Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:57

23
خرداد
خواص و فواید درمانی هندوانه

خواص و فواید درمانی هندوانه

هندوانه یکی از پرطرفدارترین میوه های تابستانی است. خواص و فواید درمانی هندوانه تنها به آبرسانی و رفع عطش خلاصه نمی شود. هندوانه سرشار از مواد مغذی و ویتامین هاست.

 

علی رغم باور عموم که هندوانه فقط از آب و قند تشکیل شده است، باید گفت که این خوراکی غنی از مواد مغذی و حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و مقدار کمی کالری است.

واژه هندوانه با تابستان و پیک نیک گره خورده است، چرا که به دلیل ویژگی های خنک کنندگی اش، با گرمای تابستان می جنگد و از آنجایی که کم کالری است، بهترین خوراکی برای افرادحتی با اضافه وزن محسوب می شود.

فواید درمانی هندوانه

در تحقیقات معلوم شده است که هندوانه از خطر چاقی، دیابت و بیماری قلبی می کاهد و موجب سلامت مو و افزایش انرژی و کاهش وزن می شود.

هندوانه و پیشگیری از آسم

افرادی که به مقدار زیاد هندوانه مصرف می کنند، کمتر به بیماری آسم مبتلا می شوند. زیرا هندوانه سرشار از ویتامین سی است و این ویتامین در پیشگیری از آسم موثر است.

هندوانه و کنترل فشار خون

مصرف هندوانه فشار خون را پایین می آورد و برای افرادی که مستعد فشار خون بسیار بالا هستند، کمک خوبی است و همچنین به دلیل دارا بودن لیکوپن، فرد را در برابر حمله قلبی مصون نگه می دارد.

هندوانه و پیشگیری از سرطان

هندوانه علاوه بر آنتی اکسیدان قوی مانند ویتامین سی، حاوی آنتی اکسیدان های دیگری است که می تواند جلوی تشکیل رادیکال های آزاد را که منشاء بیماری سرطان هستند بگیرد. لیکوپن در پیشگیری از سرطان پروستات بسیار موثر است.

هندوانه و دستگاه گوارش

مصرف هندوانه به دلیل دارا بودن فیبر و آب، از یبوست جلوگیری کرده و دستگاه گوارش را در وضعیت مناسبی قرار می دهد. هندوانه معده را تقويت مي كند. كمك كننده هضم و خون ساز است. 

هندوانه و آبرسانی به بدن

هندوانه با داشتن 92 درصد آب و وجود الکترولیت های مهم، خوردنی بسیار مهمی برای گرمای تابستان است و به بدن آب کافی می رساند.

هندوانه و خاصیت ضد التهابی

کولین که جزئی از ویتامین های گروه بی می باشد به خواب کافی، حرکت ماهیچه، یادگیری و حافظه انسان کمک می کند. در ضمن این ماده، ساختار غشاء سلولی را به خوب حفظ می کند و از التهاب های مزمن می کاهد.

هندوانه و درد عضلانی

هندوانه و آب هندوانه، از دردهای عضلانی می کاهد و برای افرادی که به ورزش های قدرتی می پردازند، بسیار مناسب است. متخصصان دلیل آن را وجود اسید آمینه ال-سیترولین می دانند.

هندوانه و سلامت پوست

از آنجایی که هندوانه حاوی ویتامین آ می باشد، موها را مرطوب نگه می دارد. درواقع این ویتامین موجب ترشح چربی می شود. در ضمن ویتامین آ، برای رشد بافت های بدن از جمله پوست و مو بسیار ضروری است. یک فنجان آب هندوانه در روز می تواند 21 درصد از نیاز روزانه به ویتامین سی را برطرف کند. و در ضمن این ویتامین در تولید کولاژن و حفظ ساختار پوست و مو بسیار موثر است.

تخم هندوانه

تخم هندوانه نيز فشار خون بالا را پايين مي آورد و مي توان از ريشه اين ميوه نيز براي جلوگيري از خونريزي استفاده كرد. 

مضرات هندوانه

هندوانه براي اشخاص سرد مزاج و افرادی كه داراي معده سرد مي باشند مناسب نيست . اينگونه اشخاص اگر مي خواهند هندوانه بخورند بايد آنرا با شكر ، ويا عسل و يا قند بخورند .همچنين هندوانه در اشخاص سرد مزاج باعث درد مفاصل و ضعف جنسي مي شود . 

 

برچسب ها: سبزیجات، هندوانه، خواص هندوانه، میوه آرایی، خواص میوه و سبزیجات، خواص میوه، آب هندوانه تعداد بازديد: 1018 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز