Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 14:07

1
تیر
خواص میوه‌های تابستانی (2)

خواص میوه‌های تابستانی (2)

خوردن آب هندوانه، باكتری‌های كلیه و مثانه را دفع می‌كند. مغز سفید رنگی كه میان پوست سبز هندوانه و گوشت قرمز رنگ آن قرار دارد، سرشار از مواد معدنی و كلروفیل است.

 

یك فنجان آب هندوانه می‌تواند علائم استئوارتریت و روماتوئید را از بین ببرد و مصرف مداوم آن به درمان این بیماری‌ها كمك كند. پژوهشگران زیادی، روی لیكوپن موجود در هندوانه، تحقیق كرده و اعتقاد دارند كه این ماده خاصیت ضدسرطانی دارد. در مقایسه با انواع مواد غذایی كه تأثیر آنها روی حیوانات مورد مطالعه قرار می‌گیرد، تأثیر لیكوپن موجود در هندوانه، بارها و بارها بر روی انسان آزمایش و اثبات شده است كه این ماده از رشد سلول‌های سرطانی، به‌خصوص سرطان سینه، پروستات، آندومتر، ریه و روده بزرگ جلوگیری می‌كند.

خوردن آب هندوانه، باكتری‌های كلیه و مثانه را دفع می‌كند. مغز سفید رنگی كه میان پوست سبز هندوانه و گوشت قرمز رنگ آن قرار دارد، سرشار از مواد معدنی و كلروفیل است. این میوه همچنین منبع غنی از مواد معدنی ضروری مانند كلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و مقدار كمی مس، آهن و روی می‌باشد. هندوانه، بدن را از مواد زائد سمی پاك می‌كند و مواد معدنی آن به راحتی جذب بدن می‌شوند.

آنتی‌اكسیدان موجود در آن با از بین بردن مواد سمی بدن، حملات آسم را كاهش می‌دهد و در بهبود این بیماری مؤثر است. این میوه سرشار از بتاكاروتن و ویتامین C است و به همین دلیل به درمان التهاب مفاصل و روماتوئید كمك می‌كند. آب هندوانه مانع از گرفتگی عروق و كلسترول خوب بدن را افزایش و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را كاهش می‌دهد. به زنان باردار و زنانی كه در زمان قاعدگی  هستند، توصیه می‌شود حتماً از این میوه استفاده كنند، زیرا در از بین بردن آب اضافی بدن بسیار مؤثر است.

تركیب اسیدفولیك و ویتامین‌های دیگر موجود در هندوانه به كاهش حملات قلبی، سكته و سرطان روده بزرگ كمك می‌كند. این میوه موجب دفع مواد سمی از بدن و كاهش خارش ناشی از سموم بدن می‌شود. برای از بین بردن لك‌های پوستی، آب هندوانه را روی پوست خود بمالید و پس از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید.

احتیاط: از آنجا كه هندوانه جزء میوه‌هایی است كه روی زمین رشد می‌كند، به راحتی هر نوع باكتری از سطح زمین جذب پوست آن می‌شود؛ بنابراین حتماً قبل از مصرف، پوست آن را كاملاً بشویید.

نكاتی برای مصرف هندوانه:اگر نتوانستید یك هندوانه كامل را میل كنید و مقداری از آن باقی ماند، آن را در صورت امكان به قطعات كوچك برش دهید و روی آن را با سلفون یا نایلون پلاستیكی بپوشانید و درون یخچال نگهداری كنید تا علاوه بر جلوگیری از خشك شدن میوه، مانع جذب بوی غذاهای دیگر به هندوانه شود.

طالبی

طالبی به شكل بیضی و دایره یافت می‌شود و گوشت آن زردرنگ و شیرین و نرم است. اگرچه در تمام سال در دسترس است اما طالبی خوب را فقط در تابستان می‌توان پیدا كرد. طالبی میوه‌ای كم كالری و بسیار مغذی است و حاوی مقادیر زیادی بتاكاروتن، اسیدفولیك، پتاسیم، ویتامین C، فیبر و ویتامین B1 (تیامین) و B3 (نیاسین) و B5 (اسید پانتوتنیك) می‌باشد. همچنین سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ها است كه می‌توانند از سرطان و بیماری‌های قلبی پیشگیری كنید.

میزان بالای بتاكاروتن و ویتامین C این میوه در بسیاری از بیماری‌ها مانع از حاد شدن مشكل می‌شود. تركیب منحصر به فرد طالبی از تشكیل لخته‌های غیرطبیعی خون در سیستم قلبی عروقی جلوگیری می‌كند. ویتامین C موجود در این میوه مانع سخت و سفت شدن رگ‌ها و بسته شدن شرائین شده و نیز از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیكال‌های آزاد، محافظت‌ می‌كند و در پیشگیری از ابتلا به سرطان (بخصوص سرطان روده) بسیار مفید است.

بتاكاروتن موجود در طالبی، خطر ابتلا به آب مروارید (بیماری چشمی) را كاهش می‌دهد. همچنین فشار خون را پایین می‌آورد، زیرا پتاسیم آن، سدیم بدن را دفع می‌كند و در نتیجه فشار خون تنظیم می‌شود. ویتامین C طالبی، گلبول‌های سفید را به مبارزه با عفونت تحریك و به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند.

طالبی باعث آرامش اعصاب و رفع كم‌خوابی می‌شود. نوشیدن آب طالبی در دوره قاعدگی، از خونریزی زیاد جلوگیری كرده و لخته‌های خونی را كاهش می‌دهد. كمبود پتاسیم در بدن باعث گرفتگی عضلات می‌شود و مصرف روزانه آب طالبی، نیاز روزانه بدن به پتاسیم را برطرف می‌كند. اسیدفولیك بالای طالبی در زنان باردار، از نقص سیستم عصبی جنین جلوگیری می‌كند. مواد طبیعی و معدنی موجود در طالبی شرایطی را در بدن افراد سیگاری به وجود می‌آورند كه شخص كمتر احساس نیاز به نیكوتین می‌كند.

در ضمن، سیگار كشیدن موجب از بین رفتن ویتامین A می‌شود و با مصرف طالبی،  علاوه بر كاهش خطرات سیگار، ویتامین A و بتاكاروتن بدن نیز تأمین می‌گردد. وقتی در شرایط پراسترس قرار دارید، حتماً یك لیوان آب طالبی بنوشید، زیرا ضربان قلب را طبیعی می‌كند و اكسیژن كافی به مغز می‌رسد و در نتیجه احساس آرامش بیشتری می‌كنید.

نكاتی در مورد مصرف طالبی: در هنگام خرید طالبی دقت كنید كه محكم باشد، اما سفت و سخت نباشد. از خرید طالبی‌های خیلی رسیده و شل و نرم خودداری كنید. طالبی باید كمی سنگین باشد و سنگینی آن به معنی آبدار بودن آن است. از آنجایی كه این میوه روی سطح زمین رشد می‌كند و در تماس مستقیم با خاك قرار دارد، ممكن است با فضولات انسانی یا حیوانی آلوده شود؛ بنابراین حتماً قبل از مصرف آن را به دقت بشویید.

اگر طالبی خریده‌اید، سفت و نارس است، آن را چند روز در دمای اتاق قرار دهید تا كمی نرم شود و سپس در یخچال بگذارید. از مخلوط طالبی و دانه‌های آن و آب آناناس تركیب خوشمزه‌ای تهیه می‌شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- خواص میوه‌های تابستانی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پروستات، خواص هندوانه، طالبی، ترکیبات هندوانه، آب هندوانه، روماتوئید، علائم استئوارتریت، كلروفیل تعداد بازديد: 518 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز