Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:05

30
دی
استفاده از رژیم های لاغری برای کودکان

استفاده از رژیم های لاغری برای کودکان

رژیم‌های غذایی لاغری نوجوانان باید متنوع باشد تا از آن دلزده نشوند. همچنین باید مواد مغذی کافی به بدن آنها برسد. توجه داشته باشید که در رژیم غذایی لاغری برای نوجوانان باید مواد غذایی مضر را به تدریج از برنامه غذایی آنها حذف نمود.

دکتر برلیانت بزرگمهر؛ متخصص و مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی، در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد رژیم‌های لاغری در نوجوانانی که افزایش وزن دارند و یا چاق هستند، گفت: «تغذیه برای نوجوانان و کودکان به چند دلیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است: یکی به دلیل اینکه نوجوانان در سریع‌ترین دوران رشد خود قرار دارند و بنابراین هر نوع اختلالی در تغذیه می‌تواند لطمات مهم جبران‌ناپذیر به رشد آنها وارد کند. دلیل مهم دیگر این است که نوجوانان به علت تغییرات هورمونی که در بدن‌شان ایجاد می‌شود، ممکن است دچار اختلالات رفتاری شوند که این اختلالات رفتاری بر روی تغذیه آنها تاثیر می‌گذارد.

بیشتر نوجوانان دچار بدخوری و بعضی از آنها دچار پرخوری عصبی هستند. بعضی از نوجوانان هم به خاطر تغییرات خلقی که در آنها ایجاد می‌شود، دچار بی‌اشتهایی عصبی یا «آنورکسیا نروزا» می‌شوند. این افراد نمی‌توانند غذا بخورند و به سلامت آنها لطمات زیادی وارد می‌شود».

وی افزود: «نوجوانان چون در دوران انتقالی زندگی (یعنی انتقال از دوران کودکی به نوجوانی) هستند، معمولا دچار نوعی سردرگمی می‌شوند، چون نه کودک هستند و نه جوان! در این دوران معمولا خیلی آسیب‌پذیر می‌شوند و تغییرات خلقی خیلی گسترده در آنها ایجاد می‌گردد. از جمله اینکه دچار گوشه‌گیری، انزواطلبی، پرخاشگری و افسردگی می‌شوند.

همه این موارد می‌توانند روی تغذیه نوجوانان اثر بگذارند. علاوه بر آن هر نوع اختلالی در تغذیه ممکن است باعث ایجاد اشکالاتی در نوجوانان شود که تا آخر عمر گریبانگیر آنها شود. ضمنا عادات غذایی که در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد، ممکن است تا آخر عمر همراه شخص باشد، بنابراین باید خیلی مراقب تغذیه نوجوانان بود.

دکتر بزرگمهر در مورد عوامل غذایی موثر در رشد عنوان نمود: «فاکتورهای غذایی از قبیل انرژی، پروتئین، ویتامین‌های A و D، و مواد معدنی کلسیم و فسفر (که عمدتا در لبنیات وجود دارند) و همچنین روی (که در پروتئین‌های حیوانی موجود است)،‌ اثرات بسیار مهمی در رشد دارند».

این متخصص تغذیه در خصوص اختصاصات تغذیه و رژیم‌های لاغری در نوجوانان گفت: «دریافت انرژی باید به مقدار کافی ولی نه زیادتر از حد باید باشد، چون اگر میزان انرژی دریافتی زیادتر از حد نیاز باشد، باعث چاقی می‌شود و اگر هم کمتر از حد باشد، به رشد و سلامت آنها لطمه خواهد زد».

وی اظهار داشت: «رژیم‌های غذایی لاغری نوجوانان باید متنوع باشد تا از آن دلزده نشوند. همچنین باید مواد مغذی کافی به بدن آنها برسد. توجه داشته باشید که در رژیم غذایی لاغری برای نوجوانان باید مواد غذایی مضر را به تدریج از برنامه غذایی آنها حذف نمود نه به صورت ناگهانی، زیرا حذف ناگهانی این مواد از رژیم غذایی باعث حریص شدن آنها در خوردن مواد مضر می‌شود.

به علاوه باید مواد غذایی مفید را به تدریج جانشین مواد غذایی مضر کرد تا به سلامت آنها لطمه نخورد. لازم است نوجوانان رژیم غذایی خود را دوست داشته باشند. یعنی محیطی که در آن غذا می‌خورند باید خیلی دلچسب و شیرین باشد که بتوانند همیشه از رژیم لاغری صحیح پیروی کنند».

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با خانم دکتر برلیانت بزرگمهر، در مورد استفاده از رژیم های لاغری برای کودکان، اینجا کلیک کنید.

 

 

 

برچسب ها: تغذیه و لاغری، تغذیه و چاقی، رژیم‌های لاغری در نوجوانان چاق، نوجوانان مبتلا به اضافه وزن، تغذیه نوجوانان تعداد بازديد: 1449 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز