Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:29

3
مرداد
فواید سلامتی بخش نخود فرنگی

فواید سلامتی بخش نخود فرنگی

آیا از خواص ارزشمند این نخود فرنگی‌های کوچک اطلاع دارید؟ با خواندن این مقاله و آشنایی با فواید بی‌شمار نخود فرنگی، حتما آن را در غذاهایتان خواهید گنجاند!

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

نخود گیاهی از حبوبات است و در پخت و پز به کار می رود و از آنجایی که حاوی ویتامین و املاح است، دارای فواید تغذیه ای بی شماری است. این گیاه مغذی فواید سلامتی بسیاری دارد.

1- نخود فرنگی و مدیریت وزن

نخود فرنگی چربی بسیار کمی دارد و مصرف یک فنجان از آن کمتر از 100 کالری به بدن می رساند. اما سرشار از پروتئین، فیبر و ریزمغذی هاست.

2- نخود فرنگی و پیشگیری از سرطان معده

نخودها حاوی مقدار بسیار بالایی نوعی پلی فنل به نام کومسترول هستند که برای سلامتی بدن مفید است.

تحقیقات نشان داده است که صرفا با مصرف 2 میلی گرم از این ماده مغذی گیاهی در روز، از ابتلاء به سرطان معده جلوگیری می کند.

یک فنجان نخود حداقل 10 میلی گرم از این نوع پلی فنل دارد.

3- نخود فرنگی؛ تقویت سیستم ایمنی، ضدپیری و سرشار از انرژی

نخودفرنگی حاوی مواد زیر است که آنتی اکسیدان های بسیار قوی محسوب می شوند و ضد پیری هستند و سیستم ایمنی بدن را بسیار قوی می کنند:

فلاوونوئیدها: کاتچین و اپیکاتچین

کاروتنوئیدها: آلفاکاروتن و بتاکاروتن

اسیدهای فنلیک: کافئیک اسید و فرولیک اسید

پلی فنل ها: کومسترول

4- نخود فرنگی؛ پیشگیری کننده از چین و چروک، آلزایمر، آرتروز، برونشیت، پوکی استخوان و کاندیدا ( نوعی عفونت قارچی)

از آنجایی که نخود فرنگی خواص ضد التهابی دارد، می تواند پیشگیری کننده بیماری های فوق باشد. تورم و التهاب بیش از حد، فرد را به بیماری های قلبی، سرطان مبتلا می کند و فرآیند پیری را سرعت می بخشد.

نخود حاوی ویتامین C و E و مقدار زیاید ماده معدنی آنتی اکسیدان روی است. همچنین دارای اسیدهای چرب امگا3 به شکل اسید آلفا لینولنیک می باشد.

5- نخود فرنگی؛ تنظیم کننده قندخون

به علت فیبر و پروتئین فراوان، سرعت جذب قند در بدن را پایین می آورد و ویژگی های ضد اکسیدان و ضدالتهاب بودن آن اثرات مقاومت در برابر انسولین را کم ویا برعکس می کند، بنابراین نخود فرنگی ماده غذایی بسیار خوبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم است.

6- نخود فرنگی و پیشگیری از بیماری قلبی

ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی نخود فرنگی، رگ های خونی را در وضعیت مناسبی قرار می دهد و جلوی تشکیل پلاک در رگ ها را می گیرد و به همین دلیل از ابتلاء به بیماری قلبی جلوگیری می کند.

از طرفی به علت دارا بودن ویتامین های B1, B2,B6 و فولات از سطح هموسیستین در خون که عاملی خطرناک در ابتلا به بیماری قلبی است می کاهد.

7- نخود فرنگی؛ پیشگیری کننده از یبوست

نخود فرنگی سرشار از فیبر است و به همین دلیل سلامت و کارآیی روده و حرکات دودی شکل آن را بهبود بخشیده و از یبوست جلوگیری می کند.

8- نخود فرنگی و استخوان های سالم

مصرف یک فنجان نخود فرنگی می تواند 44 درصد نیازتان به ویتامین K را برطرف کند. این ویتامین موجب حفظ کلسیم در استخوان ها می شود. همچنین ویتامین های B موجود در آن از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

9- نخود فرنگی و کاهش کلسترول بد

نیاسین موجود در نخودفرنگی، از تولید تری گلیسیرید و لیپوپروتئین بسیار کم‌چگال می کاهد و کلسترول خوب را افزایش می دهد.

10- نخود فرنگی؛ مناسب برای محیط زیست

نخودفرنگی نه تنها برای سلامتی انسان مفید است، بلکه برای محیط زیست هم فوایدی دارد:

با همکاری کردن با باکتری های درون خاک، نیتروژن را از هوا گرفته و درون خاک ذخیره می کند. به همین دلیل از نیاز به استفاده از کود مصنوعی  می کاهد و نخود فرنگی با حداقل رطوبت رشد می کند.

 

برچسب ها: کنترل وزن، خواص سبزیجات، پیشگیری از یبوست، کنترل قند خون، خواص نخودفرنگی، کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی تعداد بازديد: 707 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز