Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 10:08

24
اسفند
تخم مرغ رنگی راه راه

تخم مرغ رنگی راه راه

در این مقاله می‌خواهیم از تخم‌مرغ‌های رنگی زیبا برای آماده كردن سفره هفت‌سین استفاده كنیم. یكی از روش‌‌های مورد علاقه برای رنگ كردن تخم‌مرغ‌ها استفاده از رنگ غذا یا برخی پودرهای رنگی خاص است.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

انواع تخم‌مرغ و آماده كردن آنها
برای این كار باید به دنبال تخم‌مرغ‌های سفید كه پوسته سبك دارند بگردید. از تخم‌مرغ‌هایی كه تاریخ مصرف‌شان گذشته استفاده نكنید. برای این منظور می‌توانید از تخم بلدرچین استفاده كنید. چرا كه استفاده از آنها نیزسفره شما را بسیار زیبا می‌كند. 

وسایل مورد نیاز
تخم‌مرغ یا تخم بلدرچین پخته                                 6-12 عدد
سركه سفید                                                        1 قاشق سوپخوری
آب سرد                                                               به اندازه كافی
روزنامه باطله                                                       مقداری
سینی یا بشقاب كوچك                                          1 عدد
دستمال كاغذی                                                    6-8 عدد
ظرف شیشه‌ای پیركس (مقاوم به حرارت)                 4-5 عدد
قاشق سوپخوری                                                   1 عدد
دستكش پلاستیكی                                               1 جفت
شیشه رنگ غذا (به رنگ‌های زرد، قرمز،‌ آبی و سبز)
سركه                                                                 4 قاشق سوپخوری
آب جوش                                                             2 فنجان
نوار پلاستیكی (در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف)     2-5 عدد

روش كار
تخم‌مرغ‌ها را داخل آب سرد بگذارید و بعد سركه سفید را به آنها اضافه كنید و بگذارید به مدت 9 دقیقه بجوشند (برای تخم‌بلدرچین 3 دقیقه كافی است). سپس آنها را از آب خارج كنید. اینكار ممكن است كمی شلوغ‌كاری و كثیف‌ كردن داشته باشد، مخصوصاً اگر به همراه كودك‌تان آن را انجام دهید.

پس در صورت تمایل محیط اطراف خود را از قبل با كمی روزنامه باطله بپوشانید تا در حین كار كثیف نشوند. روی بشقاب یا سینی مورد نظر خود را با دستمال‌های كاغذی بپوشانید. دستمال‌ها را روی هم قرار دهید، چرا كه قرار است تخم‌مرغ‌های رنگی در این بخش تمیز و خشك شوند. برای كار كردن بهتر است از دستكش پلاستیكی استفاده كنید، ‌چرا كه رنگ‌ها می‌توانند روی خلل و فرج ناخن‌ها نفوذ كنند و ظاهر دست‌های‌تان را نامرتب نشان دهند.

رنگ كردن
چه از رنگ‌های پودری استفاده كنید و چه از رنگ غذا، ‌آماده كردن رنگ یك روش و شیوه دارد، اگرچه رنگ‌های پودری همواره طبق دستورالعمل خاصی آماده می‌شوند كه روی بسته‌بندی‌شان ذكر می‌شود ولی به طور معمول باید پودر رنگ را در یك دوم فنجان آب جوش حل كرد و یك قاشق سوپخوری سركه سفید به آن اضافه نمود.

شیشه‌های رنگ را در چهار ظرف پیركس (مقاوم در برابر حرارت) به طور جداگانه‌ بریزید. روی آنها یك دوم فنجان آب جوش بریزید و بعد سركه را اضافه كنید. حالا شما برای رنگ كردن تخم‌مرغ‌ها آماده هستید.

رنگ‌آمیزی و ایجاد طرح

رنگ‌آمیزی تك‌رنگ

چه از رنگ‌هایی مثل پاستیل یا مداد رنگی استفاده كنید و یا اینكه از رنگ‌های غلیظ‌تر مثل رنگ‌های پودری و رنگ غذا استفاده كنید، در هر صورت مهمانان شما جذب تخم‌مرغ‌هایتان خواهند شد، تخم‌مرغ‌هایی كه به شكل رنگین‌كمان رنگ شده‌اند. رنگ‌ها را با هم تركیب كنید و یا حتی برای پررنگ‌تر شدن، آنها را دوباره در رنگ فرو ببرید و یا رنگ كنید. از این كار به همراه كودك‌تان نهایت لذت را ببرید و با او تفریح كنید.

در پایان كار برای آنكه تخم‌مرغ‌ها جلا‌دار و براق به نظر برسند، می‌توانید مقدار كمی روغن گیاهی روی آنها بمالید، البته بعد از آنكه رنگ‌ها كاملاً خشك شدند. برای رنگ كردن، هر یك از تخم‌مرغ‌ها را در ظرف شیشه‌ای رنگ مورد نظرتان فرو ببرید و بگذارید به مدت 10 ثانیه داخل رنگ بمانند.

بعد تخم‌مرغ‌ها را با قاشق از ظرف بیرون آورید و بعد به رنگ روی آنها توجه كنید. خواهید دید كه تخم‌مرغ‌های سفیدتر رنگ‌ها را بسیار جذاب‌تر و خیره ‌كننده‌تر نشان می‌دهند.  تخم‌مرغ‌های تیره‌تر بهتر است برای مدت زمان طولانی‌تر داخل ظرف حاوی رنگ بمانند.

ایجاد خطوط رنگین كمانی
با كمی خلاقیت می‌‌توانید تركیب‌های بسیار زیبایی از رنگ‌ها را به وجود آورید تخم‌مرغ‌هایی كه بصورت راه راه رنگ می‌شوند بسیار جذاب به نظر می‌رسند. ابتدا از روشن‌ترین و سبك‌‌ترین رنگ شروع كنید كه همان رنگ‌ زرد است، تخم‌مرغ را داخل ظرف رنگ قرمز فرو ببرید.

البته دقت كنید كه فقط نصف تخم‌مرغ داخل رنگ قرمز شود و دوباره آن را با دستمال خشك كنید و بعد هم آن را داخل ظرف آبی فرو ببرید (فقط قسمت پایینی را در این رنگ فرو ببرید) و خیلی سریع هم بردارید تا رنگ آن بنفش پررنگ نشود و دوباره تخم‌مرغ‌تان را خشك كنید. حالا باید روی نیمه دیگر تخم‌مرغ كار كنید. قسمت پایینی را در داخل ظرف حاوی رنگ قرمز فرو ببرید ولی اینكار را خیلی سریع انجام دهید به طوری كه رنگ آن مثل قسمت قبلی قرمز نشود و به حالت نارنجی درآید.

بعد از خشك كردن تخم‌مرغ‌ آن را داخل ظرف حاوی رنگ سبز فرو ببرید تا قسمت پایینی تخم‌مرغ به رنگ سبز روشن درآید شما می‌توانید اینكار را با دو رنگ نیز انجام دهید و یا اینكه به صورت پشت سر هم از یك رنگ سوم نیز استفاده كنید به هر حال انتخاب رنگ‌ها و طرح ایجاد شده با خودتان است.

رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ‌ها به صورت راه راه با نوارهای پلاستیكی

نوار پلاستیكی روی آنها باعث می‌شود تا راه راه‌های متفاوت روی آنها ایجاد شود و شاید بسیاری از مردم با نگاه كردن به آنها متوجه نشوند كه چگونه اینكار را انجام داده‌اید. بندهای پلاستیكی را دور تخم‌مرغ بپیچید و بعد آنها را وارد رنگ موردنظرتان كنید. برای این بخش از دو رنگ استفاده می‌شود یكی روشن و یكی تیره ابتدا تخم‌مرغ را در رنگ روشن فرو ببرید.

بگذارید تا تخم‌مرغ خشك شود و یا اینكه خودتان با دستمال آن را خشك كنید. دوباره این بندها را در حالت‌های مختلف دور تخم‌مرغ بپیچید تا خطوط نامنظم‌تری روی آن ایجاد شود حالا تخم‌مرغ را در یك رنگ دیگر كه به انتخاب خودتان است فرو ببرید و آن را بیرون بكشید و مجدداً خشك كنید. حالا بندها را جدا نمایید.

 

 

برچسب ها: تخم مرغ رنگی، هفت سین، تزئینات هفت سین، تزئین تخم مرغ، رنگ کردن تخم مرغ، ایده های تخم مرغ رنگی، تخم مرغ رنگی راه راه تعداد بازديد: 1188 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز