Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:27

22
فروردین
چای را با شیر مخلوط کنیم یا نه؟

چای را با شیر مخلوط کنیم یا نه؟

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف چای در کاهش خطر بروز سکته در افراد سالمند موثر است. همچنین فلاوونوئیدهای موجود در چای، خطر گرفتگی سرخرگ‌های بدن را کاهش می‌دهند.

دکتر لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه

 

گیاه شناسان ژاپنی به‌طور سنتی از چای برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله نفخ شكم، سوء جذب و تجمع مایعات در بدن استفاده می‌كنند.

همچنین تصور می‌شود چای بسیار كم رنگ برای كنترل اسهال، گاستریت و اسهال خونی نیز مفید است.

همچنین از چای می‌توان به عنوان یک محرك خفیف استفاده نمود، گرچه اثر تحریك كنندگی چای از  قهوه كمتر است.

فواید خاص چای

چای و سكته

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که افزایش مصرف فلاونوئیدها خطر بروز سكته در سالمندان را كاهش می‌دهد.

نتایج یك مطالعه ده ساله نشان می‌دهد كه مصرف چای سیاه به همراه شیر می‌تواند 70 درصد دریافت فلاونوئید افراد را تشکیل دهد.

خطر بروز سكته در افرادی كه روزانه بیشتر از 4/7 فنجان چای مصرف می‌كنند نسبت به  افرادی كه كمتر از 2/6 فنجان چای می‌نوشند تا 69 درصد كاهش می‌یابد.

این نتایج همان طور که در مورد بیماری‌های قلبی گفته شد، احتمالاً مربوط به اثر فلاونوئیدها درجلوگیری از تخریب كلسترول LDL در دیواره عروق است.

چای و بیماری‌های قلبی

بین مصرف چای و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در انسان ارتباط معنا داری مشاهده شده است، كه احتمالا این خاصیت ناشی از وجود مواد آنتی‌اكسیدانی به نام فلاونوئید در چای است. 

كاتچین، اپی كاتچین، اپیگالوكاتچین از فلاونوئیدهای موجود در چای هستند. این مواد به توقف تخریب كلسترول LDL  در بدن کمک می‌كنند و از این‌رو خطر گرفتگی سرخرگ‌ها را كاهش می‌دهند.

نتایج مطالعات انجام گرفته بر روی انسان نشان می‌دهد كه غلظت آنتی‌اكسیدان‌های خون 30 تا 50 دقیقه پس از نوشیدن چای سبز یا سیاه افزایش می‌یابد.

سایر مواد شیمیایی موجود در چای نظیر لیگنان‌ها نیز به حفاظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. افزودن شیر یا کرم به چای این اثرات مفید را از بین نخواهد برد.

چای و بیماری كلیوی

تحقیقات نشان می‌دهند كه عصاره چای سبز حاوی ماده‌ای به نام تانین است که سلول‌های كلیه را  از تخریب توسط رادیكال‌های آزاد محافظت می‌کند و می‌تواند مقدار سموم تولید شده توسط كلیه‌ها را كاهش دهد.

محققان به دنبال انجام تحقیقات فوق نتیجه گرفته‌اند که عصاره‌های خاصی از انواع چای سبز از پیشرفت نارسایی‌های كلیوی جلوگیری می‌كند گرچه این نتایج هنوز تایید نشده‌اند.

چای و سرطان

هنوز نتیجه‌ای قطعی مبنی بر نقش چای در پیشگیری از سرطان بدست نیامده است. بیشتر شواهد بر نقش چای سبز در كاهش خطر سرطان معده دلالت می‌كنند.

مطالعات آزمایشگاهی متعددی نشان داده‌اند که عصاره پلی فنل‌های چای از تشكیل و گسترش سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کنند.

همچنین عصاره پلی فنل مواد سرطانزا را مهار می‌کند و تشکیل  مواد سرطان‌زایی به نام  نیتروزآمین‌ها را متوقف می‌نماید.

 

برچسب ها: خواص چای، چای و قلب، فواید چای، چای و سکته، فلاوونوئیدهای چای، چای و سرطان، چای و کلیه تعداد بازديد: 1561 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز