Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:33

20
اردیبهشت
بی نظيرترين روغن دنيا (2)

بی نظيرترين روغن دنيا (2)

به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا-۳ در روغن ماهی، از آن برای درمان بیماری‌های روانی و اختلالات عصبی همچون افسردگی، غم، اضطراب، بی‌قراری و استرس استفاده می‌شود.

 

 روغن ماهی و مراقبت از پوست و مو

استفاده از روغن ماهی در درمان مشکلات پوستی از جمله خارش، قرمزی پوست، اگزما و پسوریازیس مفید است. برخی پژوهشگران معتقدند که مصرف منظم قرص روغن ماهی، رطوبت پوست را تنظیم و از آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کند. همچنین امگا- ۳ روغن ماهی، با تقویت فولیکول‌های مو، ریشه موها را محکم‌تر كرده و از ریزش آنها می‌كاهد.

روغن ماهی و تقویت سیستم ایمنی بدن 

مصرف منظم روغن ماهی ایمنی بدن را افزایش داده و مقاومت بدن در برابر بروز بیماری‌های شایعی همچون سرماخوردگی و سرفه و آنفلوانزا بیشتر می‌شود.

روغن ماهی و کاهش التهاب 

روغن ماهی خاصیت ضدالتهابی دارد و موجب کاهش التهاب خونی و بافت‌ها‌ می‌شود. مصرف منظم مکمل‌های روغن ماهی (قرص و کپسول ماهی) به بهبود بیماری‌های مزمن التهابی کمک زیادی می‌کند. روغن ماهی در درمان اختلالات دستگاه گوارش، سندرم روده کوچک و بیماری‌های التهابی روده، همچون بیماری کرون و کولیت که نوعی از اختلالات روده هستند، نقش مهمی‌دارد.

همچنین مصرف روغن ماهی، در درمان ورم مفاصل اثر مثبت دارد. در بیماری التهاب مفاصل، آنزیم‌ها، غضروف‌ها را از بین می‌برند و روغن ماهی تأثیر این آنزیم‌ها را کاهش می‌دهد.

روغن ماهی؛ ضد افسردگی و اضطراب

به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا-۳ در روغن ماهی، از آن برای درمان بیماری‌های روانی و اختلالات عصبی همچون افسردگی، غم، اضطراب، بی‌قراری و استرس استفاده می‌شود. قابل ذكر است كه در مناطقی که ماهی در رژیم غذایی روزانه افراد وجود دارد، ابتلا و بروز افسردگی کمتر دیده می‌شود.

روغن ماهی و بهبود عملكرد مغز

حدود ۶۰  درصد مغز از چربی‌ها، به‌ویژه اسیدهای چرب ضروری تشکیل شده است و مصرف روغن ماهی عملکرد مغز را بهبود بخشیده و تقویت می‌کند. همچنین تأثیر امگا- ۳ روغن ماهی‌ در درمان بیماری آلزایمر و پیشگیری از زوال عقل به اثبات رسیده است.

مصرف این روغن توسط مادران باردار، موجب افزایش قدرت ذهنی و IQ (ضریب هوشی) نوزادان می‌گردد و با مصرف روغن ماهی از زود متولد شدن نوزاد جلوگیری می‌کنند. همچنین زنانی که در دوران بارداری، روغن ماهی مصرف می‌‌کنند، پس از زایمان کمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند.

روغن ماهی؛ ضد سرطان

مصرف روغن ماهی از پیشرفت تومورهای سرطانی در مغز استخوان جلوگیری می‌کند. در مردان از ابتلا و پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری می‌کند و در بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده، روغن ماهی، کاهش وزن این افراد را به تأخیر می‌اندازد.

روغن ماهی؛ مناسب برای دیابتی‌ها

اسید چرب امگا- 3 که در روغن ماهی وجود دارد از دیابت نوع اول در کودکان جلوگیری می‌کند و تری‌گلیسیرید خون را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد. بیماران مبتلا به دیابت، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، مثل بیماری عروق کرونر، تصلب شرائین و سکته مغزی قرار دارند و همانطور که قبلاً گفتیم روغن ماهی در درمان بیماری‌های مختلف قلبی مؤثر است.

مضرات مصرف زیاد روغن ماهی

مصرف زیاد روغن ماهی به صورت کاهش تعداد پلاکت، افزایش زمان خونریزی به خصوص بر اثر ضربه، عمل جراحی و یا اعمال دندانپزشکی و مسمومیت ناشی از ‌هایپرویتامینوز با ویتامین‌های A و D می‌تواند بروز کند. همچنین مصرف زیاد این ماده کمبود ویتامین E را به همراه دارد که افراد را با کم‌خونی مواجه می‌کند.

در پایان باید گفت كه روغن ماهی نیز همانند روغن‌های دیگر دارای کالری بالایی است که مصرف بی‌رویه آن می‌تواند كالری اضافی را به بدن رسانده و موجب اضافه وزن و چاقی بشود.

   

 

 

برای خواندن بخش اول- بی نظيرترين روغن دنيا- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روغن ماهی و پوست، روغن ماهی و کاهش التهاب، روغن ماهی و بدن، روغن ماهی و افسردگی، روغن ماهی؛ ضد سرطان، روغن ماهی و دیابتی ها تعداد بازديد: 540 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز