Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:18

22
اسفند
خرید و نگهداری آجیل عید (1)

خرید و نگهداری آجیل عید (1)

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تعطیلات عید نوروز بازار خرید آجیل و خشکبار هم رونق می‌گیرد. آجیل از جمله تنقلات ایام عید به شمار آمده که تعداد بسیاری از شهروندان آن را در سبد کالا‌های مورد نیاز نوروزی خود لحاظ می‌کنند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تعطیلات عید نوروز بازار خرید آجیل و خشکبار هم رونق می‌گیرد. آجیل از جمله تنقلات ایام  عید به شمار آمده که تعداد بسیاری از شهروندان آن را در سبد کالا‌های مورد نیاز نوروزی خود لحاظ می‌کنند.

نظربه اهمیت حفظ سلامت خانواده در این ایام که خانواده درصدد برگزاری هر چه مفرح‌تر تعطیلات خود هستند می‌بایست ضمن تهیه آجیل و خشکبار تازه و سالم، برنامه غذایی را نیز مانند سایر زمان‌ها تنظیم نموده و مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده و در مقدار متعادل در نظر گرفته شود. مصرف یک وعده(حدود 20 گرم) این فرآورده در طول روز مفید می‌باشد. این مقاله به اختصار ارزش غذایی و نکات مورد توجه در انتخاب آجیل و خشکبار را  بیان می‌کند. 

ارزش تغذیه‌ای

ترکیب آجیل مجموعه‌ای از مغز‌ها است که همگی فواید تغذیه‌ای بسیار زیادی داشته و سرشار از مواد مغذی می‌باشند. آجیل از جمله بهترین منابع گیاهی پروتئین بوده و همچنین منبع فیبر، آهن، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A ، سلنیوم و روی می‌باشد. آجیل حاوی چربی‌های مفید است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به امگا 3 اشاره نمود.

اکثر چربی‌های داخل آجیل‌ها غیر اشباع هستند در نتیجه برای بدن مفید می‌باشند. این دسته از چربی‌ها خاصیت ضد التهابی داشته و مصرف آن‌ها در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلب و عروق، التهاب مفاصل و ناراحتی‌های پوستی موثر است. دریافت روزانه انواع فیبر غذایی نیز برای تامین سلامت و پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند گرفتگی رگ‌های قلبی و مغزی، افزایش چربی‌های خون، پرفشاری خون، دیابت و بعضی از انواع سرطان (مثل سرطان روده) ضروری است.

 

دانه‌های چرب یا آجیل جزو مواد غذایی پر کالری هستند که با مصرف آن‌ها و عدم تحرک کافی  به سرعت در بافت‌های مختلف بدن به صورت چربی انباشته شده و از این‌رو توصیه می‌شود که در صورت مصرف این دانه‌ها، رژیم غذایی روزانه باید سبک در نظر گرفته شود.

با مصرف آجیل برای جلوگیری از یبوست و کم آبی در بدن مقادیر مناسبی آب باید نوشیده شود. میوه‌های خشک نیز به نسبت واحد حجم، کالری بیشتری دارند اما به دلیل نگهداری آسانتر برای استفاده در مدت طولانی مناسب‌تر هستند. البته به نحوه تولید و پاکیزگی میوه‌های خشک حتما باید توجه داشت. در بعضی از موارد برای خشک کردن میوه‌ها (جهت حفظ و رنگ آن‌ها) از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. 

انواع آجیل 

انواع آجیل و مغز‌های خوراکی شامل آجیل شور(پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی) و آجیل شیرین (مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندی، اگرچه از این نوع آجیل کمتر از بقیه آجیل‌ها در ایام نوروز استقبال می‌شود) و آجیل چهار مغز(مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندی).

در بین اقلام مختلف آجیل، معمولا مشتریان بیشترین استقبال را از پسته به عمل می‌آورند و بعد از آن به ترتیب انواع تخمه، بادام، بادام هندی و مغز فندق مورد توجه قرار می‌گیرد. 

نگهداری آجیل

آجیل و خشکبار معمولا در ماه مرداد و شهریور به عمل آمده که به صورت خام نگهداری می‌شوند. در صورت گرم بودن هوا آن را در سردخانه نگهداری می‌کنند. در صورتی که آجیل بو داده باشد می‌بایست ظرف مدت چند هفته مصرف شود. گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش داده و می‌تواند باعث فاسد شدن آجیل شود. به همین دلیل است که شرایط نگهداری آجیل‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

در صورت زیاد آمدن آجیل نوروزی، سعی کنید آجیل را با پوست درون ظرف‌های دربسته قرار بدهید. (به مدت 2 ماه در یخچال و 4 ماه در فریزر) و اگر آنها را از پوست‌شان جدا کنید، چیزی بیشتر از دو هفته تازه نمی‌مانند (در محل خشک و خنک) نگهداری طولانی آجیل، تغییرات شیمیایی را در پی داشته و باعث ایجاد بوی کهنگی با طعم نامطلوب شده و مصرف آن سبب ایجاد مسمومیت، استفراغ، درد در ناحیه شکم و اختلال در عملکرد کبد می‌شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم -خرید و نگهداری آجیل عید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فواید آجیل، خواص درمانی آجیل، ارزش غذایی آجیل، خرید آجیل، نگهداری آجیل، آجیل عید تعداد بازديد: 1403 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز