Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:12

14
آذر
نگاهی به دو روی سكه روغن ماهی

نگاهی به دو روی سكه روغن ماهی

اگر می‌خواهید دوز بالاتری از روغن ماهی را مصرف كنید، بهتر است آن را همراه غذا بخورید.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

درباره فواید مصرف روغن ماهی و مكمل‌های حاوی امگا-3 مطالب بسیاری گفته شده، ولی دانشمندان درباره مصرف بیش از اندازه آنها تحقیقات كمتری انجام داده‌اند و مطالعات انجام شده نیز حاكی از بروز عوارض جانبی شدید نیستند. مقدار توصیه شده برای مصرف مكمل‌های روغن ماهی و امگا- 3، بین دو تا پنج گرم در روز است و كپسول‌های رایج موجود در بازار این مكمل‌ها، حاوی نیم گرم از این مواد هستند. عارضه جانبی مصرف این مكمل‌ها، احساس طعم ماهی در دهان و در برخی موارد اسهال است ولی فواید مصرف روغن ماهی و مكمل‌های امگا-3 به اندازه‌ای است كه بر عوارض جانبی معدود آن برتری دارد. 

در این بین، یك ملاحظه وجود دارد و آن این است كه روغن ماهی خون را رقیق می‌كند. پس اگر در حال مصرف رقیق كننده‌های خون مثل آسپرین هستید، حتما پیش از شروع به مصرف مكمل روغن ماهی با پزشك خود در این باره مشورت كنید. سازمان غذا و داروی آمریكا(FDA) مصرف بیش از 2 گرم در روز از مكمل‌های روغن ماهی را توصیه نمی‌كند.

 این توصیه به خاطر نگرانی درباره عوارض جانبی  مصرف روغن ماهی نیست، بلكه درباره اثرات ناشی از آلودگی روغن ماهی و مسمومیت با آن نگرانی وجود دارد، چرا كه اگر در روغن ماهی بیش از مقدار مجاز جیوه وجود داشته باشد، عوارض جانبی ناشی از مصرف آن مانند علایم مسمومیت با جیوه خواهد بود. 

برای پیشگیری از بروز این مسمومیت، بهتر است آن دسته از مكمل‌های روغن ماهی خریداری شود كه روی بسته آنها نوشته شده این روغن ماهی تقطیر مولكولی شده تا به این وسیله اطمینان حاصل شود كه این مكمل كاملا خالص و تصفیه شده است. به این ترتیب مصرف دوزهای بالاتر این نوع مكمل‌ها عوارض جانبی كمتری دارد.

اگر می‌خواهید دوز بالاتری از روغن ماهی را مصرف كنید، بهتر است آن را همراه غذا بخورید. این كار به رفع مزه بد ماهی در دهان كمك می‌كند. در مواردی كه فرد به اسهال دچار می‌شود، كاهش دوز مصرفی مفید خواهد بود.
اسیدهای چرب امگا-3 به خصوص آنهایی كه در ماهی یافت می‌شوند، در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی نقش مهمی دارند و میزان تری گلیسیرید خون را كاهش می‌دهند و باعث افزایش نسبت كلسترول خوب خون(HDL) به كلسترول بد خون(LDL) می‌شوند.

 

برچسب ها: خواص ماهی، روغن ماهی، فواید ماهی، خواص درمانی روغن ماهی، ارزش غذایی روغن ماهی تعداد بازديد: 672 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز