Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 07:08

5
دی
اسیدهای چرب ترانس چه نوع چربی هستند؟

اسیدهای چرب ترانس چه نوع چربی هستند؟

آیا می‌دانید اسیدهای چرب ترانس چه نوع چربی‌هایی هستند و در چه مواد غذایی وجود دارند؟ وقتی روغن را به مارگارین تبدیل می‌کنند، اسید چرب ترانس تولید می‌شود.

دکتر لادن گیاهی؛‌ متخصص تغذیه

 

در تهیه بسیاری از محصولات فرآوری شده مثل كیك و بیسكویت از مارگارین‌های ارزان و سفت استفاده می‌شود كه حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب ترانس (حدود 40%) هستند.

در فرایند تبدیل روغن به مارگارین، هیدروژن به زنجیر كربنی اسیدهای چرب افزوده می‌شود و به عبارتی روغن اشباع می‌گردد و درنتیجه این فرایند، اسیدهای چرب ترانس تولید میشود. 

اسیدهای ترانس در بدن مانند چربی اشباع عمل می‌كنند و در نتیجه باعث افزایش كلسترول خون و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند.

با این وجود در مارگارین‌هایی كه غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع با چند باند مضاعف (PUFA) هستند فقط 5 % تا  7% اسید چرب ترانس وجود دارد و در نتیجه مصرف آنها كم خطرتر است.

متخصصین معتقدند دریافت بیش از اندازه چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع منجر به توقف و یا اختلال در استفاده مناسب بدن از اسیدهای چرب ضروری می‌گردد.

از این رو، به حداقل رساندن مصرف غذاهایی كه حاوی  مقدار زیادی اسیدهای ترانس هستند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها و حفظ سلامتی انسان دارد.

 

برچسب ها: چربی ها، اسیدهای چرب، تغذیه و قلب، مارگارین، اسید چرب ترانس، چربی اشباع، علل افزایش كلسترول خون تعداد بازديد: 1599 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز