Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:54

3
فروردین
سركه، نماد صبر هفت‌سين (2)

سركه، نماد صبر هفت‌سين (2)

از هزاران سال قبل اقوام و فرهنگ‌های مختلف سركه را برای مصارف گوناگونی استفاده می‌كردند. بعضی از این ادعاها در سال‌های اخیر به صورت كلینیكی مورد تحقیق قرار گرفته‌اند و اثرات مفید و یا عوارض جانبی آنها مطالعه شده است.

مصارف عمومی                                                
بیشترین مصرف سركه در دنیا به صورت خوراكی همراه با غذاهاست. از عمده‌ترین مصارف آن تهیه انواع ترشی‌جات، سالادها، سس‌ها و به همراه صدها نوع غذا در نقاط مختلف جهان می‌باشد.

مصارف دارویی                                                  
از هزاران سال قبل اقوام و فرهنگ‌های مختلف سركه را برای مصارف گوناگونی استفاده می‌كردند. بعضی از این ادعاها در سال‌های اخیر به صورت كلینیكی مورد تحقیق قرار گرفته‌اند و اثرات مفید و یا عوارض جانبی آنها مطالعه شده است.

سركه‌های معطر
عمومی‌ترین سركه‌های معطر با مزه‌های متنوع، از تمشك، قره‌قاط و انواع انجیر به دست می‌آید. همچنین برای طعم و بوی این نوع سركه‌ها از پرتقال قرمز و هلو نیز استفاده می‌شود.
برای معطر كردن سركه‌ها، به‌خصوص در خاورمیانه، از گیاهانی مانند آویشن و مرزنجوش استفاده می‌كنند. برای تهیه این گونه سركه‌ها می‌توان گیاهان خشك یا تازه معطر به سركه افزود و آن را برای مدتی كنار گذاشت تا رایحه گیاه در سركه بپیچد.

سركه نارگیل
سركه نارگیل از تخمیر آب نارگیل به دست می‌آید و به طور وسیع در جنوب شرق آسیا و بخصوص فیلیپین كه مهم‌ترین تولیدكننده آن است، استفاده می‌شود. این نوع سركه كه در آشپزی هندی‌ها معمول است رنگ سفید ابری با مزه تند، اسیدی و كمی مخمری نیشكری دارد.

كیوی 
یكی از محصولات فرعی میوه كیوی در سطح تجارتی، سركه آن است. اصولاً مازاد كیوی یا محصولاتی را كه بیم از بین رفتن یا زیاد رسیدن آن باشد، به سركه تبدیل می‌كنند. یكی از بزرگ‌ترین تولیدكنندگان سركه كیوی كشور نیوزلند می‌باشد. چین از سال 1990 برای مصرف داخلی اقدام به تولید سركه كیوی نموده است.

امكان كاهش كلسترول و تری‌گلیسرید خون 
در سال 2006 میلادی اثر كاهش كلسترول و تری‌گلیسرید سركه به‌طور قابل توجهی در موش‌های آزمایشگاهی مشاهده شده است. مشابه این آزمایش روی انسان نیز انجام و كاهش مرگ و میر در بعضی امراض قلبی با مصرف سركه در افراد داوطلب مشاهده شده است. احتمال اثر سركه در موارد مذكور در انسان وجود دارد.

كنترل قند خون در افراد دیابتی 
قبل از تولید داروهای كاهش‌دهنده قند خون، افراد دیابتی برای كاهش قند خون از سركه استفاده می‌كردند. مصرف حدود 20 میلی‌لیتر یا دو قاشق غذاخوری سركه به همراه غذا یا در طول رژیم روزانه می‌تواند قند خون افراد دیابتی و سالم را پایین بیاورد. مصرف سركه در بعضی افراد می‌تواند تا 30 درصد قند خون آنها را كاهش دهد.

كنترل رژیم غذایی
مجموعه‌ای از آزمایش‌ها نشان داده است كه مصرف سركه به همراه غذا باعث احساس سیری و در نتیجه كاهش مصرف غذا می‌گردد.

عفونت‌ها
سركه به عنوان یك ضدعفونی‌كننده از زمان بقراط كه در سال‌های 377 تا 460 قبل از میلاد می‌زیست، به كار می‌رفت. این دانشمند سركه را برای برطرف كردن سرفه‌های پایدار توصیه می‌كرد. باور عمومی بر این است كه سركه خاصیت ضدعفونی‌كنندگی دارد. در حالی كه سركه می‌تواند به عنوان ضد میكروب برای پاك كردن سطوح پخت آشپزخانه و محل‌های شستشو به كار رود، مطالعات نشان داده است كه مصرف خوراكی و موضعی آن دارای خاصیت از بین برنده عفونت‌ها، قارچ‌ها و شپش نیست. 

پاك‌كنندگی
سركه سفید اكثراً به عنوان پاك‌كننده لوازم خانگی مصرف دارد. این امر به علت خاصیت اسیدی آن می‌باشد كه می‌تواند مواد معدنی (جرم) لوازم شیشه‌ای، كتری، قوری، دستگاه قهوه‌جوش و سطوح صاف و صیقلی را حل كند. اصولاً سركه را باید با آب رقیق كرد تا دیواره این وسایل آسیب نبیند.

سركه یكی از بهترین حلال‌ها برای پاك كردن رزین‌های اپوكسی، حتی انواع سخت‌شده است. روزنامه مچاله‌شده آغشته به سركه برای پاك كردن سطوح شیشه و آینه، به‌خصوص وقتی چرب هستند، هنوز از روش‌های سنتی در انگلستان می‌باشد. برای پاك و براق كردن اشیای برونزی (برنجی) می‌توان از سركه استفاده نمود.

جدیداً سركه به عنوان محلول سبز برای تمیز كردن بیشتر لوازم خانگی در بازار ارائه می‌شود. به عنوان نمونه برای تمیز كردن محل ادرار حیوانات دست‌آموز و یا به عنوان علف‌كش مورد استفاده است.

 

 

برای خواندن بخش اول -سركه، نماد صبر هفت‌سين- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: هفت سین، خواص درمانی سرکه، ارزش غذایی سرکه، انواع سرکه، فواید سرکه تعداد بازديد: 780 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز