌شود بلكه باعث می‌شود كه یكی از وسایل دكوری منزل‌تان شیك‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد. شما می‌توانید تعداد بیشتری كوسن تهیه كنید و آنها را روی تخت‌خواب و یا كاناپه قرار دهید و یا حتی می‌توانید طرح كوسن‌ها را متفاوت انتخاب كنید. برای كشیدن پروانه مورد نظر بهتر است كه كاغذ را از وسط تا كنید، یك طرف پروانه را بكشید و یك طرف دیگر را درست از روی آن قیچی كنید تا بال‌های پروانه كاملا متقارن هم باشند. اگر می‌خواهید به جای طرح پروانه از پرنده، گل و یا هر طرح دیگری استفاده كنید، بهتر است كه به همین شیوه تقارنی عمل نمایید. حتی می‌توانید همان طرح را روی دمپایی راحتی خانگی‌تان نیز پیاده كنید.

 

وسایل مورد نیاز

 

 مداد، كوسن ابریشمی، سوزن،حلقه قلاب دوزی (اختیاری)،سوزن منجوق دوزی، نخ (معمولی)، نخ نقره‌ای

 

مهره‌ها

 

 منجوق گرد حبابی‌شكل (برای سر پروانه)  10 میلی‌متری؛ 1 عدد

 منجوق تخم‌مرغی شكل كشیده و بلند (برای بدن پروانه) 6×23 میلی‌متری؛1 عدد

 منجوق كوچك نوك‌تیز (شبیه نوك پیكان)؛ 10 عدد

 تركیبی از منجوق‌های ریز (آبی، نقره‌ای، خط‌دار نقره‌ای،‌هفت رنگ و...)

 منجوق الماسی شكل مسطح؛  2 عدد

 منجوق‌های شبیه دانه جو در اندازه 0/3 ؛ 4 عدد

 منجوق‌های قلبی شكل 10 میلی‌متری؛  4 عدد

 پولك‌های هفت رنگ؛  12 عدد

 منجوق‌های قطره‌ای شكل‌آبی؛  10 عدد

 منجوق‌های كریستالی كوچك 3 میلی‌متری (برای شاخك‌ها) ؛ 2 عدد

 ستاره‌های 6 میلی‌متری؛ 26 عدد

 

 

مراحل انجام كار

 

1- طرح مورد نظر را روی پارچه قرار دهید و با سوزن آن را در نقطه مورد نظر محكم و سفت كنید. بهتر است كه طرح پروانه در گوشه كوسن باشد. حالا بامداد دورتادور طرح را روی كاغذ بكشید. در حین كشیدن می‌توانید یك دست را در قسمت پایین بگیرید تا پارچه و طرح پروانه بهتر روی هم سوار شوند حتی می‌توانید از حلقه قلاب‌دوزی استفاده كنید تا راحت‌تر اینكار را انجام دهید.

2- اولین منجوق كه قسمت بدن پروانه است و شكل كشیده و بلند دارد را روی قسمت مربوط به آن بدوزید و از منجوق گرد حبابی شكل برای سر پروانه استفاده كنید و آن را در قسمت بالای منجوق قبلی بدوزید و بعد منجوق كوچك نوك تیز (شبیه سر پیكان) را در قسمت پایین بدنه به عنوان دم بدوزید. سپس چند بار دیگر منجوق‌ها را روی پارچه بدوزید تا مطمئن شوید كه كاملا سفت شده‌اند و نخ ابریشمی پاره نمی‌شود.

3- یك رشته بلند و دو لایه از نخ معمولی را بردارید. از سوزن رد كنید و سر آن را به هم گره بزنید. از قسمت داخل (پشت) پارچه سوزن را به قسمت بیرون حركت دهید تا گره مورد نظر پشت كار بیفتد و از قسمت گردن پروانه (زیر سر) شروع به عبور دادن منجوق‌های ریز كنید تا جاییكه برای دورتادور بالا و قسمت دایره‌ای شكل وسط بال‌ها، كافی باشد. حالا نخ را در قسمت پایین بدن پروانه (دم) از روی پارچه به پشت عبور دهید و دوباره گره بزنید تا باز نشود.

4- از قسمت گردن پروانه شروع كنید و رشته منجوقی موردنظر را روی قسمت بالهای پروانه و درست روی خطی كه قبلا با مداد روی پارچه ایجاد كرده‌اید، با نخ و سوزن روی كار سوار كنید. تقریبا هر 3-2 منجوق یكبار یك كوك بزنید؛ یعنی نخ و سوزن را از بین آنها عبور دهید. به این صورت كارتان محكم می‌شود و البته شكل و حالت بال‌های پروانه ثابت می‌ماند. طرف دیگر بال‌های پروانه را نیز درست به همین شكل منجوق دوزی كنید.

5- برای تزئین بیشتر بال‌های پروانه، یك منجوق الماسی شكل مسطح را در قسمت حلقه‌ای شكل بال‌های هر طرف قرار بدهید و آن را نیز بدوزید. آن طرف را نیز به همین صورت بدوزید و بعد منجوق‌های مروارید شكل را به قسمت بیرون حلقه‌ها اضافه كنید (طوری كه جهت‌شان نیز رو به بیرون باشد) هر كدام از این منجوق‌ها رو به قسمت نوك هر یك از بال‌های پروانه قرار بگیرند (4 عدد)

6- در قسمت نوك هر یك از بال‌ها (بالا و پایین، ‌چپ و راست) یك منجوق قلبی شكل ولی در قسمت داخل بال‌ها بدوزید. جهت منجوق‌ها رو به داخل باشند و حالا بالای قلب‌ها در بخش خارجی بال‌های پروانه چهار منجوق باریك آبی‌رنگ را بدوزید. (مطابق شكل)

7- در این مرحله از كار نیاز به نخ دولایه نقره‌ای دارید تا با استفاده از آن دو شاخك پروانه را روی كار ایجاد كنید. اینكار را با كوك اول از قسمت سر پروانه شروع كنید. فراموش نكنید كه به نخ حالت قوسی شكل سر شاخك‌ها را بدهید. حالا با نخ معمولی روی شاخك‌ها، چند كوك ریز بزنید تا هم شكل موردنظر از شاخك‌ها ایجاد شود و هم كارتان سفت و محكم شود. بعد می‌توانید یك منجوق كریستالی كوچك را به انتهای هر یك از شاخك‌ها بدوزید تا ظاهر كار آراسته‌تر و جذاب‌تر شود.

8- از قسمت نوك هر یك از منجوق‌های شبیه دانه‌‌های جو كه در قسمت‌های بیرون حلقه‌ها دوخته بودید تا قسمت نوك هر یك از بال‌ها، یك ردیف پولك بدوزید، سوزن را درست از سوراخ وسط پولك‌ها رد كنید، یك منجوق ریز را از سوزن عبور دهید تا روی پولك قرار بگیرد و دوباره سوزن را از سوراخ پولك رد كنید. این منجوق باعث می‌شود تا پولك سر جایش محكم شود و بازی نداشته باشد.

9- برای آنكه درخشش كار بیشتر شود در طول خطی كه با پولك ایجاد كرده‌اید، منجوق‌های قطره‌ای شكل كه حالت كشیده و نوك‌تیز دارند را بدوزید. منجوق‌های آبی برای بال‌های پایینی و منجوق‌های یاسی برای بال‌های بالایی. برای محكم شدن این منجوق‌ها می‌توانید یك دوخت ضربدری روی آنها ایجاد كنید، تا كاملا سفت شوند.

10- از پولك‌های باقیمانده می‌‌توانید برای پر كردن هر فضایی از كار كه دوست دارید استفاده كنید. می‌توانید از تصویر كامل شده استفاده كنید و جاهای مورد نظر را مطابق با آن پولك دوزی كنید.

11- وقتی كه پروانه به اتمام رسید، می‌توانید ستاره‌های كوچك را در تمام اطراف كار و گوشه كوسن به صورت پراكنده، بدوزید. سعی كنید ستاره‌‌ها را به صورت تقارنی در اطراف پروانه بدوزید تا مرتب‌تر به نظر برسند.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، كوسن پروانه ای تعداد بازديد: 1416 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز