Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:57

18
بهمن
آموزش سبزه عيد

آموزش سبزه عيد

آموزش مرحله به مرحله آموزش سبزه عيد

آموزش سبزه عيد

 

 

اصول كلی سبز كردن بذرهای لعابدار مثل شاهی یا منداب

ویژگی این بذرها این است كه پس از خیس خوردن، حالت ژله‌ای به خود می‌گیرند و به راحتی به ماكت می‌چسبند.

مراحل مختلف سبز كردن:

1- خیس كردن: مقدار مناسب بذر را پس از یك بار شستن به مدت 4 ساعت با مقدار آب لازم خیس كنید (میزان آب لازم برای بذر شاهی 5 برابر و بذر منداب 5/2 برابر مقدار بذر است).

2- آماده كردن ماكت: سطحی كه می‌خواهید سبزه را روی آن سبز كنید اول با آب افشان خیس كرده، سپس یك لایه پنبه به ضخامت 1 سانتیمتر روی سطح ماكت قرار دهید، به طوری كه همه جای ماكت را پوشش دهد (عكس شماره 1). سپس روی پنبه یك لایه پارچه تنظیف بكشید (عكس شماره 2). برای ثابت ماندن تنظیف و پنبه در جای خود می‌توانید با یك تكه كاموا آن را ببندید. سپس سطح ماكت را با آب افشان كاملا خیس كرده و بذرهای خیس خورده را روی ماكت بمالید. دقت كنید بذر را فقط یك لایه روی تنظیف بمالید (عكس شماره 3). پس از اتمام كار با آب افشان سطح ماكت را كاملا خیس كنید (عكس شماره 4).

3- قراردادن روكش نایلونی: در این مرحله كه بسیار مهم است، یك كیسه نایلونی شفاف كه دو نقطه آن را سوراخ‌هایی به اندازه 3×3 ایجاد كرده‌اید قرار داده و اضافه‌های نایلون را زیر ماكت جمع نمایید. دقت كنید نایلون به سطح ماكت نچسبد (عكس شماره 5 و 6).

4- آبدهی: روز اول و دوم سبزه‌ شما به روزی 3 بار آبدهی با آب افشان نیاز دارد. از روز سوم كه بذرها ریشه و جوانه كرد و سبزه‌ شما به رنگ سبز كمرنگ درآمد، دیگر احتیاج به روكش نایلونی ندارد. در این مرحله سبزه را باید روزی 2 مرتبه كاملا سیراب نموده و دیگر احتیاج به آب افشان كردن ندارد.

 

محل نگهداری: در 3-2 روزی كه نایلون روی كار قرار دارد به محیط خاصی احتیاج نداشته و می‌توانید سبزه را در یك محیط معمولی به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. وقتی نایلون را برداشتید یك روز دیگر هم سبزه را در محیط قبلی قرار داده ولی در روزهای بعد باید سبزه را روزی چند ساعت در هوای آزاد بگذارید، البته در معرض وزش باد نباشد. در این مرحله سبزه به روزی 1 بار آبدهی نیاز دارد.

 

تذكر چند نكته:

 بذر منداب در 6 روز و شاهی در 8 روز آماده می‌شود.

 سعی كنید سبزه را در سبدهای حصیری قرار دهید تا آب از آن كاملا تخلیه شود.

 اگر ماكت شما لبه دارد حتما لبه سبد را ببرید تا آب در آن جمع نشود و ایجاد بوی نامطبوع نكند.

مدل شماره 4 گل و سبزه و شمع

این مدل ساده‌ترین سبزه آموزش داده شده در جلد دوم كتاب می‌باشد. در واقع خانم‌های مبتدی باید این مدل ساده را تمرین كنند و پس از تجربه پیدا كردن، مدل‌های دیگر را امتحان كنند.

برای شروع، یك آبكش پلاستیكی كه شیب ملایمی داشته باشد انتخاب كرده و لبه آبكش را ببرید تا آب اضافی در لبه ظرف جمع نشود. سپس آبكش را به صورت وارونه روی یك تخته كیك یا یونولیت قرار داده و سطح آن را با پنبه و تنظیف روكش و یك دوم لیوان بذر شاهی یا منداب را پس از خیس كردن روی سطح ماكت بمالید و طبق آموزش عمل كنید تا سبزه كامل شود.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، سبزه عيد تعداد بازديد: 705 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز