Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 16:42

5
مرداد
همه خواص زرشک (2)

همه خواص زرشک (2)

بخش دوم- گرچه مواقع خاصی از سال می‌‌توان میوه تازه و قرمز رنگ زرشک را تهیه کرد؛ اما در سایر فصول نیز این میوه ترشِ پر خاصیت به شکل خشک شده كاربرد فراوانی دارد

 

 پرهیز از افراط

با وجود این همه اثرات مفید، در مصرف زرشک باید حد اعتدال نگه داشته شود. بخاطر اثر محرک زرشک بر رحم زنان باردار، سقط جنین می‌‌تواند یکی از عوارض مصرف افراطی زرشک باشد. تشدید سرفه و مشکلات گوارشی نیز به عنوان عارضه زیاده‌روی در مصرف زرشک شناخته شده است.

عملکرد برخی داروها از جمله آنتی هیستامین، ضد فشارخون، رقیق کننده خون، آنتی‌بیوتیک و حتی دیورتیک‌‌ها ممکن است تحت تاثیر مصرف زرشک قرار گیرد. پس بهتراست در صورت مصرف مداوم زرشک، پزشک خود را از این مسئله مطلع کنید.

لواشك زرشك

لواشک از جمله فرآورده‌‌هایی است که مورد علاقه همه افراد به ویژه کودکان می‌باشد.با توجه به ماده اولیه لواشک که شامل انواع میوه‌‌ها است بنابراین تا حدی فواید میوه را دارا بوده و به مصرف سایر تنقلات (مثل چیپس و پفک ) ارجح می‌‌باشد.

متخصصان تغذیه نداشتن كالری بالارا مزیت دیگر لواشك به عنوان یك خوراكی بین غذاها دانسته و می‌گویند: مصرف شیرینی‌‌ها و چیپس و مواد مشابه همگی به علت كالری بالا، چاقی در پی دارند كه خوشبختانه این مشكل با لواشك بروز نمی‌كند. لواشك همان عصاره گرفته شده میوه‌‌ها و مورد علاقه همه افراد به‌ویژه بچه‌‌هاست، كه متخصصان تغذیه به آن اكستراكت می‌‌گویند و با خشك كردن به دست می‌آید.

خشك كردن از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌‌های نگهداری مواد غذایی است كه عمری به اندازه تمدن بشر دارد و امروزه در كشورهای مختلف به شكل‌‌های گوناگون از روش‌‌های سنتی تا الگوهای صنعتی انجام می‌‌شود.امروزه با توجه به توسعه صنایع غذایی، روش‌‌های تهیه لواشك هم تحول یافته و نمونه‌‌های نوین این محصول با نظارت بهداشتی كافی تولید می‌‌شود. طعم ترش زرشك آن را گزینه مناسبی برای تهیه لواشك نموده است.

انواع آلوها، سیب، گلابی، لیمو، زغال‌اخته و انار میوه‌هایی  هستند كه بر اثر تركیب آنها با زرشك هم رنگ و طعم لواشك بهتر می‌شود. معمولا در لواشك‌های صنعتی علاوه بر میوه از پكتین (ژلاتین گیاهی) برای ایجاد قوام، از اسیدهای آلی و نمك برای ایجاد طعم ترش و شور آن و افزایش ماندگاری استفاده می‌‌شود.

خواص تغذیه‌ای و درمانی لواشك با توجه به نوع میوه آنها متفاوت است. به‌طور معمول همه لواشك‌ها حاوی فیبر و ملین و مسهل بوده و محرك حركات روده‌اند. رنگدانه‌های آنتی‌اكسیدانی زرشك تا حدودی به دفع رادیكال‌های مضر و سمی بدن كمك می‌كند و حاوی درصد اندكی از ریزمغذی‌هاست.

معمولا جوشاندن، تغلیظ و خشك كردن مقدار زیادی از ریزمغذی‌ها بویژه ویتامین C لواشك را كاهش می‌‌دهد. زرشك در کاهش خطر بروز عفونت‌‌های مجاری ادرای و رفع بی‌خوابی نیز  موثر است.بهداشتی بودن لواشک یک موضوع بسیار با اهمیت است که قبل از مصرف لواشک باید به بهداشتی بودن (اطمینان از دارا بودن مجوزهای بهداشتی‌) و خواص غذایی آن توجه داشت. با مصرف لواشک‌‌های بسته بندی شده که با مجوزهای بهداشتی تولید می‌‌شوند، نگرانی آلودگی آنها نیز برطرف می‌‌گردد.

 

 

برای خواندن بخش اول- همه خواص زرشک- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: لواشك زرشك، آنتی هیستامین، دیورتیک‌‌ها، خواص تغذیه ای زرشک، زرشک تازه، شربت زرشک تعداد بازديد: 467 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز