Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:31

30
فروردین
همه چیز پیرامون روغن ماهی (2)

همه چیز پیرامون روغن ماهی (2)

به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3 در روغن ماهی، از آن برای درمان بیماری‌های روانی و اختلالات عصبی همچون افسردگی، غم، اضطراب، بی‌قراری و استرس استفاده می‌شود.

 

 آرتروز

روغن ماهی در درمان آرتریت و روماتیسم مفید است. بیمارستان آدلاید و دانشگاه نیوكاسل استرالیا اعلام كردند كه مصرف روغن ماهی، در درمان ورم مفاصل اثر مثبت دارد. در بیماری التهاب مفاصل، آنزیم‌ها، غضروف‌ها را از بین می‌برند و روغن ماهی تأثیر این آنزیم‌ها را كاهش می‌دهد. مركز آرتریت، گروه روماتولوژی دانشگاه جان هاپكینز، نیز این موضوع را تأیید كرده است.

 افسردگی و اضطراب

به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3 در روغن ماهی، از آن برای درمان بیماری‌های روانی و اختلالات عصبی همچون افسردگی، غم، اضطراب، بی‌قراری و استرس استفاده می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه كلیولند ایالت اوهایو، در تحقیقاتی با عنوان «روغن ماهی و اختلال دو قطبی» به این نتیجه رسیدند كه این روغن در درمان اختلالات دوقطبی بسیار مؤثر است؛ به همین دلیل در مناطقی كه ماهی در رژیم غذایی روزانه افراد وجود دارد، ابتلا و بروز افسردگی كمتر دیده می‌شود.

 آلزایمر

پژوهش‌های دانشگاه لوییزیانا اثبات كرد كه اسیدهای چرب روغن ماهی، بیماری آلزایمر را درمان می‌كند. پژوهش‌های دانشگاه كالیفرنیا نیز تأثیر امگا 3 روغن ماهی‌ را در درمان بیماری آلزایمر و پیشگیری از زوال عقل تأیید می‌كند. اگر كودك شما به هر یك از مشكلات زیر مبتلا است، مصرف روغن ماهی را توصیه می‌كنیم: بیش‌فعالی، بی‌ثباتی عاطفی، مشكل در حافظه كوتاه‌مدت، عجله، بی‌پروایی، ضریب هوشی پایین، اختلال در یادگیری و تمركز پایین. حدود 60 درصد مغز از چربی‌ها، به‌ویژه اسیدهای چرب ضروری تشكیل شده است و مصرف روغن ماهی عملكرد مغز را بهبود بخشیده و تقویت می‌كند.

 بیماری‌های چشمی

به نظر می‌رسد كه روغن ماهی، بینایی را تقویت می‌كند، مؤسسه ملی بهداشت آمریكا، معتقد است گنجاندن روغن ماهی در رژیم غذایی مانع از كهولت و پیرچشمی و خشكی چشم در سنین پیری می‌شود.

 مراقبت از پوست

با استفاده از روغن ماهی، پوست خشك و ضعیف، به پوستی درخشان و شفاف تبدیل می‌شود و همچنین برای درمان مشكلات پوستی از جمله خارش، قرمزی پوست، اگزما و پسوریازیس نیز مفید است. برخی پژوهشگران معتقدند كه مصرف منظم قرص روغن ماهی، رطوبت پوست را تنظیم و از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌كند.

 افزایش باروری

مردانی كه در رژیم غذایی خود از روغن یا قرص ماهی استفاده می‌كنند، كیفیت اسپرم‌شان افزایش می‌یابد و احتمال لقاح بعد از انزال بیشتر می‌شود.

 سرطان

در بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده، روغن ماهی، كاهش وزن این افراد را به تأخیر می‌اندازد. بیماران مبتلا به دیابت، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، مثل بیماری عروق كرونر، تصلب شرائین و سكته مغزی قرار دارند و همانطور كه قبلاً گفتیم روغن ماهی در درمان بیماری‌های مختلف قلبی مؤثر است. پژوهش‌های دانشگاه آكسفورد اثبات كرد كه روغن ماهی، تری‌گلیسیرید خون را در بیماران دیابتی كاهش می‌دهد.

 زخم

زخم‌های گوارشی با دل درد و سوزش سردل، سوءهاضمه، تهوع و از بین رفتن اشتها و كاهش وزن همراهند و روغن ماهی به درمان این زخم‌ها كمك می‌‌كند.

 مراقبت از مو

امگا 3 روغن ماهی، فولیكول مو را تغذیه كرده و آنها را درخشان‌تر می‌كند. با تقویت فولیكول‌ها موها محكم‌تر شده و ریزش آنها كاهش می‌یابد. فولیكول‌های مو برای رشد به پروتئین نیاز دارند و از آنجا كه انواع ماهی‌‌های مختلف، سرشار از پروتئین هستند، خوردن ماهی، سلامت موها را تأمین می‌كند. روغن ماهی در درمان آسم و سلامت كلیه نیز مؤثر است.

بسیاری از افراد نیز از روغن‌های ماهی برای تغذیه حیوانات خانگی‌شان همچون سگ و گربه استفاده می‌كنند، زیرا معتقدند از بیماری آرتریت كه یك بیماری رایج در میان حیوانات است، جلوگیری می‌كند. در پژوهش‌هایی كه در آزمایشگاه چنینگ بوستون انجام گرفت، مشخص شد كه مصرف مكمل‌های ماهی در دوران بارداری، فشار خون بالا را تنظیم می‌كند.

 بارداری

مصرف روغن ماهی در زنان باردار، مانع از سقط جنین می‌شود و از تولد زودرس نوزاد و یا كودكان كم‌وزن پیشگیری و به رشد طبیعی مغز كودك كمك می‌كند. همچنین زنانی كه در دوران بارداری، روغن ماهی مصرف می‌‌كنند. پس از زایمان كمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند. بنابراین مصرف روغن، قرص و یا كپسول ماهی در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای نوزاد مفید است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- همه چیز پیرامون روغن ماهی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آلزایمر، مراقبت از پوست، مراقبت از مو، بیماری عروق کرونر، آرتروز و روغن ماهی، کاهش وزن و روغن ماهی، افزایش باروری تعداد بازديد: 703 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز