Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 20:01

20
اردیبهشت
ارزش غذایی و ویژگی‌های پولکی (1)

ارزش غذایی و ویژگی‌های پولکی (1)

پولكی یك مخلوط پخته شده از مواد متشكله، كه تحت شرایط فشار محیط در دمای نزدیك به نقطه ذوب شكر (160درجه سلسیوس) تهیه می‌گردد.

مهندس مسعود خبازی

 

 

 

پولکی از جمله سوغات‌ سنتی معروف و مخصوص اصفهان بوده و در دیگر مناطق ایران با شرایط آب و هوای مشابه نیز تولید می‌شود. در حقیقت «پولکی» نوعی شیرینی از دسته «آب‌نبات‌ها» است که به صورت قطعات کوچک، گرد و نازک تولید شده و به خاطر شباهت آن به پول فلزی یا سکه، در گذشته «آب‌نبات پولکی» و امروزه به اختصار «پولکی» نامیده می‌شود.

معمولا آن را با چای مصرف نموده و باور عمومی ‌بر این است که آسیب کمتری به دندان‌ها وارد می‌آید (البته اگر جویده نشود) و به علت شیرینی کمتر، برای بدن کم‌زیان‌تر است. این مقاله به اختصار ویژگی‌های پولکی (بر اساس استاندارد ملی ایران شماره 8538) را بیان می‌کند

پولكی

یك مخلوط پخته شده از مواد متشكله، كه تحت شرایط فشار محیط در دمای نزدیك به نقطه ذوب شكر (160درجه سلسیوس) تهیه می‌گردد، این محصول به صورت جامد و ورقه‌ای كه دارای حالت تردی است تولید و عرضه می‌گردد.

یادآوری: نقطه ذوب شکر ١٨٦ درجه سلسیوس می‌باشد.

انواع پولكی

شامل: پولكی ساده و پولكی همراه با انواع مغزها و اسانس‌ها یا میوه‌ها می‌باشد.

پولكی ساده

 از یك مخلوط پخته شده از مواد اصلی تهیه می‌شود.

 پولكی غیر ساده

عبارت است از یك مخلوط پخته شده از مواد اصلی و یكی از مواد (شامل: پودر نارگیل، مغز پسته، زرشک، مغز بادام، لیمو‌ترش یا لیمو‌عمانی خرد شده، زعفران و وانیل) که میزان آن مطابق با حداقل درصد تعیین شده در این استاندارد باشد.

پولكی طعم‌دار

 عبارت است از مخلوط پخته شده از مواد اصلی به همراه مواد طعم دهنده مجاز خوراكی.

یادآوری: پولكی می‌تواند علاوه بر مواد ذکر شده در تعریف پولکی غیر ساده با سایر مغزها و مواد طعم دهنده، از قبیل طعم انواع میوه‌ها، نیز تولید شود.

 مواد متشكله در تهیه پولكی

مواد اصلی شامل: شكر، آب و اسید‌های آلی مجاز خوراكی و مواد اختیاری شامل: انواع مغزها، زعفران، پودر لیموترش، وانیل و مواد طعم دهنده مجاز خوراكی می‌باشد.

 مواد لازم

شکر150گرم (یک پیمانه )، آب 80 میلی لیتر (نصف پیمانه)، سرکه انگور 40میلی‌لیتر (یک چهارم پیمانه)، زعفران حل شده در آب جوش (1 قاشق سوپخوری)

 روش تهیه خانگی

شکر را با آب و سرکه مخلوط کرده و به مدت ۴۵ دقیقه روی اجاق بگذارید تا طلایی رنگ شود و بعد با قاشق آنها را روی سینی بریزید و صبر كنید تا سفت شوند. برای امتحان آن می‌توانید کمی ‌از آن را با قاشق روی یخ بریزید، اگر مایه سریع گرفت و حالت شکننده پیدا کرد، پولکی آماده است. اگر پولکی زیاد روی حرارت بماند، مزه تلخی به خود می‌گیرد و اگر زمان کمی ‌روی حرارت بماند، ترد و شکننده نمی‌شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- ارزش غذایی و ویژگی‌های پولکی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پولکی، پولکی چیست، مواد تشکیل دهنده پولکی، انواع پولکی، ویژگی های پولکی، پولكی ساده، پولكی طعم‌دار تعداد بازديد: 2097 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز